Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svidd lukt og ulyd fra clutch

Anbefalte innlegg

Hei,

Oppdaget plutselig en ny ulyd fra min 2009 mod Caddy 94 000km

Når jeg trår inn clutchen på tomgang kommer det en ugjevn durrelyd samt lukten av brent/svidd lukt. Jeg antar sterkt det er noe med clutchen/utløserlager eller svinghjul da det skjer når jeg trår inn clutchpedalen. Noen som har erfaringer hva det kan være? Clutchen har vært tight og fin og syntes det var vel tidlig med utgifter her. Er likevel forberedt på dyr reperasjon rundt slikt arbeid.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som gåent utløserlager, og hvis lukten kommer fra lageret må du bare levere inn bilen fort som svint før det havarerer skikkelig.

En annen mulighet er at clutch ikke løser helt ut selv om du trør inn pedalen, type luft i systemet eller noe. Er du sikker på at den ikke ligger og slurer?

Lenke til kommentar

Det hadde iallefall forklart lukten, et utløserlager skal være greit utslitt før det begynner å lukte svidd av det.

Jeg hadde ikke brukt en clutch med 94.000km om igjen så det er bare å bytte clutchsett med lamell, trykkplate og utløserlager. Det skader ikke å bytte simringer i motor/gir heller når motor og gir først er fra hverandre.

Lenke til kommentar

Høres det sånn ut?

Ganske velkjent på VAG biler at svinghjulet på dieselene går dundas, fleste byttes rundt 100-150 tusen.

Kortere levetid ved mye kjøring på lavt turtall og ved mer belastning/lass på bilen.

Noe sånt ja. Har jeg dobbelt svinghjul på min bil? Ser flere har byttet over til enkelt oppbygd for å utelukke problemer.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Du kan nok regne med at absolutt alt som har med clutch og svinghjul må byttes. 

Problemet ved å sette i enkeltmassesvinghjul er at det blir større belastning på girkassa i form av vibrasjoner. 

Har hørt om flere som har havarert girkassa si pga det. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

105hk 1.9 Benny.

Var innom verkstedet hos Volkswagen idag. Startet bilen som vanlig påtur bortover å hørte litt ugjevne dunkelyder når jeg kjørte bortover på lav fart og kald motor. Da jeg kom til verkstedet fikk jeg en melaniker til å komme å se. Da var såklart lyden borte og ingen svidd lukt når jeg holder inn cluchpedalen. Han trodde likevel det var svinghjulet som begynner å slite, men mente det var fo tidlig å si da det var for lite symptomer enda. Det sluttet med jeg kunne kjøre videre å komme tilbake senere når det utviklet seg.

Lenke til kommentar

Defekt dobbeltmassesvinghjul _kan_ gå 'i tusen biter' og med litt turtall kan man i verste fall få fullt motorhavari... :/

Hvis det fremdeles er garanti på bilen ville jeg ha krevd at forhandler/importør tar ansvar og utreder mer/fikser problemet.

Link til litt info om dobbeltmassesvinghjul: http://www.honestjohn.co.uk/faq/dual-mass-flywheels/

Edit: Endret tekst, lagt til link.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...