PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Sånn nårdet går på lathet, så var jeg også på en liten tur i Kenya, hvor vi blant annet var på safari. Der så man utrolig mange late menn, mens kvinnene arbeidet livet av seg... Det er synd... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Rasist? I can't see him! Dersom det jeg skrev er er rasistisk, da er alle mine venner rasister. Det stemmer, da ER alle dine venner rasister også (bombe) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Ad kjønnsroller: amen til det der, der det gjelder. Det ER synd, og jeg har enda ikke funnet noen god forklaring, selv om jeg ikke har sett så hardt etter. Noen? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg så en dokumentar fra et afrikansk land (husker ikke hvilket, er ca. et år siden) om arbeidsledighet og gruvearbeidere. Mulig det var Sierra Leone. Uansett, det jeg ville frem til var at i dette programmet lyste eieren av gruven ut et par jobber. Alle søkerne ble sjekket for lungesykdommer og andre sykdommer som kan være farlig å ha i en slik jobb(dritt jobb mao). Det tok flere dager å intervjue alle søkerne fordi de var så mange. Det jeg lurer på da er: hvis afrikanere virkelig er så late, hvorfor stod det da MINST 500stk i kø for å søke etter jobb? Kan det kanskje være en annen grunn til at folkene i slummen ikke ville ha jobb/la seg intevjue av faren til Jokke? Eller var det de viste i dokumentaren et engangstilfelle? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg vet da ikke hvorfor ingen ville jobbe for oss. Da han vi har ansatt som leder for plantasjen drog til Signapore var det flust av folk som dro fra alt de eide og startet et nytt liv i Zambia. Intet problem å finne folk der. Men Zambierne selv, de gadd tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Så folk i Singapore slapp alt de eide for å dra til Afrika og jobbe på en bomullsplantasje? Høres veldig tvilsomt ut. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jokke: Kanskje en grunn kan være at det ville være mer lønnsomt for dem å være kriminelle? Kanskje de var stoffavhengige, noe som ikke ville være like lett om de bodde på plantasjen? Kanskje dere virket tvilsomme, der dere kom i "fine" klær midt i slummen? Lenke til kommentar
Lord Bergen Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Så folk i Singapore slapp alt de eide for å dra til Afrika og jobbe på en bomullsplantasje? Høres veldig tvilsomt ut. Enig. Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 akkurat det verden trenger... en diskusjon om hvorhvidt folk som lever på eksistenivået er late "de som sparker nedover er ofte de svakeste" Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Enig. Det minner meg forøvrig om: Kjørte i en turistbuss full av turister (duh) inn i Kairo, som er umulig å nærme seg uten å passere nær områder hvor folk lever i ganske dyp fattigdom. Det bar forbi et område hvor gata var blokkert av en enorm haug søppel, murstein og gamle møbler midt i veien, som folk bare gikk over som om den alltid hadde vært der. Da herremannen i setet bak meg så det sa han "De har neimen ikke mye estetisk sans her nede". Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 I dokumentarfilmer fra tredje verden ser man ofte at fok lever under kummelige forhold. Men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor de ikke rydder og vasker. Det at du bor trangt betyr ikke at det ikke går ann å ta av seg på beina før man går inn i et hus. Dessuten, hvorfor kan man ikke koste trappen der man bor ihvertfall. Det koster ingenting. Folk levde da fattig i Norge før også, men ikke alle velferdstiltak koster så grusomt mange penger. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 *sukk* Gidder ikke kaste bort mer tid på dette. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 lol, forstår... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 (endret) I dokumentarfilmer fra tredje verden ser man ofte at fok lever under kummelige forhold. Men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor de ikke rydder og vasker. Det at du bor trangt betyr ikke at det ikke går ann å ta av seg på beina før man går inn i et hus. Dessuten, hvorfor kan man ikke koste trappen der man bor ihvertfall. Det koster ingenting. Folk levde da fattig i Norge før også, men ikke alle velferdstiltak koster så grusomt mange penger. La meg gi deg noen hint: - Det er nok viktigere for dem å leve (dvs skaffe mat, penger, klær osv) - Hvis gulvet i huset ditt hadde vært grus/jord/støv/dritt hadde du giddet å ta av deg på beina, evt vasket "gulvet"? - Kloakknett finnes ikke, hvor skal man gå for å pisse/drite? Og hvor renner kloakken? Koste den vekk? Da kommer den nok rennende tilbake. - Prøv å definere grusomt masse penger for en som i det hele tatt har problemer med å skaffe seg mat. Edit: *Sukke* med dere... Endret 3. desember 2003 av lodott Lenke til kommentar
iDude Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 I dokumentarfilmer fra tredje verden ser man ofte at fok lever under kummelige forhold. Men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor de ikke rydder og vasker. Det at du bor trangt betyr ikke at det ikke går ann å ta av seg på beina før man går inn i et hus. Dessuten, hvorfor kan man ikke koste trappen der man bor ihvertfall. Det koster ingenting. Folk levde da fattig i Norge før også, men ikke alle velferdstiltak koster så grusomt mange penger. Ja gidamei, hva hadde homsepatruljen sagt? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Hva hom,sepatruljen hadde sagt er uinterresant. Jeg tror imidlertid du skjønner hva som blir sagt her. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 I dokumentarfilmer fra tredje verden ser man ofte at fok lever under kummelige forhold. Men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor de ikke rydder og vasker. Det at du bor trangt betyr ikke at det ikke går ann å ta av seg på beina før man går inn i et hus. Vår kultur generelt og måten vi gjør ting på spesielt er selvsagt det eneste akseptable og 100% riktige fordi vi er "Gotts Volk". Alle andre mennesker i hele verden blir da selvsagt undermennesker - late, skitne horer, hunder, etc. @Fiskepinna: Gud, hvor du er selvsentrert. Har forresten bodd en tid i Australia - der tok man ikke alltid av seg på beina når man gikk inn i huset. Det henger selvfølgelig sammen med at dem er skitne, late undermennesker hele hurven. En gang til: @Fiskepinna: Gud, hvor du er selvsentrert. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 DrDoogie: Det er greit at du lar eiendommen din forfalle og støve ned, men kom ikke etterpå å klag på "slumdannelse" og dårlige boforhold. Tror folk i den tredje verden har mye å hente på å gå i seg selv og ta et oppgjør med sin egen kultur som de kanskje er stolte av, men som gir dårlige resultater i praksis. DrDoogie: Gott, så naiv/norsk du er! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 I slumåmråder er det de færreste, hvis noen, som eier eiendommen der rønna er oppført. Det er ganske vanlig at bystyremyndighetene med jevne mellomrom bestemmer at det er på tide med opprydning. Bulldozerne fyres opp. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hallo Jeg har bodd i SørAfrika i 2/3 år, da mamma studerte psykologi, og skulle skrive hovedoppgave om afrikanske (svarte) damer som hadde mistet et barn, og hvordan dette var. Vi bodde i en liten by et par timer nord for Pretoria(hovedstaden i S.Afrika for de som ikke visste det), i en liten by som het Pietersburg. Vi bodde i et ganske stort hus, sikkert 300-400 kvm. Vi hadde badebaseng, garasje med plass til 8 biler, og en svæææær hage. (sikkert 1-3 kvadratkilometer(er ikke så god på størrelser)) Disse hagene skulle vannes vær dag. Ikke bare at det er et stort mangel på vann også i sør afrika, men vi skulle bruke mange hundre liter hver dag for å kunne ha våre grønne plener. Vi hadde 5 gartnere, 3 husholdersker og 8 vakter. Disse passet porten, og gikk en runde hver time rundt innenfor den 3 meter høye muren med glassplinter på toppen, og elektrisk gjerde. De å pnet også porten hver gang vi skulle ut eller inn med bilen. Altså, vi levde som konger. Vet du hva vi leide herligheten for? ca 7000 INKLUDERT strøm og paraboltv! Nå skal det sies at vi fikk det litt billigere siden vi leide det gjennom universitetet da, men likevel... Kjønnskillet er enormt i S.AFrika. Vaskedamene tjente omkring 50 kroner dagen (husk at disse damene har 4-5 barn å forsørge, da OFTE, som joachim sier, at mennene siter hjemme og drikker og ikke får seg jobb), mens vaktene (seff utelukkende medd) tjente omkring 120 pr dag. Tenk på det a! Når en familie lever av en pose maismel i måneden, så teller absolutt alt. Jeg merket også noe med dette med "slappheten". Hele arbeidsmoralen var sånn "slack it man weve got all the tim in the world...". Jeg tror dette har forekommet av at de har blitt undertrukket av både engelskmenn og nederlendere i mange hundre år. Det gjør noe med moralen. Og til dere som sier " kan de ikke bare skaffe seg en jobb eller noe da?" DET FINNES IKKE JOBBER! det er utrolig få jobber i forhold til hvor mange som trenger det. Så det er ikke bare bare... Håper at dette viste noe om hvorfor afrikanere er så "late". Det er liksom litt vanskelig å skrive, og jeg gidder ikke skrive så langt(kunne sikkert skrive en bok om det når jeg blir våksen), men noe du bare må oppleve... Fragle* P.S.: jeg kan noenganger ha litt smårasistiske tendenser selv, noe jeg merker. Men dette er ofte når jeg er sur. Men jeg må ha en grunn, jeg kan ikke bare skylde på en utlending å si han er bavian i hue. Jeg vet at mange tenker at: Hva har afrikanere funnet opp her i verden da? Det eneste de er godt for oss er å bruke skattene våres til u hjelp som ikke brukes på fornuftig måte pga en eller annen person på høyt nivå som har blitt grisk... Mye av dette kan jo også være sant, men likevel. Det er ikke så lett å finne på noe når man ikke har lært å lese osv.. god jul allesammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå