_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Facebook. Google. Snapchat. Instagram. Google Docs. Gmail. Alle nettaviser. Alle nettbanker. Etc. På bedriftssiden bruker fler og fler store selskaper Google Docs eller Office i skya. Regnskap? Alt er eller blir snart sky. Erp også. Endret 14. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Facebook. Google. Snapchat. Instagram. Google Docs. Gmail. Alle nettaviser. Alle nettbanker. Etc. Ja men alt fungerer jo i Windows. Ingen av stedene du nevner som kun krever bruk av annen plattform enn Windows. At de er laget på en annen plattform er jo greit nok det. Men det presser jo ikke folk bort i fra Windows. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Nei, men det gjør Windows irrelevant og derfor umulig å tjene penger på. Hvorfor bruke en tung plattform med masse bagasje når alt fungerer like bra på Chromebook? Gammel vane og moment funker ikke evig når alt man trenger er en browser. Dessverre for MS taper de browserkampen også. Endret 14. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Man kan ikke jobbe med "minipc" type surface , mobil og tablett i som hoved device i en bedrift til en hel mengde oppgaver. Det er ineffektivt i en bråte sammenhenger. Minimum er en type macbook eller laptop med dokking muligheter. Stasjonære er det lite av og går nedover. Terminalmaskiner med VDI har stagnert og tas igjen over av bærebare pc og mac. Man kan gå igjennom en stor bedrift å se hvor mange som sitter med arbeidsflate på både to og tre skjermer. De gjør ikke det for moro skyld men for at det er et behov. I det siste er 32" og oppover med høy oppløsning på vei inn som erstatning for dual screens i arbeidsammenheng. Små mobile enheter benyttes for å komplettere mens man er på farten til å holde kontakt med team , lese mindre tunge dokumenter osv ja. Men man leser ikke QA på svar på en anbudsforespørsel på en mobil. Software utviklere jeg kjenner sverger til quad core workstation pcer og macbook pro med store eller flere skjermer til sitt hovedarbeid. Privatpersoner i hjemmet blir noe helt annet. Hadde jeg ikke spilt i ny og ne hadde jeg ikke hatt stasjonær pc. Bedriften jeg jobber i angrer selgere på valget av f.eks surface pc etter at vi spør og graver litt. Det blir fort for mye hinder å jobbe med tyngre saker mens det er suverent for å holde seg tilgjengelig på IM og mail fra toget eller båten eller på hytta. Til sist har vi dette med ergonomi . Ikke veldig ok med mange dagers 8t ardeid på en 12" laptop kontra en dokket med normale full størrelses input HR device og stor skjerm i hodehøyde med avstand. Tilslutt ender man opp med en ROS analyse av interoperabilitet og daglig drift og business på vektskålen som gjør at det er vanskelig for store konsern/bedrifter å hive alt på båten til fordel for nye OS , samhandlingsplattformer , hr systemer , logistikk , fakturasystemer , m.m. Endret 14. mars 2017 av syar2003 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Dere ser dere blinde på hva vi har i dag og går glipp av det store bildet. Det er disruption på gang og Microsoft (og Apple) er bakpå. Det minner om hva Ernest Hemingway sa om hvordan man går konkurs. Først sakte, så plutselig. Du nevner samhandling, hr, faktura og logistikk. Alt det der er på full fart i skya og Windowsversjonene legges ned i full fart. Jeg vet det fordi jeg er i bransjen. Ikke alle kundene har fortsatt det ennå, men backoffice forsvinner i rasende fart fra on premise. Snart får man ikke kjøpt nytt, og innen kort tid tvinges gamle kunder over på sky. Endret 14. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Nei, men det gjør Windows irrelevant og derfor umulig å tjene penger på. Hvorfor bruke en tung plattform med masse bagasje når alt fungerer like bra på Chromebook? Gammel vane og moment funker ikke evig når alt man trenger er en browser. Dessverre for MS taper de browserkampen også. Ja du burde jo satse alle pengene dine på å shorte Microsoft aksjen. Burde faktisk ta opp lån for å shorte også. Er jo ingen som har sett denne utfordringen for Microsoft enda, for akskjekursen har jo ikke falt som en sten. Men ut i fra hva du sier så er jo shorting av Microsoft aksjen den beste invisteringen man kan gjøre nå. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Nei, fordi de gjør det bra på andre områder. De sier jo til og med det samme som meg! Fremtiden er ikke i klientside-software. Endret 14. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Dere ser dere blinde på hva vi har i dag og går glipp av det store bildet. Det er disruption på gang og Microsoft (og Apple) er bakpå. Det minner om hva Ernest Hemingway sa om hvordan man går konkurs. Først sakte, så plutselig. Kunne du vært litt mere konkret. Ingen er blinde der jeg jobber. Tvert imot. Vi er en av markedslederne på it og infrastruktur i Norden og driver daglig med alt fra vedlikehold til fornying og konvergens. Det er forskjell på hva/hvordan man får til store utskifelser over hele fjøla i en 10 manns grunder bedrift kontra et multinasjonalt konsern med tusenvis av ansatte , og alt fra smb til large som ligger et sted i mellom. Dette med å skifte ut plattformer fra ende til ende i alle ledd helt er en formidabel task samtidig som business as usual skal være uhindret og man ikke skal lide økonomisk i prosessen for begge parter. Endret 14. mars 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Ja, så det tar tid. Men alt går mot tynnklient nå, bortsett fra noen små og smale områder. Se på f.eks Visma. Størst i Norge på regnskap og medfølgende software, og porter alt til sky. Internt har de ikke Office, de bruker Google Docs. Alt skal skiftes ut over tid, og når utskiftningene kommer er det til sky over hele linja. Da sliter man om man har desktopsoftware som forretningsidé. Det er jo dette også MS ser og derfor de satser primært på skytjenester. Snart har man uansett ikke noe valg, leverandørene slutterklæring å levere on premise-software. Jeg vet om flere store Norske produkter som ila et par år ikke lenger vil bli levert som lokal installasjon, og enda et par Windowsapplikasjoner som rett og slett vil legges ned. Ting man har hørt om. Småbedriftene har allerede skifta, det er de store sin tur nå, og det vil skje fortere enn veldig mange tror. Endret 14. mars 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Joda , men alt en kunde har av funksjoner og fagsystemer er ikke løsbart p.d.d hos en provider og alt i sky med én leverandør og vi vil se mange hybride løsninger i overskuelig fremtid. Det er fullt mulig men man må og se på gevinst realisering .Mange har sikkerhets krav som fordrer ulike data on-prem ikke minst offentlige . Se bare på pasientsystemer.no , rema1000 . Noe mindre alvorlig (handlevaner/kontonr) , det andre sensitive persondata. Det går den veien absolutt , dog ikke over natten slik du indikerer. VDI kan benyttes på 'ekte' laptoper og er det jeg har sett siste årene fremfor diskløse terminal maskiner. Så er ikke helt enig med deg der. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Helt enig i at det tar tid altså, men alle må ikke bytte for at Windows skal bli ulønnsomt, det holder med ne god prosentandel. Og det tror jeg skjer før mange aner. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 De kan forsåvidt beholde markedsandelen og fortsatt selge dårligere. Incentivene for å bytte ut en PC er ikke som de en gang var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå