Gå til innhold

Distrubitørene stjeler dine private opptak som du også må betale for .nekter deg å bruke 3djepart utstyr

Anbefalte innlegg

Med mindere det finnes en tråd om nøyaktig det samme temaet så forsøker ejg å starte en ny tråd om det

Mange kommer til å få et lite eller stor problem om en del år når de skal gjøre private optak fra tv kanalene 

Det ene spørmålet er hvorfor man ønsker å gjøre opptak

Det enadre er om godtar alle restrikjonene bransjen lager

Det er det det andre spørmålet ejg ønsker å diskutere

Skal man gjøre et opptak så har man i utgangspunktet 2 valg

1: bruke PVR dekoder ( noe kaller det baer for en tjenste )

2: skaffe seg en ekstern optaker

Hvis jeg velger alternativ 1 så må man enten batale et måndlig abonemnt for å få lov til å gjøre optak på dekoderen , eller kjøp en PVR dekoder hver gang de gjør større endringer

En PVR har lit for mange unødvendige begresninger

man kan bl.a. ikke ta vare på opptaket ( overfør det til en annet medie)  då om alle lagringsplassen er brukt opp så må man enten begynne å slette eller koble til en anne enhet for å gjøre et nytt optka , mens man spiller av det oprinelige optaket

Men når ser det ut som man mister den muligheten

velger man alternativ nr 2

så vil man etterhvert miste den muligheten

1: det sies at de som lager nye optakere ikke har lov til gjøre optak gjennom HDMI ( da blir det bare Schart  som tilatter den muligheten )

hvorvid det er mulig via andre tilkoblinger er for meg ihverfal ganske usikkert

2: scart er en elgammel standard som blir faset ut når det komme nye dekodere

Ergo så mister man muligheten til gjøre private optak som man ønsker å ta vare på

Når det gjelder spørmålet hvorfor man ønsker å ta vare på disse optakene så er det først og fremt fordi man ikke får tak i dem amdre steder

Det er amdre er at man ikke kan ta med seg optaket for å vise det til noe andre

Det treje er at mister alle optaken om man bytter distrubitør

Det fjerde er at eksterne dekoderer ( med flere funsjoner ) har veldig begrenset støtte , om det støtter noen av distrubitørene i det hele tatt

Det er nok noen flere momenter også , som jeg ikke komemr på akurat nå

Da er saken at det ikke finnes noen eksterne optakere som er tilgjenglig for å gjøre optak gjennomHDMI

Spør man suporten om litt hjelp har så vil de ikke hjelp overhode , det er ikke deres opgave sider de

jeg bruker altibox , men jeg regner med at det ikke er noen forskjell hos de andre distrubitørene

Pengene de forlanger for at man skal få lov til gjøre optak går neppe til de som lager programmene

Så da blir spørmålet om de faktisk ikke er lit på kanten av loven når de holder på slik

det er ingen krise enda , men jeg frykter at det kommer til å bli et ganske merkbart problem om ikk alt for mange år

Mye av problemet hadde løst seg om man kunne bruke minnekort eller minnepenn for å overføre optkene på, fra dekoder 

altibox planlegger en helt nye løsning , men det er veldig usikker hvordan den vil bli til slutt

En ting er ihverfall sikkert de skal ha betaling for at man skal få lov å ta opp noe , det som før var gratis

Hvilke synspunkter her der på slikt ?

Ligger det ikke mye giskhet og lit moral i dette ?

og har det nå egentlig lov å legge 100% hindringer i muligheten til å gjøre gratis opptak ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp PVR dekoder som ikke er koblet til Altibox eller andre, og bruk kanalkortet deres.

Ta opp gjennom harddisken som er i PVR dekoderen. Gjør det selv.

Altibox bruker ikke programkort . de bruker også netverkskabel til hjemmesentralen ( modemet )

Problemt er at eksterne dekoderere ikke er støttet av mange distubitører , om de i det heltat er støttet

jeg er også usikker på om slike dekodere egenling er helt lovlig

Problemt er at også nye optakerer ikke kan gjøre optak gjennom HDMI , kunn gjennom schart ( av enneler anne merkelig grunn ) ,-ihvertfall de jeg klarer å finne

Da må jeg gå over til en anne distrubitør og parabol i stedet

Nå var det nettop fordi parabol ikke fungerte skikkelig at jeg gik over til kabel i stedet

Problemet vil egelig ikke løse seg så lenge alle kommer til gå får dekodere uten muligheter til koble til ekstra optaker utstyr

Så lenge det går vil jeg gruke dagens løsning

Det er når altibox , canal digital , get eller rikstv fjerner muligheten til å bruke Scart samtidig som det ikke fnnes optakere (med dekoder )  som støtter disse tilbyderen direkte man vil oppdage hva dette innebærer

Det finens per i dag en dårlig løsning og det er bruke en HDMI til scar konvertering , men jeg er usikekr på om det i det heltatt vil fungere

Lenke til kommentar

En ting er ihverfall sikkert de skal ha betaling for at man skal få lov å ta opp noe , det som før var gratis

og har det nå egentlig lov å legge 100% hindringer i muligheten til å gjøre gratis opptak ?

1. Nei

2. Ja

Det hele dreier seg om eierskap til rettighetene. Altiboks/Canal Digital/Get etc. er pålagt av innholdsleverandørene å sørge for at programmene ikke kan mangfoldiggjøres. Lev med det!

Lenke til kommentar

Kjøp PVR dekoder som ikke er koblet til Altibox eller andre, og bruk kanalkortet deres.

Funker ikke. Hvis de andre gjør som Canal Digital, er programkortet og dekoderen "parret" til hverandre, og kan ikke flyttes.

Lenke til kommentar

1. Nei

2. Ja

Det hele dreier seg om eierskap til rettighetene. Altiboks/Canal Digital/Get etc. er pålagt av innholdsleverandørene å sørge for at programmene ikke kan mangfoldiggjøres. Lev med det!

Nå trodde faktisk at de var intresert i at folke skulle kunne se programmen de sender når man hadde tid , ikke skofte jobben elelr andre ting for å få med seg sendigene

hvorfor skal man ikke kunne gjøre private optak når man i følge ap politiker trodn gisk har lov til det

jeg finener heller ingen ting i loven som tilsier at selskapene faktisk har lov å hindre folk i gjøre optak ,nå står det helelr ingen ting der som sier at de skal tilertte legge for det , men å hidre for otak er lit drøyt

Første del av problemt er at man gjerne ønsker å kunne ta opp programserier som går på discovery  channel for å kunne se dem ved senere anledninger uten å være avhengig av reprisene

man ønsker slett ikke å fylle opp den lagringsplassen som er tilgjengelig for PVR tjensten for den kan brukes til nye optak i stedet

Andre del av problemet er at mange av seriene som har en stor intresse samtidig som det ikk er tilgjenglig for andre en amerikanske  serer . slike utgivelse kommer jo gjern som DVD utgivlser , me da bare for Sone 1 for amerika

Da vil dette egelig være en form for traksering av resten av verden

Videre så virker det som en stor utfordring å finne DVD spillere ( gjerne som BD spiller )  som er sonefrie.

skal virkelig finne seg i en slik trakasering ?

Hvis dere tror at disse ditrubitørene betaller ekstra til salskapene for hver gang man getaler for et optak så må dre tro omigjen

pengene haener i lomen til distrubitørene , ikk der de bure være

Lenke til kommentar

Funker ikke. Hvis de andre gjør som Canal Digital, er programkortet og dekoderen "parret" til hverandre, og kan ikke flyttes.

Funker å sette Get programkort i ekstern dekoder. 

Lenke til kommentar

Funker her i hus.

Lenke til kommentar

Funker her i hus.

Pussig. Siden jeg sitter i styret i et kabelselskap som leverer signaler fra CD har jeg litt kunnskap om dette. Hos oss er alle kort og dekodere parret, og har vært det i flere år. Testet nå med å bytte programkort mellom mine to dekodere, og da får jeg feilmelding...

