casemodd Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Jeg har tidligere brukt photoshop litt for enkel redigering av bilder. Hadde da en eldre versjon på en eldre maskin med win 7. Har nå bygget ny datamaskin med win 10 og har begynt å leie Adobe cc foto (som inneholder photoshop og lightroom). Kommer sannsynligvis til å fortsette med å bruke mest PS og kun jpeg, men til spesielle bilder der jeg vil ha maks kvalitet vil jeg benytte raw og Lightroom (f.eks ved vanskelige lysforhold eller håp om å ta "spektakulære naturbilder"). Har null peil på lightroom og blir forvirret om det meste, Lastet ned nevnte prorgrampakke fra Adobe, men fikk aldri noe valg om hvor jeg vil legge programmene og de havnet da på harddisk C (SSD) som er på kun ca 500GB og der Win 10 er og tar plass. Har en annen intern snurredisk D som jeg gjerne ville hatt bildene på for at C ikke skal bli full for fort. Skal også benytte en ekstern disk som back-up. På gml.maskin win 7, har jeg lastet inn bildene med Windows og de er da standard lagret etter årstall og dato i mapper. Når jeg behandlet enkeltbilder i PS, lagret jeg de i samme mapper men som "save as" så originalbildet ikke ble endret og de redigerte var lette å finne i samme mappe. På ny maskin med nevnte programmer blir jeg usikker på hva jeg bør gjøre. Lagrer Lightroom bildene, eller er det bare en "katalog" som de beskriver (skjønner ikke helt hva de mener) og hvor blir bildene av? 1: Bør jeg fortsatt laste inn bilder fra kamera/minnekort med windows som jeg alltid har gjort, eller bør dette gjøres med Lightroom? Eventuelt hvorfor ikke? Hva er tryggest for fremtiden? 2 Hvis det bør gjøres med Lightroom, hvordan får jeg valgt at bildene havner på disk D og ikke C? (og tar Lightroom (hvis det velges) seg også av innlasting av jpegbilder, eller kun raw?) 3. Hvordan vil Lightroom og PS kommunisere med/ fra disk c til disk d med bildemapper som forhåpentligvis kan være på disk d? Noen fallgruber, noe spesielt det må tas hensyn til? Har ikke tatt sjansen på å laste over bilder på den nye datamaskinen på grunn av all usikkerheten jeg har rundt dette, og er derfor ikke kommet i gang med å bruke programmene. Håper derfor på gode og forståelige svar fra noen av dere dyktige som finnes på forumet her :-) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 1) Du gjør som du vil. For programmene sin del er det et fett om du gjør det på den ene eller andre måten. Jeg kopierer de selv over i Utforsker men det er antageligvis fordi jeg er satt i gamle vaner. 2) Jeg har brukt samme programpakke og velger selv hvor bildene skal lagres. Jeg har noe av samme mappestruktur på bildelagringen som deg så det er det bare å fortsette med. Når du redigerer bilder i LR blir filene i seg selv uberørte men det lages en ekstra fil som inneholder ekstra informasjon om endringer du faktisk har gjennomført. Bildene blir lagret i samme mappe. Det beste er å redigere i RAW. 3) har du alle bildene lagret på D vil PS og LR forholde seg til det. Adobe har laget veldig gode videoer som introduserer deg til produktene sine. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på de. Før gjorde jeg alt i PS men nå gjør jeg minst 98% av all fotoredigering i LR. 1 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 Takk for svar. Da høres det ut som om jeg kan fortsette som før og laste inn bilder med Windows. Leste en plass at Lightrooms library eller katalog som det er oversatt til på norsk, er noe av det beste med Lightroom, men kanskje ikke så nyttig likevel for de av oss som alltid har lastet inn med windows? Eventuelt, bruker du likevel library selv om du bruker windows til innlasting av bilder til harddisk? Skal prøve å sjekke ut videoer etter hvert, men synes de ofte tar for seg mye annet enn det jeg selv lurer på eller at de er så omfattende at den infoen du er ute etter drukner i mengden. Lenke til kommentar
moslien Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Ikke all verdens tid til å svare, men her er noen av mine synspunkter/innspill. Lightroom library/katalog er veldig bra ja, siden filene ligger urørt på disk. 1: Konverter arbeidsflyten din til kun LR først som sist, du vil ikke angre! Legg til hovedmappene der du har bilder i LR, og du vil da få opp hele filstrukturen du er vant til i LR som undermapper. Viktig: fra nå av gjør du kun endringer i LR! Opprette/endre/flytte/slå sammen/slette mapper og filer gjøres rett i LR, og vil da også endre tilsvarende i filstruktur på disk. Det går an å gjøre endringer utenfor også, men det er bare tungvint. Importer direkte til LR, da kan du enkelt velge hvor de skal lagres, legge til keywords, import presets, endre på filnavn osv. i samme slengen. Det er ikke mindre trygt enn å importere direkte til filstruktur. 2: Du velger som sagt enkelt i LR import-vindu om du skal importere til C eller D. I etterkant kan du også flytte bilder mellom disse i LR som om du skulle flyttet i filstruktur. LR fungerer glimrende med både RAW og jpg. For øvrig vil jeg anbefale å primært bruke RAW siden du allerede har litt erfaring med det, med mindre du har veldig dårlig plass (egentlig ikke et argument - harddiskplass er billig (se også neste punkt)), krav til kjapp levering som profesjonell fotograf eller har veldig treg pc som sliter med store RAW-filer... Du får mye mer valgfrihet i redigering i etterkant. Husk dog at RAW-filer ikke er "fremkalt" i kameraet som jpg er, men man gjør det selv i LR. De vil derfor se blasse ut rett ut av kameraet (men ved å lage en preset med grovjusteringer fikser man kjapt dette ved import). 3: Lightroom kommuniserer glimrende med Photoshop - bare høyreklikk i bildet og velg Edit in Photoshop, så åpnes det der. Når du lukker og lagrer i PS dukker den nye PS-fila opp i LR automatisk. LR er også glimrende med eksterne disker. Som nevnt trenger du ikke flytte filene over fra disk d til c, men bare la filene være på d og legge til mappen i LR (i prinsippet kun å la LR vite hvor mappen ligger). Hvis man lager "Smart Previews" for alle bilder (anbefales), får du tilgang til en mindre versjon av bildet som kan redigeres og vises selv om den eksterne disken ikke er koblet til. Eneste du ikke kan gjøre når disken ikke er koblet til er å eksportere eller editere i PS. Husk at når du gjør endringer på bilder i LR ligger disse kun i katalogen inntil du eksporterer dem. Så hvis du skal dele bilder må du da ikke kopiere fra filstrukturen, men bruke eksport-funksjonen i LR. Her har du også mange nyttige valgmuligheter. Ellers anbefaler jeg også å se noen videoer for helt grunnleggende Lightroom-tenkning. Forumet Lightroom - enkelt forklart på Facebook er for øvrig et fint forum å spørre LR-spørsmål i. Mannen bak denne har også laget en bok med samme tittel som har fått gode kritikker blant ferskinger, uten at jeg har lest den selv. Lykke til! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg er helt enig med moslien, hvis du først skal bruke Lightroom, bør du holde deg til dette når du skal overføre bildene fra kamera. Jeg har brukt Photoshop helt siden første versjon ble tilgjengelig for PC, og syntes Lightroom var litt kronglete i starten, men nå skjer minst 90 % av etterbehandlingen i LR, det går mye raskere. Masser av gode instruksjoner fra Adobe, ellers arrangeres det jo endel kurs i LR, har selv hatt nytte av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå