JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Hei dere, Jeg har et tåpelig start-up problem med desktop'n min etter defragmentering: Jeg skulle dual-boote den med ubuntu, men det var litt lite plass på SSD'n når jeg prøvde å partisjonere den, så jeg prøvde å defragmentere den først. Etter dette har jeg fått denne feilen: Når den starter opp får jeg ikke noe annet enn en sort sjerm med backlight. Monitor bekrefter at det kommer HDMI signaler inn. Alle vifter svirrer og selve maskinen ser ut til å fungere, men jeg får ingenting opp på sjerm. Dette var en Windows 10 maskin, med Asus 7x79 Deluxe motherboard. Motherboardet har en Q code feilmelding som sier at 06 (microcode intializing), men den stopper der. Når jeg gjør en bios flashback ved oppstart får jeg en asus-ai splash screen i et par millisekund før sjermen går sort. Jeg har prøvd å vippe TPU, byttet plass og testet RAM, alt dette ser greit ut. I tillegg har jeg flushet BIOS og CMOS uten at det har hatt noen innvirkning. Den eldste delen av utstyret mitt er nok GPU, som er et ATI 6990 kort, kan sort sjerm bety problemer me dette? Hvor skal jeg se videre for å få rettet feilen? Tusen takk på forhånd for all hjelp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Du kommer ikke engang inn i BIOS? I såfall kan det ikke ha noe med defragmentering å gjøre. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Det er ikke nødvendig å defragmentere SSD. 1 Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Du kommer ikke engang inn i BIOS? I såfall kan det ikke ha noe med defragmentering å gjøre. Hei, Nei, jeg får ikke aksess til noe i det heletatt. Kan det være en ren tilfeldighet at jeg defragmenterte? Når jeg prøver å komme inn i BIOS klarer jeg ikke trykke kjapt nok. SSD'n hopper forbi BIOS spash-screen på 200ms. Jeg får ikke trykket meg inn dit. Finner ei heller noen måte å komme meg inn dit uten å få opp 'advanced start up' fra windows. Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Det er ikke nødvendig å defragmentere SSD. Leste at det var det jeg måtte gjøre når jeg prøvde å få mer plass på en disk ved partisjonering? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Hvis du kobler fra alle disker så har jo ikke BIOS noe annet valg - da eliminerer du muligheten for om du ikke klarer å trykke kjapt nok. Du har nok lest noen gamle guider. SSD skal aldri defragmenteres. Det gir heller ikke mere plass. Og med mindre du har en veldig stor SSD er partisjonering lite lurt. Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Hvis du kobler fra alle disker så har jo ikke BIOS noe annet valg - da eliminerer du muligheten for om du ikke klarer å trykke kjapt nok. Du har nok lest noen gamle guider. SSD skal aldri defragmenteres. Det gir heller ikke mere plass. Og med mindre du har en veldig stor SSD er partisjonering lite lurt. Hei igjen, Da prøver jeg å koble bort alle HDD'er og starter om igjen. Takk så langt! Oppdaterer her etterpå! Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Hvis du kobler fra alle disker så har jo ikke BIOS noe annet valg - da eliminerer du muligheten for om du ikke klarer å trykke kjapt nok. Du har nok lest noen gamle guider. SSD skal aldri defragmenteres. Det gir heller ikke mere plass. Og med mindre du har en veldig stor SSD er partisjonering lite lurt. Hei igjen, Koblet ut alle HDD's og kommer da inn på BIOS. Så da kan jeg prøve å reformatere og se om det er der feilen ligger. Kjørte også en memory test som ikke fant noen feil. Gir tilbakemelding etter reformatering! Tusen takk så langt! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Når du kommer tilbake til dual-boot bør du revurdere hvordan det er lurest å gjøre det. Å legge Linux inn på samme disk som Windows lar seg jo gjøre, men det er også mange muligheter for problemer. Det enkleste er å legge inn det andre OSet på en annen disk, da kobler man vekk Windows disken under installasjonen. Så kan man velge OS fra BIOS i stedet for via en boot manager. Fordelen er at Windows disken er helt upåvirket. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Hvorfor ikke kjøre Ubuntu i en virtuell pc? Og droppe dualboot Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Hei igjen folkens, Kjempegode forslag dere har. Jeg skal se inn i virtuell løsning eller å splitte på HDD i stedet. Jeg har derimot et oppfølgningsspørsmål: Når jeg nå skal kjøre en reformatering og re-install av Windows får jeg et problem med at setup ikke klarer å se noen av HDD'ene mine. Jeg har koblet dem til som normalt, men jeg får ikke liv i dem. Noen tanker om hvor jeg kan starte her? Jeg kaster meg over google i mellomtiden! Tusen, tusen takk for hjelpen fra alle i dag! Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Oppfølgningsinformasjon: > disk list viser ingen av diskene mine. > Dobbeltsjekket at SATA profilen var stilt til AHCI. > Mener å si at Marvell controlleren ikke er i bruk, så alt skal være fint i den forstand. Noen av dere som har noen tanker? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Da må du finne alternativ måte å teste disker og kontroller. Sjekk diskene på en annen PC, eller med USB/SATA interface. Prøv diskene på Marvell portene. Lenke til kommentar
JamesF2k Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Da må du finne alternativ måte å teste disker og kontroller. Sjekk diskene på en annen PC, eller med USB/SATA interface. Prøv diskene på Marvell portene. Hei igjen, Tusen takk! Jeg skal prøve å bytte ut kabler og lignende også og se om det kan ligge der. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Har du nyeste bios? Har sett på mine hk at CPU MicroCode update er der? https://en.wikipedia.org/wiki/Microcode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå