Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Shorting av aksjer

Baardsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tror aksjen vil falle i pris til uken. Du låner en aksje av Hegnar for 10 kr, og selger den til Lars for 10 kr. Aksjen faller neste dag i verdi til 5 kr. Du kjøper den tilbake for 5 kr. og gir den tilbake til Hegnar. Du har nå tjent 5 kr.

Alternativt: Du tror aksjen vil falle i pris til uken. Du låner en aksje av Hegnar for 10 kr, og selger den til Lars for 10 kr. Aksjen stiger neste dag i verdi til 50 kr. Du kjøper den tilbake for 50 kr. og gir den tilbake til Hegnar. Du har nå tapt 40 kr.

Opsjoner er også en mulighet, med begrenset risiko. Du kjøper en mulighet til å selge en aksje til 10 kr. Markedsverdien til den nevnte aksjen er i dag 10 kr. Du tror prisen skal ned til 5 kr. Opsjonen(muligheten) til å selge en aksje for en fastsatt pris kr. 10 i fremtiden er kr. 2. Du kjøper en slik opsjon for 2 kr. Og dagen etter faller aksjen til en verdi av 5 kr. Du kan nå selge opsjonen til kr. 2+3=5, evt. Kjøpe aksjen til 5 kr. Og selge aksjen for 10 kr. Med en profitt på 10-5-2=3.

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror aksjen vil falle i pris til uken. Du låner en aksje av Hegnar for 10 kr, og selger den til Lars for 10 kr. Aksjen faller neste dag i verdi til 5 kr. Du kjøper den tilbake for 5 kr. og gir den tilbake til Hegnar. Du har nå tjent 5 kr.

Men hva hvis Lars ikke vil selge? Eller hva hvis Hegnar ikke vil ha den tilbake? Er dette regulert av spilleregler eller lover?

Lenke til kommentar

Man må selv akseptere at noen kan låne aksjene dine.

Si at jeg er "long" i en aksje, da kan jeg tjene penger på at andre låner de siden de faktisk ikke låner de gratis og jeg uansett ikke har planer om å gamble på bølgene i aksjen.

Jeg er sikret å få de tilbake, men for tiden de er utlånt kan jeg selvsagt ikke selge de selv.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke kjøpe eller selge til Lars. Det er markedspris, så du vil per definisjon få solgt og kjøpt i dette markedet til markedspris. Er det ingen som vil selge til 5 kr. Betyr det at markedsprisen er høyere enn 5 kr.

Hegnar(eller hvem du nå enn har lånt aksjen av) vil ha tilbake aksjen sin. Det er en del av avtalen at du kan levere tilbake aksjen når du er ferdig med den. Hegnar plikter å betale deg 10 kr. For den. I praksis betaler du en rente eller en fast pris for å låne aksjen så lenge du trenger den eller et fastsatt tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...