kjeltring_ Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Hei! Skal sette opp en ubuntu server hjemme og lurer litt på hvilket filsystem som passer seg best. Hardware:MSI p965 neo-f v2 core 2 duo cpu 1.8ghz 8 gb minne SSD HyperX 120GB SATA3.0Seagate Ironwolf 3TB NASTenker å bruke SSD disken til ubuntu og NAS disken til lagring. Blir det korrekt å benytte EXT3 filsystem på SSD og XFS for lagring på seagate disken? Skal kjøre plex media server, print server og ownCloud. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Ext4 på begge. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Litt off topic men men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Ext4 er vel det som gjelder tror jeg. Lenke til kommentar
kjeltring_ Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Litt off topic men men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv Takk for tilbakemelding! Nå er det nesten 15 år siden jeg holdt på med linux og servere Hovedkortet har en socket LGA775, hvilken CPU vil passe best til dette? Er det Xeon som gjelder? Eller burde jeg skrote hele driten og kjøpe nytt hovedkort og CPU? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 Hadde nok kjørt Ext4 på begge. SSD får sin TRIM. Andre filsystemer egner seg nok også, men Ext4 er fjellstøtt og godt supportert, nøyaktig hva folk flest vil ha i et vanlig oppsett. Trenger du ikke spesielle egenskaper er Ext4 et greit valg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) ext4 er helt kurant. Stabilt og bra. Trenger du imidlertid ting som snapshots, filsystemkompresjon, osv, så kan ZFS være verdt å vurdere. Edit: Men ext4 på SSDen ihvertfall. Når det gjelder snurredisken vil XFS og ext4 være omtrent likeverdig, du vil neppe merke noe som helst forskjell i hverken ytelse eller features. Endret 13. mars 2017 av Sokkalf™ 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 13. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Litt off topic men men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv Takk for tilbakemelding! Nå er det nesten 15 år siden jeg holdt på med linux og servere Hovedkortet har en socket LGA775, hvilken CPU vil passe best til dette? Er det Xeon som gjelder? Eller burde jeg skrote hele driten og kjøpe nytt hovedkort og CPU? Jeg kjørte min med q6600 i noen mnd, er "grei" men har nå byttet til i7 990x. Har enda den q6600 i boden. Når det kommer til enda kraftigere må du se an brukes og itpassse deretter, sjekk cpu på passmark og regn der etter. Les mer her https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind-of-CPU-do-I-need-for-my-Server- Endret 13. mars 2017 av -Night- Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2017 Vanskelig å gå feil med Ext4, men ønsker man litt mer avanserte funksjoner så går det an å utforske btrfs. I konfigurasjoner med enkeltdisker er det lite å utsette på stabiliteten for en vanlig bruker med normal last. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2017 Tror jeg heller ville ha gått for ZFS hvis jeg brukte Ubuntu. Den er så godt integrert man kan få det, med tanke på at man må bruke noen "lisensfinter" for å få det i repository. Lenke til kommentar
Somethinganon Skrevet 17. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2017 btrfs. mer moderne, like raskt som ext4 og med innebygd komprimering... stabilt er det også Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Yeah.... _https://twitter.com/btrfs/status/762589934662193152?lang=en Endret 17. mars 2017 av RattleBattle Lenke til kommentar
Somethinganon Skrevet 17. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2017 Yeah.... _https://twitter.com/btrfs/status/762589934662193152?lang=en https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Status Bare Raid56 som ikke er helt ok enda, da det mangler parity checksum, ellers er filsystemet stabilt og ikke vis til twitter for kildehenvisning da, det blir for dumt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2017 Twitter er da en like god kilde som noe annet, særlig når det er den offisielle btrfs-kontoen. Dessuten linket tweeten til samme nettsted som deg. Er stabilt, men filsystemet, som har som hovedoppgave å trygge dataene dine, kan miste data hvis du ikke husker på å bruke det "riktig". Funny. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2017 Bare manglende Raid 5-6 synes jeg ikke er en god nok grunn til å skrote BTRFS helt og holdent som OS på hoveddisk for OS. Men skal du ha lagring med Raid 5 og 6 så ruller du ZFS On Linux, det er det beste alternativet og kommer nok til å være det, til og med når BTRFS kommer seg. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2017 BTRFS er kun greit til testing og mindre viktige desktoper. Raid1 eller 10 på en produksjonsserver med BTRFS? Tror ikke mange ville ha valgt det. 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Raid 1 eller 10 har vel faktisk vist seg å være ganske så stabilt. Missforstå meg rett, for systemer med tunge databaselaster eller andre "sære" bruksområder så bør man vurdere aktiv stresstesting før man tar noe i bruk uansett, men for for en hjemmeserver, arbeidsstasjon eller lignende vil jeg påstå det er uproblematisk. Selv har jeg brukt det som systemdisk på hovedmaskinen min i årevis og på hjemmeserveren både i RAID 1 og 5 uten problemer. Nå anbefaler jeg riktignok ingen å gå for RAID 5/6 sånn som ting er i dag, men enn så lenge så putrer og går alt bra, og jeg har backup av det jeg trenger. Ideelt sett skulle jeg selvfølgelig gått tilbake til RAID 1, men ekstra disker har ikke prioritet i studenttilværelsen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Jeg tror RattleBattle prøver å få frem at btrfs ikke er stabilt / solid nok for å bruke i produksjon ennå, spesielt ikke med diverse raid-nivåer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Litt off topic men men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv Nja, det stemmer ikke helt. Kommer helt an på hvilke filstørelser og oppløsning det er snakk om. Kjører selv Plex helt fint opptil 720p på en Vostro 200. Har i utgangspunktet ikke behov for større oppløsning da TVen jeg har her ikke er av nyere stort, men en TV vi kjøpte tilbake i 2006 eller noe, så bare 1080p. Kjører du med eller uten GNOME (terminal eller brukergrensesnitt)? Vil anbefale å kjøre servere uten GNOME, da det sparer mye av prossesoren/ramen. btrfs. mer moderne, like raskt som ext4 og med innebygd komprimering... stabilt er det også Kan man kjøre windows-shares med et slikt filsystem? Akkurat når det kommer til filsystemer sliter jeg litt da jeg ikke har peiling. Endret 22. mars 2017 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Jeg ville aldri brukt btrfs på en server. Jeg kan anbefale btrfs om det er på en partisjon med data du kan miste, men ellers så ville jeg holdt meg til ext4. btrfs er ikke stabilt, noe jeg har fått erfare selv. Endret 22. mars 2017 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå