nor50 Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Scannet PC og nettverk med HouseCall nå. AV-receiver, satellittmottaker etc får "Critical Risk" grunnet åpne porter på 21 og 23 tror jeg det var. Ikke at jeg er redd for eller tror at det egentlig er noen fare, men bør man gjøre noe med det? Ser og i alle fall en NAS og har port 21 åpen. Det er kanskje farligere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Kjenner ikke HouseCall, men får du det samme i Shields Up? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Skjønner jeg det riktig at dette programmet bare skanner nettverket ditt internt? Altså ikke utenfra og inn, men innenfra? For det er jo ikke noen risikoer ved å ha åpne porter internt i nettverket ditt. Risikoen er om du åpner samme porter på IP adressene til de enhetene som bruker portene på ruteren din. At en NAS har port 21 åpen er jo ganske naturlig, det er FTP delen av NASen. Ikke noe værre å slå av FTP om du ikke bruker den funksjonen på NASen. At TVer osv har åpne porter hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, siden du skal være nokså "borte" om du åpner dette i ruteren din. Skal du sjekke hvilke porter som virkelig er åpne ut mot internett, så kjører du https://nmap.org/ på en pc/server som ikke er på nettverket ditt og skanner IP adressen internett modemet ditt har. Da finner du ev sikkerhetsrisikoer. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Kjenner ikke HouseCall, men får du det samme i Shields Up? THE EQUIPMENT AT THE TARGET IP ADDRESS DID NOT RESPOND TO OUR UPnP PROBES! Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Skjønner jeg det riktig at dette programmet bare skanner nettverket ditt internt? Altså ikke utenfra og inn, men innenfra? For det er jo ikke noen risikoer ved å ha åpne porter internt i nettverket ditt. Risikoen er om du åpner samme porter på IP adressene til de enhetene som bruker portene på ruteren din. At en NAS har port 21 åpen er jo ganske naturlig, det er FTP delen av NASen. Ikke noe værre å slå av FTP om du ikke bruker den funksjonen på NASen. At TVer osv har åpne porter hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, siden du skal være nokså "borte" om du åpner dette i ruteren din. Skal du sjekke hvilke porter som virkelig er åpne ut mot internett, så kjører du https://nmap.org/ på en pc/server som ikke er på nettverket ditt og skanner IP adressen internett modemet ditt har. Da finner du ev sikkerhetsrisikoer. Jeg har nesten null kunnskap om nettverk... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) Bare se bort i fra hele programmet. Skannet mitt nettverk nå, og den fant 255 åpne enheter, noe som er imponerende siden jeg har 12 aktive enheter på nettverket. Det er bare et salgstriks så du skal kjøpe fullversjonen av programmet. Så lenge du ikke personlig har åpnet porter mot IP adresser i ruteren din (under WAN/Portviderekobling) så er det ingen åpne porter ut mot internett, og ingen av enhetene internt på nettverket er i fare. Endret 12. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Jeg fikk 16, og det er det riktige tallet hos meg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Uansett, bare se bort i fra hele greiene. Det er ev kun åpne porter ut på internett som kan by på sikkerhetsrisiko. Og de fleste rutere blokkerer alle porter som standard. Hva slags ruter har du? Så kan jeg fortelle deg hvor du kan se om du har åpnet porter ut mot internett. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Det er det Shields Up vil fortelle deg, det er en portscanner utenfra. https://en.wikipedia.org/wiki/ShieldsUp Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Det er det Shields Up vil fortelle deg, det er en portscanner utenfra. https://en.wikipedia.org/wiki/ShieldsUp Fikk jo dette der: THE EQUIPMENT AT THE TARGET IP ADDRESS DID NOT RESPOND TO OUR UPnP PROBES! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Det er bare den enkle standardsjekken, "GRC's Instant UPnP Exposure test". Hvis du velger knappene "File sharing" og "Common ports" får du scannet flere porter. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Attempting connection to your computer. . .Shields UP! is now attempting to contact the Hidden Internet Server within your PC. It is likely that no one has told you that your own personal computer may now be functioning as an Internet Server with neither your knowledge nor your permission. And that it may be serving up all or many of your personal files for reading, writing, modification and even deletion by anyone, anywhere, on the Internet! Your Internet port 139 does not appear to exist!One or more ports on this system are operating in FULL STEALTH MODE! Standard Internet behavior requires port connection attempts to be answered with a success or refusal response. Therefore, only an attempt to connect to a nonexistent computer results in no response of either kind. But YOUR computer has DELIBERATELY CHOSEN NOT TO RESPOND (that's very cool!) which represents advanced computer and port stealthing capabilities. A machine configured in this fashion is well hardened to Internet NetBIOS attack and intrusion. Unable to connect with NetBIOS to your computer.All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet. Port Service Status Security Implications 0 <nil> Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 21 FTP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 22 SSH Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 23 Telnet Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 25 SMTP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 79 Finger Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 80 HTTP OPEN! The web is so insecure these days that new security "exploits" are being discovered almost daily. There are many known problems with Microsoft's Personal Web Server (PWS) and its Frontpage Extensions that many people run on their personal machines. So having port 80 "open" as it is here causes intruders to wonder how much information you might be willing to give away. 110 POP3 Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 113 IDENT Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 119 NNTP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 135 RPC Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 139 Net BIOS Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 143 IMAP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 389 LDAP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 443 HTTPS OPEN! The presence of this secure web port in your system implies that this system is establishing secure connections with web browsers. The number one reason for doing this is the transmission of credit card information. This implies that the successful intruder could access the web server's credit card database and score bigtime. This is a VERY bad port to have open unless you are actually conducting secure web commerce! 445 MSFT DS Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1002 ms-ils Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1024 DCOM Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1025 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1026 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1027 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1028 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1029 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1030 Host Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 1720 H.323 Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! 5000 UPnP Stealth There is NO EVIDENCE WHATSOEVER that a port (or even any computer) exists at this IP address! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Port 80 og 443 skal normalt ikke være synlig. Vet ikke hvorfor dine er åpne. Du kan jo begynne med å svare myhken på hva slags router du har. Endret 13. mars 2017 av Hårek Skrivefeil Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Cisco E4200 står det i Fing-appen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Sjekket manualen til den ruteren nå, og der kan du se på side 57 hvordan du kan sjekke om hvilke porter som er åpne i ruteren din, og der har du også muligheten til å stenge dem. Som testen du utførte over ser det ut som om port 80 og 443 er åpen av en eller annen grunn. Om du ikke kjører webserver som pcen din, eller NASen din, så trenger ikke disse portene å være åpne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå