Gå til innhold

Har erstatte min Samsung B7070 46" med 55" ks8005? Ikke så stor forskjell:(

Anbefalte innlegg

No har eg satt opp min nye TV Samsun ks8005 55" hadde før ein TV fra 2010 som var 46". B7070 som var best i test da. Og eg må sei bildekvaliteten til min gamle TV var ikkje så mykje dårlegare. Trudde tiden hadde utviklet seg mykje meir.

Finnes det plasser som eg kan finne gode innstillinger til Samsung ks8005?

No er eg så lur at eg kjøpte min nye TV på Elkjøp slik at eg kan levere tilbake før 30 dager viss ikkje fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva slags tilkoblinger bruker du til TV-en din? PC? Spillkonsoll? dekoderboks? Dvd spiller? osv...

Hdmi 2.0 kabel eller displayport?

Hva slags tester har du kjørt for å sjekke kvalitetsforskjellen?

(feks. 4k film?)

Antar du har lest denne testen på tek?

https://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks8005/347485/2

Visst du leser den til artikkelen til punkt å prikke, så ser du at dem har noen instillinger i bildegalleriet som du kan prøve deg fram med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på bytte den tilbake da eg ikkje er fornøyd med bildekvaliteten

På hvilke måter forventet du at bildet skulle være bedre enn din gamle TV?

KS8005 var den nest-beste kantbelyste LED-TVen som ble laget i 2016, kun slått av Sonys XD93.

Det du må forstå er at dagens SUHD/QLED-TVer i stor grad bare er finpussede LCD-TVer med et mer forsseggjort LED-baklys. Clouding, innsynsvinkel, og etterslep har blitt bedre enn det var, men det kommer alltid til å være en utfordring med så store LCD-paneler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er endel bildebehandling som foregår i nyere og dyrere TV'r. Signal kvalitet betyr mye for både bilde kvalitet og flyt da TV fyller ut ekstra informasjon for å lage en jevnere flyt da vi dessverre bruker en eldgammel og utdatert 24 fps standard.

Enten slå av eller still ned bildebehandlings funksjoner eller sett TV i film modus for et "mykere" bilde/flyt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein ting eg lurer på som kan ha mykje å sei. Lurer på denne HDMI kabelen. Viss eg bruker ein gammel vanlig HDMI. Vil dette ha noko å sei på kvalitet til tv'en?

Kanskje det er ein HDMI 1.4 kabel eg bruker og ikkje high speed

Endret av balder
Lenke til kommentar

Ein ting eg lurer på som kan ha mykje å sei. Lurer på denne HDMI kabelen. Viss eg bruker ein gammel vanlig HDMI. Vil dette ha noko å sei på kvalitet til tv'en?

Det finnes ingen nummerering / HDMI versjon på kabelen, dette nummeret er kun til hdmi porten på TVen.

Men det oppgis hvor høy hastighet en kabel teoretisk vil kunne overføre på hdmi kabler. Uansett så er hdmi ganske enkelt, enten fungerer den eller så fungerer den ikke. Så med annet du ikke får opp bilde i 4K så trenger du ikke ny kabel.

Men vist du er interessert i en ny såkalt high speed kabel så kan jeg anbefale denne :

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/ god kvalitet og pris.

Vil du ha det rimeligere så må du nesten til ebay og samtidig si farvell til norsk garanti og ha tålmodighet for flere uker / måneder i frakt.

Lenke til kommentar

så med annet du ikke får opp bilde i 4K så trenger du ikke ny kabel.

Stemmer ikke helt. Får 4k 30Hz med HDMI 1.4 kabel.

Vil gå greit på film, men skal man spille eller bruke datamaskin vil bildet oppleves "hakkete"

Har selv den biltema HDMI 2.0 kabelen. Den fungerer utmerket til 4k 60Hz.

Lenke til kommentar

så med annet du ikke får opp bilde i 4K så trenger du ikke ny kabel.
Stemmer ikke helt. Får 4k 30Hz med HDMI 1.4 kabel.

Vil gå greit på film, men skal man spille eller bruke datamaskin vil bildet oppleves "hakkete"

Har selv den biltema HDMI 2.0 kabelen. Den fungerer utmerket til 4k 60Hz.

Dette er jo ganske omstridt tema hvor noen mener det bare er folk som ser syner.

Jeg har aldri selv opplevd sort skjerm eller hakking pga av hdmi, men jeg oppgraderer dem etter hvert uansett da jeg er over middels glad i kabler.

Men merker uansett fort om man trenger å oppgradere kabelen eller ei.

Dessuten er det ikke noe HDMI 1.4 kabel da som sakt versjon nummeren hører til HDMI portene.

En HDMI kabel blir gjerne kalt 1.2 - 1.4 - 2.0 men det er da bare pga at hastigheten er målt til å kunne takle angitte versjon nummer av HDMI porten den skal inn i.

Det vil si at en eldre "Versjon 1.2" HDMI kan fint takle 4K om det var en bra bygd kabel i sin tid med god overføringshastighet.

For de som er glad i kilder:

Does every HDMI Cable support 4K Ultra HD?

To make it short: No, not every HDMI Cable supports 4k. But luckily most cables which you can buy today support HDMI 2.0 or HDMI 4k already. Just make sure they are properly classified as HDMI High Speed cable.

After the version numbering for HDMI cables has been dismissed a few years ago, HDMI cables are today only classified in either Standard HDMI cables or High Speed HDMI Cables. Both types differ in their maximum transfer rate (i.e. bandwith):

https://turbofuture.com/computers/do-i-need-hdmi-cable-4k-hdmi-20-guide

I know this post is a year old but I'm surprised no one replied to you. Bottom line is that HDMI cables DO NOT have a version number. They are either standard or high speed. There is no such thing as an HDMI 1.4 or 2.0 cable - the HDMI version corresponds to the DEVICES you are connecting. You'll note that in the article above nowhere does Andrew mention a version number associated to a cable. If an HDMI cable is built to the high speed spec, it will work for all devices. Now you might see those version numbers on packaging or marketing materials, but all you need to worry about is standard speed vs. high speed.

http://www.trustedreviews.com/opinions/hdmi-2-0-vs-1-4

Er mange flere, men ser ingen vits i å skrive side opp og ned om det.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Til pc bruk merker man stooor forsjell mellom 30 og 60hz. Sett skjermen din til 30Hz og se hvor mye musepekeren hakker bortover.

Må nok ha en superdyr og god 1.4 kabel for å få 4k 60Hz. Testet omtrent alle mine kabler men de fleste gav bare 30Hz og noen hadde ikke nok båndbredde til å vise 4k i det heletatt.

Men biltema sin 2.0 kabel klarer fint 4k 60hz. Samme med en billig ebay kabel som det bare står 4K på.

Når jeg sier HDMI 2.0 kabel mener jeg selvfølgelig en kabel som klarer båndbredden til HDMI 2.0.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Problem 1 - rikstv. Du får aldri godt bilde med rikstv. Bytt leverandør om mulig. Helst satelitt eller fiber. 

Bakkenett og kabeltv i form av coax er teknologiene som holder oss tilbake idag. Disse har ikke kapasitet til å vise 4k kanaler uten at det går på bekostning av annet innhold. ps. altibox lanserte dekoder i høst som skal være klar for å vise 4k. canal digitals smartbox støtter ikke 4k sendinger pr dags dato. 

Å bytte kabel mellom dekoder og tv gir nok ikke noen særlig forbedring. Signalet som reiser her er i beste fall 1080i. Dette håndterer selv de billigste kablene fra ebay, bare pass på at den ikke brekker og blir sittende fast i porten på tven din. Først mellom en 4K HDR blu-rayspiller og tven har det noe å si å kjøpe HDMI 2.0

Problem 2 - still inn bildet på tven din. Dette er individuelt fra panel til panel så å følge en guide på nett hjelper lite. Samsung er og blir elendig ut av esken. Å redusere skarphet gir ofte stor effekt. Da blir du ofte kvitt mye "metablokker" rundt objekter med mye kontrast. Dette hjelper veldig når du ser fotball. Gresset rundt spillerne blir grøtete om skarpheten står på max.

Dersom du ikke kan bytte tv-leverandør, anbefaler jeg deg å kjøpe oled55b6v. Denne har mye finere farger, bedre sort, faktisk 200hz(samsung oppgir faktisk ikke native hz) bedre smart-tv osv... 

Er selv eier av KS8005, den leverer akkurat det jeg forventer av en så billig tv. De som kjøper samsung tv og forventer premium blir ofte skuffet. Trist at testene er så misvisende. Skulle jeg kjøpt high end LED hadde det blitt LG, Panasonic eller Sony.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Henger meg på denne tråden i håp om et par svar.

Har kjøpt ks 8005 55". Sliter med å oppnå 60Hz med følgende oppsett:

Har ikke dedikert skjermkort, benytter Asus Z87 pro som HK.

https://www.komplett.no/product/781698?noredirect=true#

Ut fra spesifikasjonene på dette kom jeg fram til at det ikke er mulig å kjøre 60Hz over HDMI.

Kjøpte derfor adapter (aktivt) og ny 2.0 kabel:

https://www.komplett.no/product/626395/datautstyr/periferiutstyr/kabler/hdmi/iiglo-hdmi-kabel-hdmi-hdmi-2-m?noredirect=true

https://www.komplett.no/product/895562/datautstyr/periferiutstyr/kabler/tilbehoer/bizlink-dp-hdmi-20-3d-aktiv-adapter?noredirect=true#

Problemet er at jeg kun får 30Hz.

Noen som ser en løsning?

Vurderer nytt skjermkort, men i utgangspunktet tenker jeg at det burde holde med det oppsettet jeg allerede har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...