Gå til innhold

Likheter mellom Norsk og engelsk

TobiasMB

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp begynnt med en skole oppgave, skal finne forskjeller og ulikheter mellom norsk og engelsk, da hovedsaklig om bøyningsformer, uttale og ord vi har tatt fra hverandre. Sitter helt fast og kunne virkelig trengt noe hjelp, vil bare ha litt veiledning til hva jeg kan nevne på de forskjellige punktene. Oppgaven er en presentasjon som skal vare fra 5-10 minutter. 

Takk for all hjelp!

Edit: Trenger hovedsaklig hjelp med bøyningsformer og uttale, det siste punktet er jeg klar med.

Endret av TobiasMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engelsk er særlig kjent for at de bruker "the" i bunden form i stedet for å bøye ordet. Som "the Madam". Dette kan være den tyske formen "die", der engelskmennene har sløyfet formene "der" og "das" og bare sittet igjen med "die" eller "the" for hankjønn, hunkjønn og intetkjønn. F.eks. heter det på tysk "die Frau". (frua)

Dette bruker ikke vi i Norge, vi bruker "frua", "ballen", "bordet". Vi hekter altså på en ending etter hva som bøyes.

Til gjengjeld har de på engelsk endelser til verbene etter de personlige pronomener. Som I do, he does, they do.

I Norge bruker vi bare "går" eller "bor" eller "kjører" til alle de personlige pronomenene.

Bøyingen av noen verb er ganske lik, f.eks. Sing - sang - sung

Synge - sang - sunget

På engelsk bruker de "is driving" for å uttrykke nåtid eller kortvarighet. I Norge bruker vi ikke å skrive "han er kjørende" på samme måten. Bare "Han kjører".

Hvis du likte dette og trenger mer, si ifra så kanskje jeg kan grave fram flere lignende ting.

Uttale;

Den engelske "th"-lyden kan komme fra norrønt. Men vi har i dag ikke denne lengre i norsk.

Engelske vokaler uttales ganske forskjellig fra norske.

Engelskmenn har ikke skarre-r eller lignende r som på norsk.

De har vel kun en L, som kanskje tilsvarer "tjukk L" i norske dialekter?

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...