Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Flere tyrkiske parlamentarikere har blitt nektet innreise i EU-området siste tiden, i forbindelse med at de har ønsket å treffe sine landsmenn (gjestearbeidere) og aggitere for støtte i kommende folkeavstemning. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tyrkia/tyrkia-vi-skal-ta-igjen-paa-hardeste-vis/a/23947353/ Som vi vet, har parlamentet i Tyrkia, med tverrpolitisk flertall, allerede stemt Ja til å forandre Grunnloven. Media fremstiller dette spekulativt som "det er for å gi Erdogan mer makt" mens faktum jo er at det er rollen til president-embetet som sådan i konstitusjonell forstand, som ønske forandret. Det vil altså gjelde også andre presidenter i fremtiden. Bakgrunnen er at Tyrkia har hatt en til dels kaotisk parlamentarisk situasjon, der det omtrent har vært umulig å oppnå politiske flertall for noe slags saker, pga. valgsystemet/vippepartier og sammensetningen i parlamentet. Den varslede folkeavstemningen skal altså medføre (hvis Ja til forslaget) at Tyrkia blir mer styringsdyktig. Italia har hatt (og har fortsatt) lignende problem. På 30 år har de hatt rundt 25 forskjellige regjeringer, og er tidvis handlingslammet til å vedta viktige saker. Dette var bakgrunnen for at de nylig avholdt folkeavstemning, basert på samme problematikk som Tyrkia, dvs. å gi økt fullmakt til ledervervet, for at regjering skulle bli mer styringsdyktig. Folket sa dog Nei og kaoset/uklarheten fortsetter. Og statsministeren gikk av som følge. (dog slapp statsminister Renzi å ble beskykdt av media at det var "for å få mer makt" slik Erdogan blir) Mitt spørsmål er hvorfor EU-myndigheter skal sette seg til doms over hva som er bra for Tyrkia? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Bakgrunnen er at Tyrkia har hatt en til dels kaotisk parlamentarisk situasjon, der det omtrent har vært umulig å oppnå politiske flertall for noe slags saker, pga. valgsystemet/vippepartier og sammensetningen i parlamentet. Den varslede folkeavstemningen skal altså medføre (hvis Ja til forslaget) at Tyrkia blir mer styringsdyktig. Samme begrunnelsen som brukes i alle land for å eliminere det som gjenstår av demokratiet, i Norge brukes dette argumentet f.eks. for å øke sperregrensene. På den annen side, hvorfor bekymrer regjeringer seg så mye om sammensettningen av folkeforsamlingen om der er "separation of powers" som de påstår overalt? 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Samme begrunnelsen som brukes i alle land for å eliminere det som gjenstår av demokratiet, i Norge brukes dette argumentet f.eks. for å øke sperregrensene. Jeg skjønner hva du mener, men hva hvis resultatet er handlingslammelse? F.eks. er det ingen tvil om at Italia er ute å kjøre mht. den økonomiske situasjonen, og hadde trengt politiske vedtak som tok tak i det. I stedet luller det bare videre på samme kurs. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Jeg skjønner hva du mener, men hva hvis resultatet er handlingslammelse?Det kan vi alltids håpe på F.eks. er det ingen tvil om at Italia er ute å kjøre mht. den økonomiske situasjonen, og hadde trengt politiske vedtak som tok tak i det. I stedet luller det bare videre på samme kurs.NordKorea er mer ute å kjøre enn Italia, og det kan vel neppe tilskrives at Kim ikke klarer å få igjennom de tingene han vil ... eller? 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Siden de skriker at de skal ta hevn så tar jeg dem ikke særlig seriøst. Ikke akkurat bra diplomati å komme med trussler. Rett og slett barnslig av Tyrkia. Ikke det at det er så veldig voksent av Nederland å nekte tyrkiske politikere å komme inn. Har ikke fulgt med på saken, men etter det lille jeg leste nå så virker det som at det trengs en eller fler boller. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) Jeg kunne forstått innreise-nekt hvis hensikten med besøkene var å aggitere mot det landets interne forhold eller politikk på noe vis. Men det er det jo ikke. Det handler om stemmesanking i forbindelse med folkeavstemningen. Så vidt jeg husker var vel Carl Ivar. eller Siv på valgkamp i den norske kolonien i Spania. Benjamin Netanjahu drevet valgkamp blant jøder i USA, osv. Det er vel ganske utbredt, i de tilfeller der et land har borgere overseas med stemmerett i hjemlandet, uten at jeg har "full oversikt" Edit: "Frp-Jensen starter valgkampen på Costa Blanca" http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=427192 Endret 12. mars 2017 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Tyrkia er på vei til diktatur, det møter motgang av EU land fordi de ser utviklingen. Politikere som er FOR økt makt til president erdogan får tale i landet og sendes til land med stort antall tyrkere for å spre budskapet, politikere som er imot diktaturet blir kneblet. Nederland, Tyskland og Danmark motsetter seg, det burde Norge også gjøre. 7 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Etter å ha lest om hendelsen på NRK og TV2 forstår jeg fortsatt ikke hva det er snakk om, annet enn at Nederland ikke vil at Tyrkia skal drive Tyrkisk valgkamp i Nederland. Erdogans pressereaksjon er vel også et tegn på at han heller ikke forstår hva saken handler om. For å være helt ærlig: Dette er jo en grei nøytral sak. Ikke en gladnyhet. Men mobiliseringen av demonstranter og de harde uttalsene er et tegn på mangel på folkeskikk. I forhold til trådoverskriften? EU-land er for snille med Tyrkia. Nøyaktig som de var for snille mot Storbrittania i alt som omhandler Irland. Tyrka er rett og slett en ustabil stat, med mange selvskyldte problemer. Det eneste som er sært er at man omtaler terrorhandlinger og lignende i en total krig perspektiv, i stede for lokale problemer. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Tyrkia er på vei til diktatur Til tross for at både parlamentet og folkeavstemning på demokratisk vis skal si sin mening om evt. forandring av Konstitusjonen? Det er jo en "fornærmelse" i sammenligning med land som faktisk er diktaturer, som Egypt f.eks. "på vei til diktatur" har vel muligens blitt en populær metafor, ang. Tyrkia? For å si noe sikkert om hvorvidt den foreslåtte endringen i Grunnloven og økte fullmakter til president-embete er i nærheten av "diktatur" må vi i tilfelle kjenne detaljene. Vet du noe om dem i detalj? (jeg gjør det ikke) Og også, sammenligne graden av makt hos tyrkisk president med andre presidenters fullmakter worldwide, eks. i USA, Russland; Frankrike, etc. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Tyrkia er på vei til diktatur Til tross for at både parlamentet og folkeavstemning på demokratisk vis skal si sin mening om evt. forandring av Konstitusjonen? Det er jo en "fornærmelse" i sammenligning med land som faktisk er diktaturer, som Egypt f.eks. "på vei til diktatur" har vel muligens blitt en populær metafor, ang. Tyrkia? For å si noe sikkert om hvorvidt den foreslåtte endringen i Grunnloven og økte fullmakter til president-embete er i nærheten av "diktatur" må vi i tilfelle kjenne detaljene. Vet du noe om dem i detalj? (jeg gjør det ikke) Og også, sammenligne graden av makt hos tyrkisk president med andre presidenters fullmakter worldwide, eks. i USA, Russland; Frankrike, etc. har du sett klippet fra da Saddam tok Irak? Om du tror folkeavstemmingen i Tyrkia vil være 'på demokratisk vis' så tar du feil, det er et spill for galleriet som skjer. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Etter å ha lest om hendelsen på NRK og TV2 forstår jeg fortsatt ikke hva det er snakk om, annet enn at Nederland ikke vil at Tyrkia skal drive Tyrkisk valgkamp i Nederland. Erdogans pressereaksjon er vel også et tegn på at han heller ikke forstår hva saken handler om. At to utenlandske parlamentarikere henholdsvis får landings-forbud / stoppes i bil på vei til eget lands konsulat, og blir erklært persona-non-grata, er ganske kraftig kost i slike kretser. Franske myndigheter hadde ikke noe problem å tillate ministeren å holde et møte, hvor ca. 800 tyrkere var møtt frem. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Om du tror folkeavstemmingen i Tyrkia vil være 'på demokratisk vis' så tar du feil, det er et spill for galleriet som skjer. Hva om resultatet i folkeavstemning blir Nei til grunnlovsforandring da? Eller har du tenkt å "ta en Trump" helgardering, dvs. blir resultatet motsatt av det du ønsker er det valgfusk, mens blir det slik du håper "har folket talt" ? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Det må vel være Nederlands rett å nekte dem det. Trenger de noen spesiell begrunnelse? Å bedrive valgkamp i andre land er en smule sært, og det gjelder også de andre tilfellene over - men om man blir enige seg imellom om at det er greit, så er det greit. Greier ikke tyrkere i utlandet å følge med via TV, radio og internett? Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Jeg mener at Nederland er en del av det Neo Ottomanske riket = Islamsk Kalifat. Det er så mange pro Erdogan fans i Nederland. https://www.youtube.com/watch?v=JuvOSiy54Jo Lenke til kommentar
Ruterknekt Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Hva er egentlig begrunnelsen for at EU-land ikke vil ha representanter for den tyrkiske regjeringen inn på besøk hos seg? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) Så vidt jeg husker var vel Carl Ivar. eller Siv på valgkamp i den norske kolonien i Spania. Benjamin Netanjahu drevet valgkamp blant jøder i USA, osv. Det er vel ganske utbredt, i de tilfeller der et land har borgere overseas med stemmerett i hjemlandet, uten at jeg har "full oversikt" Edit: "Frp-Jensen starter valgkampen på Costa Blanca" http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=427192 Jeg en følelse av at om Jensen ble nektet å drive valgkamp i Costa Blanca, så hadde ikke det ført til noen store reaksjoner. Det er vanskelig å ta Tyrkia seriøst når de sier at Nederland oppfører seg som nazister, fordi de ikke vil at tyrkiske ledere skal drive valgkamp i Nederland. Endret 12. mars 2017 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) Så vidt jeg husker var vel Carl Ivar. eller Siv på valgkamp i den norske kolonien i Spania. Benjamin Netanjahu drevet valgkamp blant jøder i USA, osv. Det er vel ganske utbredt, i de tilfeller der et land har borgere overseas med stemmerett i hjemlandet, uten at jeg har "full oversikt" "Frp-Jensen starter valgkampen på Costa Blanca" http://www.spaniaavisen.no/wip4/detail.epl?id=427192 Jeg en følelse av at om Jensen ble nektet å drive valgkamp i Costa Blanca, så hadde ikke det ført til noen store reaksjoner. Det kommer vel an på omstendighetene? Dvs. om hun "bare" var partileder på tidspunktet vs minister/regjeringsmedlem, og dramatikk hvorvidt hun ble stoppet midt i gata av politi osv.? For øvrig driver også Høyre og AP utenlands valgkamp https://www.nrk.no/norge/--lusker-etter-frp-til-spania-1.6741302 Dermed blir det interessant å se hvordan de nevnte partier evt. har innsigelser mot et planlagt møte av tyrkisk politiker i Drammen en av nærmeste dagene, eller om de husker sin egen reisevirksomhet. Endret 12. mars 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_constitutional_referendum,_2017 Endret 13. mars 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Lederen for Nei-siden i parlamentet, kunngjør at de i solidaritet med de ministrene som fikk innreise-nekt i 4 eu-land, nå vil avlyse sine planlagte reiser til samme steder. http://www.amerikaninsesi.com/a/baykal-dan-almanya-gezisi-iptal-aciklamasi/3753886.html (da får vi førøvrig aldri vite om hvorvidt disse hadde fått tillatelse, i motsetning til Ja-siden) Endret 13. mars 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Erdogan er fullstendig ute av kontroll. Om disse nederlandske, tyske, svenske osv. tyrkerne er så glade i landet sitt, så kan de vel bo der. De blander seg jo ikke med andre europeere uansett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå