Bromigo Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Hei. Jeg er på utkikk etter en billig bærbar datamaskin som skal kun brukes til basic skolegreier som å skrive i word, se PDF filer osv. Har mellom 2000-3000 kr i budsjett. Hvor får jeg det beste for pengene mine? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 https://www.prisguide.no/sok?q=chromebook Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Slike billige laptopper er vanligvis helt håpløs trege, med dårlig nettverkskort, dårlig hardware og om du har en bærbar som er noen år, så er den gamle pcen trolig raskere enn den nye vil være. Chromebook er jo et alternativ, men der får du jo ikke kjørt Word / officepakken. Lenke til kommentar
Bromigo Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Med chromebook får jeg dessverre ikke brukt programmene jeg må bruke for skolearbeid. Min gamle bærbare datamaskin tok natta igår, og jeg har bare 2-3k å skrape sammen til en ny datamaskin akkurat nå. Har sett litt på den her: https://www.prisguide.no/produkt/hp-elitebook-745-g2-k5h80aa-232190 Tror det er det beste jeg kan få atm, men vet noen hva "Windows Embedded Standard 7E" vil si? Er det samme som windows 7? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Du ser at den bare har 16GB lagringsplass, altså mindre enn de fleste telefoner. Er jo helt håpløst spør du meg. Gå heller for noe som dette: https://www.komplett.no/product/897851/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/hp-255-156-hd Og her har du en liste over alle pcer på budsjettet ditt https://www.komplett.no/category/11156/pc-nettbrett/pc-baerbar/laptop/alle-baerbare-pc-er?pricegross.min=1990&pricegross.max=3000&pricegross.omin=1990&pricegross.omax=89990&sort=Price%3AASCENDING Endret 13. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
Bromigo Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Den du linka var nice! takk skal du ha! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Finn deg en brukt maskin på finn til et par lapper. Som oftest mye bedre. Helst fra bedriftsmarkedet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Finn deg en brukt maskin på finn til et par lapper. Som oftest mye bedre. Helst fra bedriftsmarkedet. Støttes. Her har de stort utvalg (obs: pris oppgis uten mva. gang med 1.25 for reell pris): http://nettbutikk.ad.no/products/Brbar-PC/Brukte-maskiner?qpm2=849 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 For skolepc er det dumt med brukt, kjøp noe med garanti på da du er avhengig av pcen. I denne prisklassen er stort sett alt likt, sjekk innom din lokale elektronikkbutikk og kjøp den de har på tilbud,(men vil anbefale 4gb ram og ssd) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92139965 Trolig den beste laptopen du kommer til å eie også. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Definitivt. Kommer til å vare lenge, og er rimelig lett å holde ren for støv. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 http://www.arrowdirect.no/baerbar-pc-mac 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 For skolepc er det dumt med brukt, kjøp noe med garanti på da du er avhengig av pcen. Man har reklamasjon når man kjøper brukt fra et firma. Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Det er mye bedre å kjøpe en bra brukt pc til 3000kr en en ny. De nye pcene til den prisen er søppel i mine øyne. Kjøpte selv en lenovo thinkpad t440s brukt i 2016 for 5000kr, å den er lynrask iforhold til alle andre bærbar pcer jeg har eid, å den er snart 3 år gammel nå. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Man har reklamasjon når man kjøper brukt fra et firma. Jeg ville sjekket veldig grundig hvor gode rutiner butikken har for det, for eksempel Alternativ data som du foreslo tidligere selger bare til bedrifter noe som vil si 1 år reklamasjon. Når det kommer til Arrow(Greentech) lurer jeg litt på hvordan de håndterer det da de ikke kan reklamere videre til leverandør/produsent må de nødvendigvis ta alle reklamasjonskostnader selv, noe som høres altfor dyrt ut... Noe sier meg at det ikke alltid er uproblematisk å kjøre en sak mot de hvis man skulle være uheldig. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Alternativ data som du foreslo tidligere selger bare til bedrifter noe som vil si 1 år reklamasjon. To år. Dvs. kjøpsloven, som omfatter B2B (og for den saks skyld C2C), fastsetter to års reklamasjonsfrist. Men om du som privatperson handler fra en bedrift er det et forbrukerkjøp, og da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder uavhengig av hvem selger spesialiserer seg på å selge til. B2B-selgere kan enkelt unngå å selge til privatpersoner ved å f.eks. kreve et org.nr. sammen med bestillingen. Om Alternativ data eller tilsvarende bedrift "driter seg ut" ved å selge til Ola Nordmann er de bundet av forbrukerkjøpsloven som gir Ola både fem års reklamasjonsfrist og krav om låneprodukt etc. Med det sagt: forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven fastsetter reklamasjonsfrist, ikke reklamasjonsrett, noe brorparten av forbrukere virker å ikke forstå forskjellen mellom. Standardeksemplene i forbruker- og kjøpsrett tar gjerne for seg at varene er nye når de kjøpes. En vare kan kreves utbedret om den har en mangel, og hva en mangel er, er nærmere spesifisert i de respektive lovtekstene. En banan har ikke en mangel om den råtner etter en mnd, selv om den har to års reklamasjonsfrist. Du kan verken kreve å få reparert bananen eller byttet den i en ny. Tilsvarende: om vi legger til grunn at en bærbar datamaskin har forventet levetid på fem år, og du kjøper en tre år gammel modell, kan du ikke nødvendigvis kreve retting eller omlevering når maskinen slutter å virke tre år etter du kjøpte den, uavhengig av om du legger til grunn to eller fem års reklamasjonsfrist. Om maskinen, som nå er seks år gammel, dør, vil den ha utlevd sin forventede levetid. Enklere sagt: under forutsetningen av at datamaskiner er ment å leve i fem år, er det ikke en mangel om den dør når den er seks år gammel, selv om reklamasjonsfristen kanskje ikke er utløpt. Samtidig vil jeg tro solide businessmodeller har lavere feilrate enn det billigste plastrælet man prakker på forbrukere. Dette er gjerne maskiner som har tikket og gått noen år allerede, uten vesentlige feil, og de selges gjerne med en viss (kort) garanti fra forhandler som er uavhengig av alder på maskinen. 1 Lenke til kommentar
Bromigo Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Tror jeg går for en av de på arrowdirect, takk for alle svar folkens! Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Slike billige laptopper er vanligvis helt håpløs trege, med dårlig nettverkskort, dårlig hardware og om du har en bærbar som er noen år, så er den gamle pcen trolig raskere enn den nye vil være. Chromebook er jo et alternativ, men der får du jo ikke kjørt Word / officepakken. hvis pris er greia, er det nok heller libreoffice han vil ha vi har kjøpt flere 2000 kroners laptoper til et familiefirma, og de har fungert greit.. windows med libreoffice, paint.net og liknende småprogrammer, også gimp har kjørt greit. du finner alt av programvare du trenger og setter det opp på noen få minutter på f.eks www.ninite.com så for en enkel pc til kontorbruk, film, musikk etc så holder faktisk noe sånt: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXG6CED006/acer-aspire-es1-431-14-barbar-pc-sort Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (...)hvis pris er greia, er det nok heller libreoffice han vil ha(...) De fleste studenter får gratis officepakke av skolen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå