yannick111 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg har i lengre tid slitt med at nettforbindelsen hakker og tidvis er helt brutt. Feilmeldingene sier at dns adressen ikke er funnet. En full reset av routeren hjelper noen timer, før kvaliteten igjen blir gradvis dårligere. Problemet er likt på alle typer enheter, og både via det trådløse nettet og via eternettkabel koblet direkte til Inteno-boksen. Gjentatte henvendelser til Get hjelper ikke, da den tekniske staben i Trondheim tydeligvis ikke finner noe galt med diagnostikkverktøyet sitt, og mener at problemene må skyldes deknings- eller interferensproblemer i WiFi nettet. Eneste forslag til løsning etter en måned med purringer er at de kan sende en "WiFi veileder" hjem til oss, en tjeneste som koster 990 kr... Har andre vært utsatt for liknende problemer med dette modemet og med Get/Loqal sitt nett? Kan det skyldes feil knyttet til dns caching i routeren, ettersom det hjelper med en reset? Alle tips om årsak og løsning mottas, da all tiltro til Get Loqal er borte... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Har du prøvd å bytte DNS tjenere (i ruteren) til andre enn Get / loqal sine? Kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
yannick111 Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Takk for tips. Det er dessverre ikke mulig å endre DNS tjenere i webgrensesnittet til Inteno EG300 ruteren. All slik konfigurering må tydeligvis gjøres av leverandøren... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Du kan jo likevel teste på en av enhetene på innsiden. Sett DNS-tjenere manuelt på enheten, og se om det hjelper når du får problemer. I så fall har du jo noe du kan snakke med Get / loqal om... Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Prøv å disable QoS WMM / Er det disablet prøv det motsatte. Personlig disablet jeg QoS WMM på GET sin Cisco bredbåndsrouter og fikk 10x bedre nettverksytelse på Wifi. Symptomene var noe a la det du nevner med gradvis dårligere ytelse over tid. "Problemet" med QoS er at man må ha nok cpu og minne og selve QoS funksjonaliteten må være feilfri - ellers kan det virke mot sin hensikt. Videre bør man med WMM aktivert egentlig ta bevisste valg ift hvordan hhv video, tale og data skal prioriteres i forhold til hverandre - det mangler slike enkle bokser. Lenke til kommentar
yannick111 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Etter å ha mast på kundeservicen til Get i flere uker kom det en teknikker og sjekket Inteno-boksen. Han konstaterte DNS feil og skiftet boksen uten å feilsøke ytterligere. Jeg var ikke klar over at man kunne overstyre DNS settingen i ruteren ved å sette DNS-tjenere manuelt på enheten. Kjekt å vite til senere! Ellers virker det som at det er et problem at Get sitt utstyr ikke er tilpasset Loqal sitt fibernett i Trondheim. Inteno-boksen er en fibergateway som ikke er beskrevet på kundesidene til Get. Bredbåndsmodemet i Get II boksen må disables fordi Inteno-ruteren ikke kan settes i bridge modus, og to aktive DHCP servere fort lager krøll spesielt for ikke-Apple enheter. Det ville vært praktisk å kunne sette Wi-Fi nettverkskortet i Get II boksen i klient-modus, slik at den kunne koble seg trådløst til aksesspunktet i Inteno-boksen. Dette er det naturlig nok ikke mulig å gjøre via brukergrensesnittet, men kan sikkert gjøres ved å endre noen konfigurasjonsfiler. Har noen hacket seg inn på Get II boksen og gjort slike endringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå