Gå til innhold

Valutakurser ved overføring etc - er det forskjell på bankene.


Emigrert

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan bankene fastsetter valutakurser for sine operasjoner, og om det er forskjeller mellom bankene?  Hvordan kan jeg sammenligne bankene?

 

 

Jeg tenker på SEPA overføring, SEPA-lignende med utgående NOK og kortbruk.

 

Er noe av dette regulert?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det kommer nok an på hva du skal overføre til, regner gjerne med det er EUR ettersom du skriver SEPA?

Finansportalen.no kan gi deg et inntrykk på hvordan forskjellene ligger, men av en eller annen grunn er det ikke info om overføring til EUR, og heller ikke større beløp enn 3.000 NOK, men f.eks Polen kan jo gi deg et generelt inntrykk av prisnivå for leverandørenes kurs opp mot markedskurs. Jeg overfører til utlandet fra jevnlig fra NOK til EUR for husleie via KLP, denne banken bruker eksempelvis samme vekslingskurs som DNB og tar i likhet med DNB 30 kr i gebyr. Jeg tenker å gå over til TransferWise, som jeg ser kun forholde seg til markesdkurs og et vekslingsgebyr som øker med vekslet beløp, men må regne litt på hvor stort beløp som lønner seg å overføre til utenlandsk bufferkonto om gangen..

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er samme kurs I KLP som DNB?

Jeg mottar Euro.  Det skal vinstokk lønne seg å veksle på mottaksiden.  Dvs. sende NOK, men 

da er det egentlig ikke SEPA, men jeg tror gebyrene er de samme.

 >er det ikke info om overføring til EUR

Jeg tror de viser overføringer tim land som ikke er med i SEPA
 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare med sikkerhet, men mitt inntrykk er at bankene selv velger en vekslingskurs som ligger et sted opp mot den faktisk vekslingskursen (kjøp+salg). Noen banker velger nok en vekslingskurs som er mer optimal for banken, mens andre fastsetter vekslingskurs på visse tidspunkt av dagen.

 

Mitt inntrykk er iallefall at vekslingskurs er på bankens diskresjon og varierer litt fra bank til bank.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare med sikkerhet, men mitt inntrykk er at bankene selv velger en vekslingskurs som ligger et sted opp mot den faktisk vekslingskursen (kjøp+salg). Noen banker velger nok en vekslingskurs som er mer optimal for banken, mens andre fastsetter vekslingskurs på visse tidspunkt av dagen.

 

Mitt inntrykk er iallefall at vekslingskurs er på bankens diskresjon og varierer litt fra bank til bank.

 

Bankens vekslingskurs er jo det de tjener penger på opp mot markedskursen.. Så ligger det en grense på kursen sett opp mot gebyret de tar, noe finansportalen viser. Markedskursen NOK mot EUR finner du f.eks her: https://www.google.com/finance?q=NOKEUR

Idag er markedskursen 0.1096 mens DNB sin vekslingskurs er 0.1087

Lenke til kommentar

(...)Finansportalen.no kan gi deg et inntrykk på hvordan forskjellene ligger, men av en eller annen grunn er det ikke info om overføring til EUR (...)

Bare en rettelse til meg selv da jeg ser at både Latvia og Litauen er euroland, og gir derfor et godt sammenlikningsgrunnlag.

 

QWkvc1RY.jpeg

La inn siste vekslingskursene i et regneark og ser at Transferwise kommer bedre ut enn DNB..

Dette er samme folka som står bak skype. Grunnen til at de kan operere til såpass lave kostnader er at de oppretter bankkontoer i alle landene de tilbyr valuta, og på den måten tilbyr peer to peer overføring mellom egne konti.

Endret av total
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med SEPA er vel gebyrene de samme, så det mest relevante er å se på hva man taper hvis man mottar og så sender ut.  1 øre tilsvarer 0.1% - så stort sett et tap på 0.7%.

	Midtkurs Inn	Ut	Diff Inn Ut	Totalt
KLP	9.1668	9.1307	9.2027	0.0361	0.0359	-0.072
SP1		9.1423	9.2123			-0.07
DNB	9.1668	9.1308	9.2028	0.036	0.036	-0.072
Tallene er hentet i dag, men er datert Fredag. (Litt forskjellig tidspunkt om morgenen)

Hvis det er slik at det lønner seg å sende egen valuta, er inn-kursen mest relevant,

men det er ikke så mye forskjell, og jeg tror ikke det Midtkursene er så mye høyere enn markedskursen.

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...