Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med blandebatteri (nyoppusset leilighet)

wampster

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte rett før jul (november) en liten leilighet som var helt nyoppusset,

dvs bad, kjøkken, gulv, skapløsninger osv. Alt var/er helt nytt.

Nå har blandebatteriet i dusjen tatt "kvelden".

Det som har skjedd er følgende

Når jeg skrur på dusjen så skjer det ingenting hvis blandebatteriet står på lunkent/varmt vann,

skrur jeg over så det bare skal komme kaldt vann kommer det (bare kaldt) vann. Dette er jo

ikke helt ideelt, da jeg gjerne skulle kunne dusje i litt varmt vann ihvertfall. Alle andre vasker

i leiligheten (den på badet og kjøkkenet) og vaskemaskinen får varmt vann.

Jeg sendte derfor en mail til de jeg kjøpte leiligheten av (et firma) og forklarte saken og fikk følgende svar.

"Hei xxxx (et navn jeg ikke kjenner til).

Kan du ta dette opp med rørlegger.

xxxx (mitt navn) Vi som selger ser på dette av ren imøtekommenhet og påtar oss ikke garanti ansvar."

Har selger ikke noe ansvar?

Er det firmaet som har pusset opp som skal fikse/ordne opp?

Hvordan skal jeg gå frem?

Tar gjerne imot tips, da jeg trodde at selger har ansvar her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

Takk så mye for svar.

Så jeg har altså mitt "på det tørre" når jeg ber dem om å ordne opp i dette?

Hadde ikke vært så på det hvis det var snakk om at det var pusset opp for lenge/en stund siden,

men det er liksom akkurat pusset opp. Da synes jeg det burde holde i litt mer enn 4-5 måneder.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke sikker på om dette er en mangel. Boligen er solgt som den er, og enkelte feil må man dermed forvente. Kun vesentlige avvik fra det du kan forvente utgjør mangler, jf. avhendingsloven § 3-9. Rettspraksis har lagt seg på en linjer hvor det stilles visse beløpskrav før du kan gjøre krav gjeldende, og blandebatteriet er sannsynligvis ganske billig å erstatte (sett i forhold til prisen av leiligheten). At leiligheten er nyoppusset, og presumptivt markedsført som det, taler imidlertid klart for at akkurat dette utgjør en mangel. Her tror jeg imidlertid du jobber i oppoverbakke om du tar dette til retten.

Har du kvittering på arbeidet som er gjort av rørleggeren? For dette kan godt være et krav etter håndtverkertjenesteloven, selv om det ikke er det etter avhendingsloven. Dette kravet kan du gjøre gjeldende direkte mot rørleggeren, jf. avhendingslova § 4-16.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke sikker på om dette er en mangel. Boligen er solgt som den er, og enkelte feil må man dermed forvente. Kun vesentlige avvik fra det du kan forvente utgjør mangler, jf. avhendingsloven § 3-9. Rettspraksis har lagt seg på en linjer hvor det stilles visse beløpskrav før du kan gjøre krav gjeldende, og blandebatteriet er sannsynligvis ganske billig å erstatte (sett i forhold til prisen av leiligheten). At leiligheten er nyoppusset, og presumptivt markedsført som det, taler imidlertid klart for at akkurat dette utgjør en mangel. Her tror jeg imidlertid du jobber i oppoverbakke om du tar dette til retten.

Har du kvittering på arbeidet som er gjort av rørleggeren? For dette kan godt være et krav etter håndtverkertjenesteloven, selv om det ikke er det etter avhendingsloven. Dette kravet kan du gjøre gjeldende direkte mot rørleggeren, jf. avhendingslova § 4-16.

Takker for svar.

Nei det er sikkert ikke et stort beløp.

Får jeg kvittering og vite hvor blandebatteriet er kjøpt er dette også noe jeg kan være fornøyd med og fikse selv.

Det beste er jo om rørlegger/firmaet som gjorde jobben ordner det, men det må da uansett være en

garantisak på blandebatteriet? Det er jo under et halvt år gammelt?

Lenke til kommentar

Her er det nok termostatinnsatsen som er gåen. Om ikke du får has på selger eller rørlegger(bør ikke være noe problem om badet er yngre enn 85 år, og de har jo alle papirene hos seg for arbeidet), kan du ringe produsenten(grohe, matsson, Oras etc) og be om innsats, de er som regel enkle å skifte. Produsentens navn skal stå på armaturet, gjerne etset inn bakpå kroppen.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Her er det nok termostatinnsatsen som er gåen. Om ikke du får has på selger eller rørlegger(bør ikke være noe problem om badet er yngre enn 8 år, og de har jo alle papirene hos seg for arbeidet), kan du ringe produsenten(grohe, matsson, Oras etc) og be om innsats, de er som regel enkle å skifte. Produsentens navn skal stå på armaturet, gjerne etset inn bakpå kroppen.

Takker for svar. Dette skal jeg sjekke når jeg kommer hjem idag.

Hvordan får jeg bekreftet at det evt er dette som er gåent?

Lenke til kommentar

Her er det nok termostatinnsatsen som er gåen. Om ikke du får has på selger eller rørlegger(bør ikke være noe problem om badet er yngre enn 8 år, og de har jo alle papirene hos seg for arbeidet), kan du ringe produsenten(grohe, matsson, Oras etc) og be om innsats, de er som regel enkle å skifte. Produsentens navn skal stå på armaturet, gjerne etset inn bakpå kroppen.

Takker for svar. Dette skal jeg sjekke når jeg kommer hjem idag.

Hvordan får jeg bekreftet at det evt er dette som er gåent?

Så lenge du har varmtvann alle andre steder, ingen lekkasjer og ingen kuleventil(kran/håndtak) på varmtvannet som går til dusjen er det nok termostaten - den klarer ikke slippe inn varmtvann.

Det kan jo selvsagt være noe annet, som at filter på varmsiden er tett, men lite trolig. Det er lett å sjekke det og tilførsel samtidig - steng stoppekrana/tilførsel til badet, og ta av armaturet med en skiftenøkkel (ikke bruk tang, da riper du belegget). Sjekk filtrene på armaturet. Skru på bittelitt trykk på stoppekrana, og se om det kommer varmtvann ut av koblingen i veggen (den batteriet var montert på).

Hvis du vil undersøke videre, noe som ikke er nødvendig for reklamasjon, tar du ut selve termostaten av batteriet - den sitter i høyre grep, og ser som regel ut som en sylindrisk klump av messing. Du kan vri på denne og ser da hvordan den skal fungere, ved å hhv åpne og stenge to forskjellige åpninger symmetrisk.

Obs, alt ovenfor forutsetter at du har et termostatstyrt batteri, og ikke et med separate grep for kaldt og varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...