Gå til innhold

Amerikansk nettsted slakter Microsofts nyeste Windows-påfunn: – Dette imponerer meg ikke i det hele tatt

Anbefalte innlegg

Jeg disabler alltid å gå til quick aksess.

Kanskje slipper jeg å se det.

Men syns heller ikke noe om dette , denne måten å promotere egne tjenester som er i konkurranse med andre.

Jeg tør vedde på at du synes det er greit at Google promoterer egne tjenester på google.com og Android, eller at Apple gjør det i sin Apple Updater.
Nei det er ikke greit. Hater det , vil ikke se det og bruker kun reklamefrie apper - som sagt. Android bruker jeg ikke mye lengre.

Google og google android er til sammenlikning et søk og reklamefinansiert system fra starten av.

Apple updater bruker jeg ikke.

Det er forskjell å reklamere inne i en filutforsker i et os kontra en nettside/portal - ref denne måten å promotere egne tjeneste/produkter.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det prisnivået som er på Windows er det utrolig at de tør pushe reklame. Microsoft har gjort mye rart de siste årene som å tvinge brukerene til automatiske restart som for min del er kritisk da jeg trenger systemer som går døgnet rundt uten plutselige restarter. Bruker både Win10 og Mac OS daglig og begge er bra OS, men ser det skal lite til uansett OS for å ta bort følelsen av brukerkontroll. Får håpe Microsoft revurderer dette siste stuntet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir noe annet når det ligger reklame i menyen på Windows eller en Samsung-TV også  :cry:

I Netflix kan man oppleve at rulleteksten zoomes ut og det vises reklame for et av deres egenproduserte produkter til høyre for rulleteksten. Så Netflix har reklame mens man ser på Netflix. Men det er klart at de klarer holde seg på en rettere side av den opplevde grensen, mens Microsoft som sedvanen er ikke skjønner publikumet sitt, går for langt og må ty til backpedal-mediehåndtering - som hver eneste gang... Og jeg aner ikke hva Samsung tenker på. 

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å kjøpe en reklamefri Windows uten å registrere seg med navn under kjøpet eller installasjonen, og heller ikke bli plaget eller sporet senere?

Det må da fremdeles kunne være lønnsomt for MS å tilby noe sånt? Jeg driter i om prisen er høy, jeg vil bare vite hvorfor det isåfall ikke tilbys når det tross alt var modellen i flere tiår.

Jeg har aldri sett noen reklame i min Windows maskin. Men den kjører nå Pro versjonen, og jeg er ikke innsider på den maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Windows Pro og om jeg ikke ser denne reklamen, så insisterer den likevel stadig vekk på å tvinge på meg programvare jeg ikke er interessert i å bruke, primært Skype og OneDrive. Hvis spillbransjen plutselig bestemte seg for å hoppe over til Linux, Mac eller ChromeOS, tror jeg ikke Windows lengre klarer holde på markedsandelen sin. De har ikke behandlet brukerne sine med respekt over mange år, de forsøker stadig være litt for kjipe, og så i ettertid backpedale kun akkurat så langt som de slipper unna med. 

Jeg foretrekker fortsatt Windows, men Microsoft tar så mange rare valg at det virker som de konstant saboterer seg selv. De forstår ikke hvorfor Windows-brukere fortsetter å bruke Windows. De tror det er fordi Acer etc. kommer med Windows forhåndsinstallert, og er komfortable så lenge de har en grei dialog med Acer. Hadde dette vært riktig, hadde de likevel hatt et enormt problem nå - da hadde Chromebooks tatt over. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Chromebooks og telefoner er i ferd med å ta over. MS vet også dette, og prøver nok bare å vri noen ekstra kroner ut av Windows før det blir et rent tapsprosjekt. Tykke klienter er i ferd med å bli for spesielt interesserte.

Ja du tror? Windows har fortsatt en markedsandel på hele 91.74%, og det taller synker ikke raskt for å si det slik. Det betyr at kun 8% av verden bruker andre operativsystem enn Windows.

Tror ikke Microsoft skjelver helt enda, skal jo nokså store endringer til før det blir et "taps" prosjekt. Vil vel tro at de kan tjene penger om så de bare har 50% markedsandel.

