Gå til innhold

Tips for telefonsamtale med potensiell arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

I år er det 3 år siden jeg gikk ut med Bachelor (og gode karakterer) fra et godt studie innen den maritime bransjen. Da vi startet studiet ble vi nærmest garantert jobber i solide firmaer og alt var fint og flott, men så på siste året startet oljenedgangen og alt var ikke like rosenrødt lenger. Er nå blitt 27 år. 

I tillegg har jeg fått to barn siden jeg fullførte, det første barnet kom to dager før min siste eksamen, så det var ingen hvil før småbarnstresset kom. Derav ønsket jeg også, det første året, å gjøre ferdig pappaperm osv før jeg startet på jobbsøkingen. Mulig dette var en tabbe, men jeg sitter her fortsatt (i ny pappaperm for tiden), 60-70+ jobbsøknader senere og i praksis arbeidsledig.

Har til nå kun søkt på stillinger som har vært utlyst gjennom Finn osv, men med tanke på arbeidsmarkedet om dagen, virker dette å være helt umulig siden jeg ikke har noen relevant erfaring (annet enn butikkjobber og litt sånt småtteri). Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre en jobb nå som jeg er i pappaperm, med å ringe potensielle arbeidsgivere og selge meg selv, og kanskje med litt flaks snike meg inn et sted. Nå er jeg på et punkt hvor jeg tar så og si hva som helst av jobber, så lenge det er forenelig med en viss grad av familieliv. Jeg begynner også å bli småstressa over at utdanningen min begynner å bli utdatert snart. 

Så til selve problemet: Har fått tips av en bekjent om å ringe personalsjefen i en veldig stor bedrift som har et anlegg like i nærheten. Har prøvd å ringe 4 ganger nå, men uten hell. Problemet er at jeg blir fort veldig nervøs for sånne ting, har nærmest telefonskrekk på sånne områder, og er veeldig usikker på hva jeg skal si og hvordan jeg selger meg selv best mulig. 

Målet er så klart å høre om det er noen muligheter hos dem, og om det går an å sende en åpen søknad osv. Dette er forsåvidt greit å takle, men jeg kjenner jeg blir megastressa av tanken på om han skulle begynne å stille spørsmål eller lignende jeg ikke har forberedt meg på. 

Noen som har noen tips til slike situasjoner? Evt. hva burde man si, og ikke minst IKKE si? Alle tips og innspill mottas med stor takk. Og ja, jeg vet det ikke er så farlig som man kanskje tenker. :)

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en slik telefonsamtale er det veldig begrenset med spørsmål du vil få som er vanskelige å svare på, så det er ikke mye å bekymre seg over.

Ett tips for å organisere deg selv i samtalen er å sende en epost i forkant med alt du ønsker å snakke om, så begynner du bare samtalen med å vise til eposten og gjentar enkelt og greit innholdet i eposten(selvfølgelig holder du en dialog med motparten, og ikke rett ut bare leser teksten). Å ha ett manus å holde seg til hjelper ofte på nervøsiteten, eposten vil også da inneholde kontaktdetaljer til deg så du slipper å gi dette over telefonen.

Eller så tror jeg du vil få langt bedre resultater med denne fremgangsmåten enn med å svare på finn-annonser, men huks også at når du svarer på finn annonser kan du kontakte firma du søker hos både på epost og telefon for å selge inn navnet ditt litt ekstra. Hvis de har hørt navnet ditt før er det større sjans for at din søknad kommer med til neste runde.

Lenke til kommentar

Mulig dette var en tabbe, men jeg sitter her fortsatt (i ny pappaperm for tiden), 60-70+ jobbsøknader senere og i praksis arbeidsledig.

Hva har responsen på disse jobbsøknadene vært?
Relativt middelmådig. Har vært på to intervjuer, til stillinger jeg ikke har brent sånn veldig for.

Takk for fine tips Civilix! Har laget meg et lite stikkordmanus, så jeg husker å få med alt. Har dessverre ikke eposten hans, men har vurdert å sende han en melding på LinkedIn, og heller avtale når jeg kan ringe.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilken utdanning er det du har? Er det 3-årig bachelor i nautikk?

Den maritime næringen er svær, vanskelig å gi et skikkelig svar når du ikke noe særlig spesifikk.

Veldig dumt å kun søke utlyste stillinger, mange jobber blir aldri utlyst. Jeg fill nylig jobb i den maritime næringen uten at det var noen stillinger utlyst.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilken utdanning er det du har? Er det 3-årig bachelor i nautikk?

Den maritime næringen er svær, vanskelig å gi et skikkelig svar når du ikke noe særlig spesifikk.

Veldig dumt å kun søke utlyste stillinger, mange jobber blir aldri utlyst. Jeg fill nylig jobb i den maritime næringen uten at det var noen stillinger utlyst.

Skipsfart & Logistikk, så her er det mer kommersielt rettet. Når det er sagt, så MÅ jeg ikke jobbe innenfor det maritime da, kan like gjerne jobbe med logistikk innenfor en helt annen bransje. :) 

Lenke til kommentar

Om du bor i nærheten så er det jo like greit å stikke innom kontoret, om du bor 200 meter ifra kontoret er det jo nesten litt dumt og ikke møte opp. Fanger mye mer interesse også.

Fullt så nærme er det ikke. :) Har vel skjønt at det er litt forskjellig hva som er lurt ift. å stikke uanmeldt innom eller ikke. Har tenkt på det, men konkludert med at det kanskje ikke er så lurt mtp. at det er så vanskelig å få tak i denne personen selv på telefon.

Fikk forøvrig tak i han i dag. Var ingen muligheter per nå, men selve samtalen gikk fint. Får prøve videre i løpet av våren, så tipsene her gjelder jo uansett, takk for hjelpen. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...