Gå til innhold

Behandler enkelte EU land Tyrkia på en dårlig måte?

Anbefalte innlegg

Tyrkia er på vei til diktatur, det møter motgang av EU land fordi de ser utviklingen. 

Politikere som er FOR økt makt til president erdogan får tale i landet og sendes til land med stort antall tyrkere for å spre budskapet, politikere som er imot diktaturet blir kneblet. Nederland, Tyskland og Danmark motsetter seg, det burde Norge også gjøre.

At Tyrkia er på vei mot diktatur er noe EU bør ta noe av skylden for. Behandlingen med 35 point ultimatum som stopper all form for kompromiss eller utvikling gir ikke Tyrkia mulighet til alternativ når associate member mer eller mindre fungerer som de facto ikke medlem.

Hvis en Islamsk reformasjon kunne funnet sted og spredt seg utover den Muslimske verden noe den religionen virkelig trenger så ville det ha vært Tyrkia. Feks Harun Yayha type filosofi med fred mellom Muslimer, Kristne, Jøder og til med fredelig toleranse for Ateimse og andre religioner er noe som kunne tatt av hadde det fått støtte fra Vesten mens istedenfor har den type filosofi blitt så latterligjort og ostracized av Media sponset av Saudi-Arabia wahabisme og Iran's radikale form for Shia'ismen.

Men det er lettere for Europeiske politikere å ha en scapegoat som Tyrkia og Russland å poke når en trenger avledning fra økonomisk quagmire, økonomisk immigrant og flyktninger krise samt avlede folk fra faktaet at det var EU/NATO som bombet Libya og støttet det som ble til ISIS.

Samme prinsipp som i at futurologists er så inne for tiden med alt fokuset av at hvert øyeblikk vil 90% miste jobbene sine til androider og automasjon som øker angsten i conjunction med økte konflikter mellom India-Pakistan, Kina-ASEAN, Nord Korea, kollaps av Venezuela og Sør-Afrika. Det er fint at vi har stygge ledere som Putin og Erdogan å peke fingern på istedenfor håndtere problemene.

Endret av Gunman1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om disse nederlandske, tyske, svenske osv. tyrkerne er så glade i landet sitt, så kan de vel bo der.

Men det gjør de ikke. På samme måte som polakker i Norge heller ikke bor i Polen.

Men det betyr jo ikke at de nødvendigvis er uinteressert i hva som skjer i gamle-landet og skal mistenkeliggjøres for å mene noe om det?

F.eks. kan polakker i Norge stemme ved parlamentsvalg i Polen, og det er ambassaden og frivillige som tilrettelegger

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Polsk-valgborgerplikt-i-Bergen-141479b.html

Bør vel gå an å ha litt bredere innfallsvinkel enn å alltid ty til "pella sæ tilbake der dem kom fra" ?

Lenke til kommentar

Om disse nederlandske, tyske, svenske osv. tyrkerne er så glade i landet sitt, så kan de vel bo der.

Men det gjør de ikke. På samme måte som polakker i Norge heller ikke bor i Polen.

Men det betyr jo ikke at de nødvendigvis er uinteressert i hva som skjer i gamle-landet og skal mistenkeliggjøres for å mene noe om det?

F.eks. kan polakker i Norge stemme ved parlamentsvalg i Polen, og det er ambassaden og frivillige som tilrettelegger

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Polsk-valgborgerplikt-i-Bergen-141479b.html

Bør vel gå an å ha litt bredere innfallsvinkel enn å alltid ty til "pella sæ tilbake der dem kom fra" ?

Problemet er de som har fått norsk statsborgerskap og i tillegg har eks. vis tyrkisk pass/statsborgerskap, altså borgere av to land. I tillegg så ønsker denne tyrkiske presidenten å gjeninnføre dødsstraff, noe vi prinsipielt burde være imot her i Europa. 

Lenke til kommentar

At to utenlandske parlamentarikere henholdsvis får landings-forbud / stoppes i bil på vei til eget lands konsulat, og blir erklært persona-non-grata, er ganske kraftig kost i slike kretser.

Franske myndigheter hadde ikke noe problem å tillate ministeren å holde et møte, hvor ca. 800 tyrkere var møtt frem.

I en eskalerende brølekamp? Nei, det er ikke kraftig kost.

å poke

Gi deg, vær så snill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er de som har fått norsk statsborgerskap og i tillegg har eks. vis tyrkisk pass/statsborgerskap, altså borgere av to land.

Hvem er det et problem for? Og på hvilken måte?

For øvrig er jeg usikker på om det i hele tatt forekommer? Dagens regler om å få norsk statsborgerskap, krever at du samtidig frasier deg statsborgerskapet fra opprinnelseslandet. De det gjelder kan like gjerne være her på oppholdstillatelse, uten å ha søkt om statsborgerskap. Det tror jeg gjelder majoriteten av de som kan avgi stemme i sitt opprinnelseland.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det å inneha to statsborgerskap er et problem. Du kan ha det i norge hvis du ikke er etnisk norsk/europeisk. Problemet er at disse tyrkerne ønsker å gjeninnføre dødsstraff, få utlevert egne borgere som kritiserer presidenten og krever stadig at journalister som er borgere av andre land og som ytrer seg negativt om presidenten skal straffeforfølges for injurier.  Det er nok for meg.

Vi har allerede en "norsk" president i Somalia som mange mener vi skal være stolte av !?!?? Der er det også dødsstraff, gjennomført ved steining, knivstikking eller skyting.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det å inneha to statsborgerskap er et problem. Du kan ha det i norge hvis du ikke er etnisk norsk/europeisk.

Jeg tror færreste land godtar at du har stemmerett i to land. Som jeg sa, polakker (og tyrkere) har sannsynligvis arbeids/oppholdstillatelse og stemmer dermed ikke i norsk stortingsvalg. (da må du være norsk statsborger)

Til syvende og sist er det opprinnelseslandet som bestemmer om utflyttede borger kan stemme i hjemlandet.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det å inneha to statsborgerskap er et problem. Du kan ha det i norge hvis du ikke er etnisk norsk/europeisk.

Jeg tror færreste land godtar at du har stemmerett i to land. Som jeg sa, polakker (og tyrkere) har sannsynligvis arbeids/oppholdstillatelse og stemmer dermed ikke i norsk stortingsvalg. (da må du være norsk statsborger)

Til syvende og sist er det opprinnelseslandet som bestemmer om utflyttede borger kan stemme i hjemlandet.

Ja, feil det jeg skrev om europeere.. gjelder bare nordmenn. Du kan jo google: dobbelt statsborgerskap eller følge linken

http://www.norskemagasinet.com/annet/43-nyheder/tema-debatt/4225-dobbelt-statsborgerskap-fortsatt-ikke-for-nordmenn

Lenke til kommentar

Problemet er at disse tyrkerne ønsker å gjeninnføre dødsstraff

Skulle vi lagt dødsstraff til grunn, så burde jo amerikanere i Norge nektes å delta i USA presidentvalg inntil de slutter med dødsstraff?

Til forskjell fra USA så opphevet "udemokratiske Tyrkia" dødsstraff i 1994. Ha i tankene at eneste grunn til at spørsmålet dukket opp igjen, var fordi landsforrædere/soldater plaffet ned egne sivile landsmenn i kuppforsøket og befolkningen var opprørt.

Dog er ikke dødsstraff en del av punktene som skal stemmes over i kommende folkeavstemning, og spørsmålet har siden den gang roet seg ned.

Lenke til kommentar

Dette viser vel at det er noe riv ruskende galt ! Hvorfor har Tyrkere som bor i Europa stemmerett i Tyrkia ? Og når de så skal forsvare Erdogan så kan de vel reiste tilbake dit og bo der og stemme der ? Liker de ikke hvordan vi styrer vårt land her i Europa får de bare gjøre en ting, reise hjem.

Lenke til kommentar

USA har hatt dødsstraff hele veien, men nå kun i 32 av 50 stater, jeg mener det er betenkelig å gjeninnføre slik straff i 2017. Dessuten er det slik at USA ikke har underskrevet FN's menneskerettighetserklæring, det har Tyrkia gjort, ref: art 11 pkt. 2

For de som mener det ikke er fare på ferde så kan jeg anbefale kjøp av ferie-/pensjonist- leilighet i Tyrkia, nå er det virkelig billig der.

Lenke til kommentar

Hvorfor har Tyrkere som bor i Europa stemmerett i Tyrkia ?

Hvorfor har nordmenn som bor i Spania stemmerett i Norge?

Det er jo fordi Norge og Spania har en enighet angående dette, det må de gjerne ha. Jeg mener at vi ikke skal ha diktaturer som opptrer i vårt land, uansett. Så får ikke "nordmenn" stemme i Tyrkia hva så ? Er det slik vi som Europeisk land vil ha det, fordi vi ikke stoler på Tyrkia så blir det slik. Liker ikke Tyrkia det ? Får de kalle hjem borgerne sine da, og så kan de stemme der.

Lenke til kommentar

Det er jo fordi Norge og Spania har en enighet angående dette

Det gjelder også Tyrkia, Polen, USA, etc.

Som jeg viste i post #22 så stemmer polakker bosatt i Norge i parlamentsvalgene i Polen

Men det er først og fremst hjemlandet som avgjør om utflyttede kan stemme, og stemmeavgivning kan også foregå på ambassade og konsulat.

Lenke til kommentar

Dessuten er det slik at USA ikke har underskrevet FN's menneskerettighetserklæring

Dette kunne i så fall være enda et argument for at amerikanere i Norge ikke bør få stemme i USA-valget? Inntil USA har ratifisert denne. I tillegg til å slutte med dødsstraff.

Og hva med Donalds Trump's standpunkt om å innføre straff for kvinner som utfører abort?

Eller skal alle sanksjoner og straffetiltak bare gjelde borgere som kommer fra land som har en halvmåne i flagget?

Lenke til kommentar

Det er jo fordi Norge og Spania har en enighet angående dette

Det gjelder også Tyrkia, Polen, USA, etc.

Som jeg viste i post #22 så stemmer polakker bosatt i Norge i parlamentsvalgene i Polen

Men det er først og fremst hjemlandet som avgjør om utflyttede kan stemme, og stemmeavgivning kan også foregå på ambassade og konsulat.

Jeg sammenligner ikke Tyrkia med levende vestlige demokratier, dette er et diktatur, og vi bør ikke gi de noe som helst slik sett.

De får bare kjøre sitt løp, og holde på. Vi bør bare stenge slikt ute nå. Godtar ikke Tyrkere i Norge dette får de bare reise tilbake til hjemlandet, der kan de stemme på så de vil.

Lenke til kommentar

VG - Norske politikere om tyrkisk valgkamp i Norge: Innenfor ytringsfriheten

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/norske-politikere-om-tyrkisk-valgkamp-i-norge-innenfor-ytringsfriheten/a/23948372/

Jeg ville blitt overrasket om de kom frem til noe annet, all den tid de sjøl arrangerer politiske valg-møter med nordmenn i utlandet

http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=427192

https://www.nrk.no/norge/--lusker-etter-frp-til-spania-1.6741302

Lenke til kommentar

Dessuten er det slik at USA ikke har underskrevet FN's menneskerettighetserklæring

Dette kunne i så fall være enda et argument for at amerikanere i Norge ikke bør få stemme i USA-valget? Inntil USA har ratifisert denne. I tillegg til å slutte med dødsstraff.

Og hva med Donalds Trump's standpunkt om å innføre straff for kvinner som utfører abort?

Eller skal alle sanksjoner og straffetiltak bare gjelde borgere som kommer fra land som har en halvmåne i flagget?

32 stater av 50, du måtte vel i såfall la de fra 18 stater osv... skjønner.. USA kan jo ikke ratifisere denne når 32 stater velger å opprettholde dødsstraff og det er jo en ærlig sak.  Og til surret om D.T.'s standpunkt til abort, så sier han følgende:

"If Congress were to pass legislation making abortion illegal and the federal courts upheld this legislation, or any state were permitted to ban abortion under state and federal law, the doctor or any other person performing this illegal act upon a woman would be held legally responsible, not the woman. The woman is a victim in this case as is the life in her womb. My position has not changed. Like Ronald Reagan, I am pro-life with exceptions."

Usikker på hvor du vil hen med det siste utsagnet, du må være litt mer spesifikk... Russland har da ikke halvmåne i flagget og ikke Syria og ikke Nord-Korea osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...