Gå til innhold

1080p med 100HZ eller 4K med 60HZ ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja hva er så best ?

1080p med 100HZ eller 4K med 60HZ ?

Da jeg gikk fra min gamle 55" 1080p skjer med 60hz over til en 55" 1080p med 100/120hz ble jeg rett å slett dratt av stolen over forskjellen...

Men er det samme opplevelse å gå fra 1080p 100/120hz til en 4K skjerm med bare 60hz ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Panelets kvalitet rundt f.eks. fargegjengivelse og kontrast har mye å si så man kan ha to 1080p skjermer som er som natt og dag selv med lik Hz.

Hz er fps, altså hvor mange bilder som vises pr. sekund. Går man oppover der så vil bildet virke jevnere og mykere, mer behagelig. Det er ikke uvanlig at folk sier at de ALDRI skal tilbake når de først har prøvd 100Hz++.

Spørsmålet her er om du merket Hz'en eller om det var andre ting. Er det snakk om TV-sendinger så vises ikke de over 60Hz/fps og da trengs det ikke mer. Du bør (må) dog ha et 4K panel av like god kvalitet som din nåværende TV ellers så risikerer du å bli skuffet :)

Edit; Åpent kjøp er en ting så det er jo bare å teste. Husk å stille inn den nye skjermen da det også kan være som natt og dag. To identiske TV'er kan ha enorm forskjell i bildekvaliteten og mange tenker ikke på innstillingene i det hele tatt.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Ja, men det har startet å komme bittelitt i 60fps. Vet at det sendes en god del sport i 60fps.

Edit; Sport er visst 50 fps. Hvertfall Viaplay http://kundeservice.viaplay.no/hvilken-nettleser-anbefaler-dere

"så sender vi nå våre sportssendinger i hele 50 FPS (bilder/s), i stedet for 25 FPS"

Usikker på om dette bare gjelder via Internett. Var visst vanskelig å finne info og jeg orker ikke Goooogle mer om det nå :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...