Det folk ikke skjønner er jo at det ikke er praktisk gjennomførbart å gå over til andre løsninger for de fleste brukerene i verden. Ja helt greit at Per og Pål kan gå over til å bruke Chromebook eller Linux eller OSX, men flertallet er avhengig av programvare som kun fungerer på Windows.

La oss om et år fra nå oppdatere denne tråden med hvilken markedsandel Windows har da. Jeg tør å vedde på at den fortsatt er over 90%.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje Windows Defender får det bort.

Defender fungerer ikke på annet en gamle virus.

Å på hvilket grunnlag sier du det? Har testet en del nye krypto-virus i det siste og en oppdatert defender stopper dem alle.

Men regner med at du kan underbygge påstanden din med fakta?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man kun på desktop er Windows dominerende, men verden går mot mobil og der er Windows ikke-eksisternde. Android dominerer Windows i antall enheter som brukes, og det er svært få selskaper som i dag satser på å lage software for dektop-os. Så jo, Windows er på vei fra massemarked til nisje, akkurat som datamaskinen er det.

Lenke til kommentar

Ser man kun på desktop er Windows dominerende, men verden går mot mobil og der er Windows ikke-eksisternde. Android dominerer Windows i antall enheter som brukes, og det er svært få selskaper som i dag satser på å lage software for dektop-os. Så jo, Windows er på vei fra massemarked til nisje, akkurat som datamaskinen er det.

Ja og hvilke kilder har du at de store programvare produsentene i verden nå slutter å lage desktop versjoner av sine programmer og kun går over til andre løsninger? Nevn kjente programmer i fleng. Det er jo så lett å komme med slike påstander, men mye verre å bevise dem.

Og du har vel fakta som viser til at alle verdens bedrifter nå skifter ut datamaskinene sine med nettbrett og telefoner?

Og selvsagt alle spillprodusentene i verden går nå over til å kun tilby Linux/OSX versjoner av sine spill?

Og hardwaren på nettbrett/telefoner er selvsagt så kraftig at man kan utføre alle oppgaver på dem?

Lenke til kommentar

Hvor mange store suksesser har blitt lansert primært som desktopsoftware de siste ti årene?

Klart det fortsatt finnes en god del software som krever Mac eller pc, felles for alle sammen er at de ble lansert for 10+ år siden.

Windows og andre desktop-plattformer vil bestå, men de vil miste dominansen. Stadig flere bedrifter kjører alt i sky for majoriteten av brukerne, og da er ikke veien lang til Chromebooks e.l.

Men ikke ta mitt ord for det, se heller på PC-salget og interessen for Windows 10. Foto, spill, programmering og masse spesialsoftware krever fortsatt kraften og fleksibiliteten til en full datamaskin, men nesten alt kan gjøres like bra eller bedre uten, og nesten enhver telefon er mer enn kraftig nok til den bruken.

Dette er selvsagt ikke noe som skjer brått - men jeg vil tro Ms er meget klar over at det nesten ikke startes nye massemarkedsprosjekter for desktop.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Men desktoppen er ikke lengre kjernen i folks bruk av elektroniske tjenester. Det er ikke lengre motivasjon (eller tilbud) til å anskaffe en dobbelt så god maskin hvert andre år, og mange tjenester bruker man komplimentære enheter til. Jada, vi bruker sikkert de samme programmene som for ti år siden, fordi vi kan, men stadig flere småoppgaver gjør vi ikke lengre på en PC. 

Så skal jeg bruke resten av dette innlegget til å forsøke tegne opp en litt bedre framtid enn bare de små, svarte firkantene med nesten tomt batteri, krum nakke og betennelse i tommelen: 

Mobiler med 6-toms skjermer er et blindspor. Vi finner oss i å gjøre oppgaver på telefonen, men det er frustrerende som lite annet. Skjermene er dårlig egnet til alt som krever mer enn enkel tekst, inn eller ut. 

Å tro noe annet enn at vi beveger oss mot noe annet enn en hardwareuavhengig personal cloud er et alt for kortsiktig perspektiv. Vi ser allerede et tydelig bilde av at den nye slagmarken ikke lengre er mellom iOS, Android og Windows, men mellom Alexa, Siri, Google Assistant og Cortana. I dagens generasjon er dette hovedsaklig et nytt, alternativt UI framfor det bittelille grafiske på mobilen, men på sikt må man koble dette mer opp mot visuelle elementer. Google Assistant, Alexa og de andre kommer ikke til å bare være en stemme veldig lenge. Det er upraktisk å styre alt med stemmen, det er upraktisk å motta all informasjon (inklusive babybilder) gjennom en høyttaler. Når du får et babybilde fra familien må du kunne få det enkelt opp på skjermen på jobb, TVen i stua, eller Magic Leap-øyeprojektøren på mobilen. Det man gjør er si (eller klikke) "send bildet til TVn" og ingen strøm må kobles manuelt opp, ingen HDMI-inngang må velges, enhetene må allerede være klare. Android og iOS (eller arvtakerne) må tilpasses større flater og motsatt må Windows også tilpasses (og aksepteres av brukerne på) de små flatene ellers blir de det ene OSet som ikke er med i helheten. 

Stemmekontroll og AI er på vei inn, trådløs kommunikasjon er allerede halvveis på plass, skjermene rundt oss må være mer tjenesteinnstilte, og skillet mellom WiFi og mobilnettet kommer til å bli visket ut. Smarthøyttalere, kameraer, skjermer blir bare enheter tilkoblet smarthjemmet, og smarthjemmet er bare en del av din private konsumentsboble.

Enn så lenge holder jeg på PCene mine, og en x86-kompatibel Surface Pro med Windows Pro på 5 tommer er det eneste som frister meg på telefonmarkedet før vi får den virkelige revolusjonen i en telefon som klarer se forbi skjermstørrelsen sin. Stadig vekk befinner konsumentene seg foran bilruter, vindusruter, speil utgjør store flater som kan utnyttes i stedet for at folk skal myse og zoome inn på den der femtommern. Jeg er overbevist om at Google er det første store selskapet som ser opp fra skjermen og leverer et grafisk grensesnitt som er større enn mobiltelefonene våre. Google Glasses og Magic Leap er hint. 

Tredjeparts apper er allerede i ferd med å bli mindre viktige. Google og de andre ønsker å være totalleverandører. Og det er store penger i sving, så endringer vil bli store. Ikke nødvendigvis inkrementelle heller. Jeg tror Google har en plan der det er tegnet opp omtrent når Android skal erstattes helt. Et OS som er sentrert rundt AI-baserte tjenester tilknyttet whatever tilgjengelig hardware, og ikonografi bare er en av mange måter å styre OSet. Bare ett brukermiljø på tvers av alle dine enheter. 

Og vi ønsker ikke å forholde oss til tjenesteleverandørene, bare tjenestene. Hver dag etter jeg fikk min Echo Dot har jeg ønsket å ha Alexa i bilen. Ikke Android Auto. Alexa. Eller Google Assistant. Eller Cortana. Vi vil bruke de innebygde tjenestene - "Alexa, play NRK Pee Three on Intune" virker bare - i stedet for å oppsøke uavhengige, alternative tjenester. 

Men hvis vi skal være fornøyde konsumenter må de ikke irritere oss. Og det er Microsoft gjør her. Irriterer oss. Før vi engang har fått muligheten til å velge dem som vår nye livspartner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange store suksesser har blitt lansert primært som desktopsoftware de siste ti årene?

Klart det fortsatt finnes en god del software som krever Mac eller pc, felles for alle sammen er at de ble lansert for 10+ år siden.

Men hvilke store suksesser har IKKE blitt laget for Windows? Jeg er ganske oppdatert på IT verdenen og kan ikke huske å ha hørt om store viktige programmer som folk bare må ha, som kun kan kjøres på andre plattformer enn Windows.

Skal du ha suksess med et nytt program i dag, så er det vel ikke mye lurt å se bort i fra over en milliard Windows brukere?

Det finnes sikkert et hav av små programmer, som sikkert er kjekt å ha, som fungerer kun på Android eller OS, men at disse programmene skal bli så viktige at folk faktisk må gå å skaffe seg en Android/OS enhet for å kunne bruke dem...ja der er veien lang.

Pengene ligger jo i programvare for bedrifter, og du skal ha "baller" om du kun utvikler neste Adobe Photoshop, Office eller lignende kun for andre systemer enn Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...