Gå til innhold

Reagerer på kunstig høye førpriser hos nettbutikken Stayclassy.no


Anbefalte innlegg

 

 

Jo.. Det heter lanserings tilbud eller noe sånt.

Dette er ikke riktig.

Her står det om retningslinjene Forbrukerombudet har laget for prismarkedsføring og førpris: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-3-2

Og hvis du beveger blikket ditt litt lenger ned på den sida i forhold til punkt 3.2 som du henviser til, så kan du lese punkt 3.8, som klart og tydelig forteller at introduksjonstilbud ER lov, innen gitte forutsetninger. Da har man selvsagt ingen før-pris å forholde seg til.

 

At elektriske produkter skulle ha et eget regelverk på dette slik MobileX hevder er imidlertid fullstendig feil.

Jeg har ikke sagt introduksjonstilbud ikke er lov. Jeg skrev at det ikke er riktig at "introtilbudet" som MobileX hevder Stayclassy opererer med, ikke er introtilbud.

Introduksjonstilbud har ingen relevans i denne saken. Etter et introduksjonstilbud må varen gå opp i pris etter en gitt tid. Dette har ikke skjedd hos Stayclassy. Det går ikke an å ha introduksjonstilbud konstant, på varer, i tillegg oppgi en førpris som varen ikke øker til. Da er det ikke et introtilbud men lureri.

Endret av Lami
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Classic newbie mistake, førpris er en veiledende pris, og uten at du vet hvilken avtaler de har med fabrikken og eller leverandør av produktet der de handler fra.

 

Så sålangt dem ikke ØKER prisen før salg så er det ingen problem, i dette tilfelle så hadde dem skrevet lavere pris + lavere pris med tilbud\rabatt, som også var lavere en det som andre opererer med.. greit nok at førprisen på siden var feil, men siden førprisen på salgsiden var billigere så er det igjen bare til kundens fordel.

 

Du er ikke tvunget til å handle på siden, og vil du du pirke mere i dette så er det bare å gå i uansett butikk som selger samme vare, selv om det står Økologisk, Gormet, og andre fancy salgsord der de kan sette prisen kjempehøyt for samme syltetøyet en annen plass der det står first price til ekstremt mye lavere pris... du kan jo ikke si at det ikke er samme fabrikk og eller samme produkt bare 2 forskjellige titler\inpakninger...

 

Dette er helt vanlig i de fleste butikker...

 

 

Agurknytt altså..

Lenke til kommentar

Classic newbie mistake, førpris er en veiledende pris, og uten at du vet hvilken avtaler de har med fabrikken og eller leverandør av produktet der de handler fra.

 

Så sålangt dem ikke ØKER prisen før salg så er det ingen problem, i dette tilfelle så hadde dem skrevet lavere pris + lavere pris med tilbud\rabatt, som også var lavere en det som andre opererer med.. greit nok at førprisen på siden var feil, men siden førprisen på salgsiden var billigere så er det igjen bare til kundens fordel.

 

Du er ikke tvunget til å handle på siden, og vil du du pirke mere i dette så er det bare å gå i uansett butikk som selger samme vare, selv om det står Økologisk, Gormet, og andre fancy salgsord der de kan sette prisen kjempehøyt for samme syltetøyet en annen plass der det står first price til ekstremt mye lavere pris... du kan jo ikke si at det ikke er samme fabrikk og eller samme produkt bare 2 forskjellige titler\inpakninger...

 

Dette er helt vanlig i de fleste butikker...

 

 

Agurknytt altså..

 

Vis meg gjerne et syltetøy som er identisk med et annet hvor det ene er et økologisk, gourmet eller noe annet og som blir solgt som First Price en annen plass.

 

Selvsagt er det et problem at de skriver en falsk førpris på et produkt - uavhengig av prisen det blir solgt for. For å dra den litt lenger så mener du at det er OK at jeg starter en nettbutikk hvor alt er 99% avslag på?

Førpris: 100 000

Nåpris: 1 000

Konkurrenter selger tilsvarende produkter for 1 000 som ikke er på tilbud, men det er helt OK å sette en urealistisk førpris?

Endret av Brattus
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette har useriøse selskap drevet med i årevis, markedsføringsloven eller ei. 

 

Ser gang på gang Facebook "butikker" som kjøper billig dritt fra Fina til 50 kr stykket, for så å reklamere med ville førpriser. Så en jakke som ble solgt for 700 kr, på 90% rabatt. Dvs. at samme jakken skulle ha kunnet solgt for 7000 kr (!) i en periode før. 

 

Jakken fant man selvfølgelig på aliexpress til 10 dollar stykket. Inkludert frakt. 

Sendte høflig melding om at dette var bullshit, og ble blokkert fra siden. 

 

Men, dette virker å være strategien til div. Kina importører. Selg søppel på kunstig høye salgspriser. Lovene for prismarkedsføring sier vel at butikken skal kunne vise til å ha kunne solgt xx antall varer i en så lang periode, før de kan kjøre på med rabatter. 

 

Klokker og armbåndsur er spesielt populært å selge på en slik måte. Veldig ofte ser man klokker til rundt 1500 - 2500 kr på 90% rabatt. 2 minutter med googling så finner man de på aliexpress til 200-300 kr. 

 

Edit: Ja, dette er forøvrig et problem da mange seriøse aktører driver på samme måten, men på en litt annen måte. Det er den klassiske pris inflasjon før salg metoden. 

 

Det jeg ikke liker med stayclassy, eller en rekke jallabutikker, er det stort sett er folk som ikke har peiling på salg som driver disse (men dog ikke alle). Så den eneste måten å få et "edge" på, er å ty til slike triks. Og når de blir tatt på fersken, så kommer trusler om søksmål eller generell ansvarsfraskrivelse. Dersom du ikke kan selge ting på et redelig vis, så la være. Drar ned seriøse aktører med dere, og svekker omdømmet for markedet. 

 

Drev ikke nettauksjonen / brandstad med dette? Han ble jo milliardær på å importere skrot fra Kina, for så å selge med heftige gebyrer og påslag. Mener å huske de auksjonene også hadde fantastisk høye "ordinære" priser. 

 

Alt dette beviser i alle fall en ting: Nordmenn elsker å kjøpe billig skrot. 

 

Disse Importørene, sammen med Virke, kjemper med nebb og klør for å fjerne importgrensen, slik at folk ikke kan dra rett til kilden (Aliexpress). Og på toppen av alt så driver de på med forkastelig strategier. (Men det er en helt annen diskusjon) 

 

Edit 2: Dette med å selge ting på permanent salg spiller på psykologien til folk. J.C Penny prøvde i sin tid å gå fra salg året rundt, til bare lave priser. Dette feilet totalt, og er i senere tid blitt en kjent case for alle som driver på med salg eller markedsføring. Nå var prisene der ganske edruelige. Denne sakens kjerne er at nettbutikker driver på med himmelhøye ordinære priser. Det er ikke engang snakk om MSRP, men opp til 10 salgsprisen. Nøyaktig det er noe jeg missliker ekstremt. 

Endret av cppdude
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veiledende pris er vel ikke det samme som førpris (i forbindelse med salg)?

 

Førpris er den prisen du tar før salget starter. Det kan være flere priser i salg. Veiledende pris, eller SRP / MSRP på Engelsk står for Manufacturer Suggested Retail Price. Det er den prisen produsenten kan foreslå til grossister sine kunder. Som oftest er det en forskjell på SRP og den prisen du ser i butikk. 

Lenke til kommentar

..og nå har de fjernet tilbudene sine på nettsiden.

 

SC er i bunn og grunn et møkkaselskap som knapt leverer produktene sine (hører støtt og stadig om folk som venter flere måneder på å motta det de har bestilt, mens SC ikke svarer på support), truer alle som hindrer deres vei og er generelt noen drittsekker. No exceptions.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...