Om andre leverandører gjør det samme aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

hvorfor skal man ikke kunne gjøre private optak når man i følge ap politiker trodn gisk har lov til det

jeg finener heller ingen ting i loven som tilsier at selskapene faktisk har lov å hindre folk i gjøre optak ,nå står det helelr ingen ting der som sier at de skal tilertte legge for det , men å hidre for otak er lit drøyt

Du har jo lov å gjøre opptak, men har noen begrensninger på hva du kan gjøre med dem. Er du misfornøyd så bytt leverandør!

Og selvsagt finer du ingenting i loven om dette. Ta gjerne kontakt med "din" stortingsrepresentant og be vedkommende sette igang arbeidet med "Lov om lagring og mangfoldiggjøring av TV-programmer"...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å bytte leverandør er ikke noe poeng for alle gjør det samme.

Det påpekte jeg alredede i først post

siden ikke alle at fåt med seg alt , samt satt seg grundignokk inn i problemstileingen så forsøker ejg å ta det mere detaljer denne gangen

Nå kjenenr jeg best til hvordan det fungerer hos altibox, men også lit om hvordan CD gjør det 

De fleste kanldistrubitørene bruker et programkort for å dekode kanalene

Da skulle man tro at man kunne bruke det på hvilken som helst dekoder som bruker programkort

Men der bekrefter at det ikke er tilfelle

Altibox er den levrandøren som ikke brukr programkort

Videre så blir det ikke støtet av 3djepart utstyr

Canal digital og rikstv blir støttet av 3djepart om man bruker Cammodul, og programkort f,eks i en av de tven som har denne muligheten innebyget

Før digitliseringen så kunne man  dekode en del kanale vi innebygd analog mottker på de fleste enhetene

Når man så gik over til digitale kanaler så ble scart kontakten forsatt beholdt

Selv om mange av dekoderen har muligheten for å kunne gjøre optak så har de frytelig mange iritrende begresninger som de føreste ville kunn akseptere om de får tenkt seg om

1: Det ene er at otket man gjør på en PVR ikk skal kunne flyttes til andre enheter

2: Man kan vitnok redigere , og slette optaket men ikke overføre det til et annet medium

3 :Så om av en eller annen grunn bytter leverandør så mister man alt man har tatt opp 

4: Mange tilbyr og kjøpe film , men de kjøpte filmene  miste man også om man bytter

5: Nå er det også slik at lagringsplassen før eller siden vil bli fylt helt og da må man slatte noe . ømsker man det egenlig ?

6: Når man har interesse for forskjeligre programserier som sendes på discovery sine kanaler så er det ikke altid at man bar ønsker å se programmen en gang : mange ganger komemr også sendetidspunktet i konflikt med andre programmer elelr nødvendige gjøremål .

Da må man ta det opp eller kjøpe serien

så er da problemt i gjen at flere av disse seiene ikke er og komemer neppe  å bli tilgjengelig som kjøpeserie for auropa

Hva skal man da gjøre

Opptak er da den enste muligheten og man ønsker å beholde optaket på et egnet medie .

Det er her en anne del av problemt slår til

Man får ikke lov å overføre det til noe annet medie

De slylder på retigheter , men jeg tror at det er noe annet som ligger bak

Det er da ingen med vetet i behold som vil lage tvprogrammer men samtidig nekte å gjøre dem tilgjengelig for befolkningen

Det som kommer til å skje er at selv om man har rett til å gjøre private opptak i følge loven ( jeg husker ikk hva den loven kalles )  så blir man likevel netekt av distrubitørene

jeg har liste opp 6 punkter som jeg reagerer på

Det verste er at man blir tvunget til betale for å få lov til å gjøre optak samtidig så får man ikke beholde disse optakene om man må bytte leverandør fordi man får heller ikke lov å oveføre dem til bedre egnede medier

Da er det snakk om mere en å bare måtte betale for optakene

Lenke til kommentar

... Det verste er at man blir tvunget til betale for å få lov til å gjøre optak samtidig så får man ikke beholde disse optakene om man må bytte leverandør fordi man får heller ikke lov å oveføre dem til bedre egnede medier ...

Du er ikke tvunget til å betale for å få lov til å gjøre opptak. Du kan velge en enklere dekoder enn PVR.

Du betaler ikke for permanente opptak, men en tjeneste som gjør at du midlertidig kan lagre for å se flere ganger. Altibox/Get/CD o.l betaler kun for rettighetene for å vise på TV og via PVR-tjenester. De har ikke rettigheter for å lage permanente opptak. Du må kjøpe filmer og serier på DVD/BluRay hvis du ønsker permanente kopier på lovlig måte.

Hva med å lese brukervilkårene til Altibox som er en del av abonnementsavtalen du har signert:

8.2 Kunden har ikke rett til å kopiere, distribuere, selge, leie ut, overføre eller viderelisensiere Innholdet. Kunden skal ikke forsøke å unngå, fjerne, deaktivere, begrense eller på annen måte hindre effektiviteten til noen kryptering, rettighetsvarsling eller annen rettighetsbeskyttelse som Innholdet er omsluttet av eller på annen måte tilknyttet.

Lenke til kommentar

Se da. Du kan løse dette problemet ved å skifte til noen andre leverandører. Ja du mister opptakene men du kan se disse ferdig før du skifter.

Fordi de sier du ikke kan kopiere, betyr ikke det at du må følge det slavisk. Å kopiere over til bærbar pc feks som du skal bruke når du reiser, det går fint. Så lenge du ikke selger det, da blir det et problem. Ingen følger disse lovereglene de har valgt slavisk.

Bruker som sagt Canal Digital og egen PVR. Gjør opptak hele tiden på PVR harddisken og betaler for familiepakken. Livet er fint.

Lenke til kommentar

Hadde i mange år Dreambox, og nå har jeg Vu+ satelitt-tuner (og parabol)

Begge har harddisk og nettverkskontakt som gjør at jeg kan hente alle opptak til PC / server via FTP eller windows share.

Så filmer jeg tar opp som jeg vil ta vare på kopierer jeg over på serveren min. Den er igjen delt ut på nettverket slik at Vu+ boksen min ser den som en lokal harddisk også, og kan spille filmer fra den  :)

Lenke til kommentar

Er det mulighet for å lagre opptakene på en ekstern harddisk på denne pvr´n?

Har og samme tunermerke, Vu+ som ozone. Modell er Solo2. Forresten helt perfekt tuner. Får inn amerikansk osv.

Men for å svare på spørsmålet ditt, ja det går an. Harddisken i tuneren er på 500GB så du får plass til mye. Du kan koble til USB harddisk og lagre på den om du ønsker.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ja. Min Vu+ Solo SE har ikke innebygd harddisk, men en eSATA og en USB utgang, så man kan koble to harddisker på den og lagre/spille av fra begge (og som sagt ftp'e ting ut via ethernet). Begge kan jo også kobles fra og tas med om det er ønskelig. Men det er nok linux filsystem på de.

Lenke til kommentar

Med en gang det ble mulig å få digitale signaler rett i stua så ble jo medieindustrien bekymret mhp rettigheter osv. Digitalt kan jo kopieres et utall ganger uten forringelse (når vi som 15 åringer satt å så på 4 generasjons VHS kopi av Rambo på 80 tallet).

• Liker 4
Lenke til kommentar

... Det verste er at man blir tvunget til betale for å få lov til å gjøre optak samtidig så får man ikke beholde disse optakene om man må bytte leverandør fordi man får heller ikke lov å oveføre dem til bedre egnede medier ...

Du er ikke tvunget til å betale for å få lov til å gjøre opptak. Du kan velge en enklere dekoder enn PVR.

Du betaler ikke for permanente opptak, men en tjeneste som gjør at du midlertidig kan lagre for å se flere ganger. Altibox/Get/CD o.l betaler kun for rettighetene for å vise på TV og via PVR-tjenester. De har ikke rettigheter for å lage permanente opptak. Du må kjøpe filmer og serier på DVD/BluRay hvis du ønsker permanente kopier på lovlig måte.

Hva med å lese brukervilkårene til Altibox som er en del av abonnementsavtalen du har signert:

8.2 Kunden har ikke rett til å kopiere, distribuere, selge, leie ut, overføre eller viderelisensiere Innholdet. Kunden skal ikke forsøke å unngå, fjerne, deaktivere, begrense eller på annen måte hindre effektiviteten til noen kryptering, rettighetsvarsling eller annen rettighetsbeskyttelse som Innholdet er omsluttet av eller på annen måte tilknyttet.

Man blir nemlig det for PVR er en tjenste man må betale ekstra for hos altibox

for tiden koster det 399 kr i etablering . her er jeg usiker på om man må etablere det for hver gang man har hatt pause fra optakene . der man ikke har betal den mådlige prisen

Det koster også 79 kr pr måned for få bruke PVR tjenesten

Nå var det Trond Gisk fra AP som snakket om at man hadde lov til private optak

Nå har mediabransjen forsøkt å foringe denne muligheten

jeg reager i hverfall på at man 1 : må betal for å få lov å gjøre optak

2: man får bare behold optekt så lange man er tilkyntert leveandøren

når det tidligere er skrevet at man kan gjør hva man vill med optaket så lenge man ikke tjener penger på det

i tilegg så betaler man også en avgit til filmindustrien som skulle dekke tap i forbindelse nedlastning og privata optak

Hvorfor skal fimbransjen ha ekstra avgifter på legringsmedier , samtidig som de nekter for at man skal kunne lage sine egene arkiver

Her virker det også som dere ikke har fått med dere at mye av det folk tar opp er ting som ikke er tilgjenglig noen andre stedersamtidig som de ønsker å se det ved sener anledning 

Da sitter film- og mdiabransje med begge ender og bukta  med samtidig som de klager på at det er alt for få  som kjøper filømer fra dem

Det er ikke nok med det, de eier også taute de passere på

Da får man den følesen at man blir pålagt å betale masse panger til dem ( enten man vil eller ei)  og så er det opp til bransjen å avgjøre om du får det man har betalt for

Deter ikke slik det skal være

Å betale  lit for optak hadde vært greit hvis man viste at disse pengene hvnet hos dem som hadde lagetr programmert , men dit havner de ikke

Siden dette går gjeomm flere ledd , som så mye annet så er det de siste leddene som og tar den største fortjenstene

om noen klager over prisen så vil det altid være det første leddet som får ungelde

jeg synes svært lit om den steile holdningen denne bransjen har

I utgangspunkt skulle man sette seg ned for å se et eller annet tv program i ro og freed når man ønsker det

men det blir bare trøbbel og stress ut av det , når denn bransjen skal bestemme alt

Det er ikke lenge til de også skal bestemme når du og jeg skal ha middag som man må betale i dyre dommer

jeg er intresert i flere av programmen som går på Discovery sien kanaler , menejg rekekr nesten aldri å få sett dem ve direkter sending

Derfor ønsker jeg å ha dem i et slags arkiv der jeg kan bruk tid på se dem når det passere meg

Denne loven som gir private persone lov til ,å gjøre optak er frytelig uklar på flere punkter

Den definer ikke hva man har lov til og ikke lov til bare at man har lov til gjør optak  uten å tjene penger på det

Nå er det også slik at altibox tolker denne loven på sin egen måte uten at det nødevindigvis er rete tolkningen

å hevise til at man bar kan bytte leverandø er tøvete da man sjelden har den muligheten

i mittilfell vil det ikke utgjøre noen forskjell for CD eller rekstv har like brukervilkår

Nå man føler seg som en kasteball fra grådige mediabosser så må man ha lov til å reagere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...