Gutt25 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg bor for tiden hjemme, men har en jobb som betaler ca 26k etter skatt hver måned. Til nå har jeg satt resterende sparepenger i DNB global indeks, som virker fornuftig (Rundt 100k) Så da har jeg: BSU + 2.0: 130 000 Global Indeks: 100 000 Målet er å få kjøpt bolig i sommerferien neste år. Så jeg lurer litt på hvor dere ville satt pengene? Jeg er ikke særlig glad i risiko så det er mulig det bare er å pøse alt på i indeks fond? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 jeg har BSU, BSU 2.0 hos DNB og boligsparekonto hos Nordea (3,20% rente - ingen innskuddsgrense) Så da er det bare å peise på, får nesten 20k i renter/skattefradrag året. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Du har ingenting på en vanlig sparekonto? Jeg ville isåfall satt inn en del der i en periode for å bygge opp en bufferkonto; da har du lett tilgjengelige midler når du plutselig får uventede utlegg. Kjedelig å selge andeler i et indeksfond en dårlig måned fordi du får en uventet utgift, eller måtte ta ut fra BSU rett før årsskiftet og miste skattefordelen du har tatt med i skatteberegningen.. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Du har ingenting på en vanlig sparekonto? Jeg ville isåfall satt inn en del der i en periode for å bygge opp en bufferkonto; da har du lett tilgjengelige midler når du plutselig får uventede utlegg. Kjedelig å selge andeler i et indeksfond en dårlig måned fordi du får en uventet utgift, eller måtte ta ut fra BSU rett før årsskiftet og miste skattefordelen du har tatt med i skatteberegningen.. Komplettbank tilbyr konto med 1,85% rente med veldig gode vilkår. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg bor for tiden hjemme, men har en jobb som betaler ca 26k etter skatt hver måned. Til nå har jeg satt resterende sparepenger i DNB global indeks, som virker fornuftig (Rundt 100k) Så da har jeg: BSU + 2.0: 130 000 Global Indeks: 100 000 Målet er å få kjøpt bolig i sommerferien neste år. Så jeg lurer litt på hvor dere ville satt pengene? Jeg er ikke særlig glad i risiko så det er mulig det bare er å pøse alt på i indeks fond? Så du trenger pengene om litt over et år, og har nesten halvparten av dem i indeksfond? Det rimer dårlig med å ikke være glad i risiko. Er det så kort tid til du trenger pengene ville jeg heller pøst dem inn i en vanlig sparekonto. 7 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Som andre har sagt, om du skal ha pengene om et år så ta dem ut av indeksfondet pronto, om du er i pluss. Indeks kan falle med 10 % på svært kort tid. 3 Lenke til kommentar
Gutt25 Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Så på det som relativt risikofritt jeg da. Men da ser vel Nordea Boligspar ut som et meget godt produkt for det jeg nå har i fond? Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 aksjefond er lurt men ikke helt risikofritt og ialfall ikke på en korttidssparing, kan risikere å tape penger på et år, ville heller funnet en sparekonto med høy renta. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Boligsparerkonto hos Nordea. Er vel 3% rente, maks 300k og ingen årlig begrensning på sparing. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) edit: kan slettes Endret 17. mars 2017 av wampster Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Boligsparerkonto hos Nordea. Er vel 3% rente, maks 300k og ingen årlig begrensning på sparing. 3,20% https://www.nordea.no/privat/sparing/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html#tab=Rente Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hvor mye kan man spare i BSU2? Og er det ikke bortkastet med dagens lave renter? Jeg trodde hele poenget med BSU var å få skattefradrag, og det får man jo kun med ordinære BSU-kontoer? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Jeg bor for tiden hjemme, men har en jobb som betaler ca 26k etter skatt hver måned. Til nå har jeg satt resterende sparepenger i DNB global indeks, som virker fornuftig (Rundt 100k) Så da har jeg: BSU + 2.0: 130 000 Global Indeks: 100 000 Målet er å få kjøpt bolig i sommerferien neste år. Så jeg lurer litt på hvor dere ville satt pengene? Jeg er ikke særlig glad i risiko så det er mulig det bare er å pøse alt på i indeks fond? Spar opp en bufferkonto i banken også. Du bør ha ca 80 000 der. Ellers kan du vurdere å sette litt i gull, sølv og kryptovalutaer, samt "prepping" (som ble nevnt i en annen tråd). Du kan også investere i utdanning og kurs, for å ha flere ben å stå på i jobbmarkedet. Endret 21. mars 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hvor mye kan man spare i BSU2? Og er det ikke bortkastet med dagens lave renter? Jeg trodde hele poenget med BSU var å få skattefradrag, og det får man jo kun med ordinære BSU-kontoer? poenget er jo at de gir den høyeste renten uten risiko. Med konsekvens at de pengene er øremerket og indisponibel selvsagt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Kan du dytte inn 300 000 på ein gang på BSU2 dersom du skulle ha det tilgjengeleg? Er det ingen begrensning på årleg innskudd? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Kan du dytte inn 300 000 på ein gang på BSU2 dersom du skulle ha det tilgjengeleg? Er det ingen begrensning på årleg innskudd? Det kommer ann på hvilken BSU 2 / boligsparekonto det er, vilkårene er forskjellig, DNB har 25k innskuddsgrense per år, nordea har det ikke, der kan du putte 300k i en smekk. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 poenget er jo at de gir den høyeste renten uten risiko. Ja, da er det jo greit, hvis det bare er snakk om penger som skal stå og råtne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 poenget er jo at de gir den høyeste renten uten risiko. Ja, da er det jo greit, hvis det bare er snakk om penger som skal stå og råtne. Tvert imot. Hvis det er penger man skal bruke, er det fint om du de ikke forsvinner i markedssvingninger. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 poenget er jo at de gir den høyeste renten uten risiko. Ja, da er det jo greit, hvis det bare er snakk om penger som skal stå og råtne. Tvert imot. Hvis det er penger man skal bruke, er det fint om du de ikke forsvinner i markedssvingninger. Ja, det er greit hvis de skal brukes raskt. Men de taper seg jo i verdi. Den nominelle prisstigningen på varer og tjenester i samfunnet er mye høyere enn "rentene" du får, selv på såkalte "høyrentekontoer". Det er det jeg mener med at de råtner bort. Om de råtner i et års tid så er fortsatt ca 98% av kjøpekraften der, så det er ikke krise. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 poenget er jo at de gir den høyeste renten uten risiko. Ja, da er det jo greit, hvis det bare er snakk om penger som skal stå og råtne. Tvert imot. Hvis det er penger man skal bruke, er det fint om du de ikke forsvinner i markedssvingninger. Ja, det er greit hvis de skal brukes raskt. Men de taper seg jo i verdi. Den nominelle prisstigningen på varer og tjenester i samfunnet er mye høyere enn "rentene" du får, selv på såkalte "høyrentekontoer". Det er det jeg mener med at de råtner bort. Om de råtner i et års tid så er fortsatt ca 98% av kjøpekraften der, så det er ikke krise. Tja, per nå stemmer jo ikke det https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå