Redaksjonen. Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Tingene våre er på internett, men forbrukervernet er ikke koblet på. Samtidig er stordata om oss forbrukere blitt en gullgruve.KRONIKK: – Det er mine data! 2 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 God kronikk og veldig aktuelt. Desverre kommer det ikke til å bli oppnådd, noe av dette. Utviklingen av nettbruken har vært så rask at det ikke er mulig for noen ansvarlige myndigheter å holde følge, hverken med lovgivning eller rettsavgjørelser, da kompetansen ikke finnes i myndighetene. Ikke rart, for den finnes vel knapt i det hele tatt. Prinsippet rundt den alminnelige rettsfølelse (et allerede svakt begrep, før "internettrevolusjonen") står også for fall, da det er viktigere for folket å kunne dele alt som skjer enn å tenke over hva som eventuelt kan være konsekvensen av det. Dette leder til forskjellige ting, f.eks. ser vi at den oppvoksende generasjon føler et stort press fra omverdenen, stress blant ungdom er et økende helseproblem - noe som er et helt kunstig, konstruert problem av samfunnet som en helhet. Så, man kan kritisere bedriftene - det være seg facebook, google osv. - men det er brukerene som på en måte er problemet. Vi er ikke kritiske nok, og de fleste av oss har ikke kompetanse nok til å være kritiske nok heller. Om du ikke er på facebook, snap, insta, google er du defacto ekskludert fra samfunnet som helhet, i hvert fall blir du sett på slik. Nå er det ofte et argument at tidligere utvikling alltid er blitt uglesett, og det har jo gått bra, men jeg ser ikke at tidligere utviklinger har vært så gjennomgripende som den vi ser i dag. Nå blir det fryktelig negativt her, jeg sitter ikke i en kjeller med tinnhatt altså, men jeg er ikke så veldig optimistisk for fremtiden om vi lar dette toget rulle videre uten bremser. Men, at kronikerforfatter og alle andre bevisste forbrukere tar opp dette i stor nok grad og kommuniserer det klart mot bedriftene så fins der vel muligens håp. Sorry long post/rant.. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Dette er en utvikling vi ikke kan stoppe, så la oss starte i det små med mottiltakene. Ikke snakk om sykdommer på nett. En liten blærekatarr kan ha konsekvenser for sykeforsikring i USA. Dropp gruppebilder. Var det ikke nylig en i PST spm la ut bildet av laget deres i Holmenkollstafetten? Hvis du sliter psykisk eller økonomisk, da er ikke FB stedet å ta det opp. Anyone? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) Dette er en utvikling vi ikke kan stoppe, så la oss starte i det små med mottiltakene. Jaha, da er det vel bare å brette ut privatlivet og la det stå til - uten noen form for protester? Utviklingen går lynraskt nå og lovverkene henger etter, men det vil nok roe seg ned etter hvert og lovverk tar tilbake de mest grunnleggende rettighetene først og blir senere mer finslipt. Det haster med å gjøre tiltak nå for å unngå at den historiske kløfta i privatliv og rettigheter blir ennå lengre og dypere. Forbrukerrådet, Datatilsynet, EFF med flere gjør en fantastisk jobb med å opplyse folk og krympe denne kløfta. Endret 12. mars 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Om du ikke er på facebook, snap, insta, google er du defacto ekskludert fra samfunnet som helhet, i hvert fall blir du sett på slik.Hm.. Ser ikke noen ulemper med å være eksludert, men det er vel meg. Veldig fredelig her. De virkelig artige sakene kommer vel når du har litt frynselig regjeringer i tillegg multinasjonale selskaper. Folk leverer jo ut "mappa si" på egenhånd, helt fra de er små. Mulighetene er uten sidestykke for de som kontrollerer kommunikasjonsveiene, mye spennende i vente. Noterer forøvrig at jeg sperra 6 trackere på diskusjon.no, ja, ja - de får vel telle noen andre enn meg. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 De fleste av oss vet jo at data sendes hit og dit. Vi aksepterer jo det også når vi installerer facebook på mobilen. Hvor er problemet? De som mener dette er "for gæli" kan da fint melde seg av, men til syvende og sist er det ikke rare prisen å betale for å benytte brukbare tjenester. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Meh. Bruker heller penger på egne servere enn å la andre leve av mitt bruksmønster. Jeg ønsker å være kunde, ikke produkt. Det sosiale aspektet en evt. mister er uinteressant uansett. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 Telemetri er jo også et resultat av at folk vil ha god kvalitet uten å betale for det. Da gjør man seg frivillig til et produkt. Alle kommersielle aktører ønsker jo å bedre businessen med bedre beslutningsgrunnlag for å sile ut dårlige kunder og beholde gode og helst de naive. Jo mer tilgjengelig info, jo større grunnlag. Dette gjelder jo også for å profilere kriminelle i bred definering og vite hvem man burde bruke resursjer på å følge med. Mye av dette har skjedd i mørket over mange år, men nå er dette allmenn kunnskap som de fleste vet i alle fall overflaten av. Mye godt kan komme ut av disse metodene, men det er også noe i at all infomasjon som kan bli misbrukt vil bli misbrukt. Mange selskaper er pr. definisjon økonomiske rovdyr, og de lever av informasjon. Myndighetene ønsker å beskytte seg selv vel så mye som folket og er også avhengig av informasjon. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Man kan også vært "slem" med dem ved å la dataene bli en forsøplet gullgruve, hvor de må jobbe ekstra hardt for å finne gullet. For eksempel sjekket jeg for en stund siden hva Google trodde om meg basert på dataene mine og da fikk jeg en god latter, Google trodde jeg var kvinne på slutten av 50 årene, og da må jeg si at jeg har lykkes godt med "forsøplingen" min Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Det har ikke slått deg at Google kanskje bevisst gjør dette for å få deg mindre bekymret, i likhet med at de bruker barnslige farger og enkelhet for å få deg psykologisk mer i barnemodus slik at du er mindre kritisk. Hadde du visst hvor mange punkter de har for informasjonssanking og hvilke algoritmer de bruker for å sette sammen infobasen om deg hadde du ikke skrevet det du gjorde. Det er bare en liten brøkdel av det de vet de går ut med til deg, og profileringen de viser utad er neppe den samme som de har internt. Denne taktikken vil jeg også brukt om poenget var å villede ang hvor mye jeg visste.Sett deg gjerne ned å gå gjennom hvor mange tjenester de leverer så ser du fort at de vet mer enn du trodde.VPN som folk tror sikrer dem hjelper ca nada med mindre du vet hva du holder på med. Endret 13. april 2017 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå