Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ferdiglagetmat

mix122

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relatert til lapskaus.

Her er det jeg pleier å gjøre.

Først kjøper du inn noen kraftbein. Disse koker du i et par timer. Få ut all krafta og reduser det på lav varme til du har sånn passe med væske igjen.

Kutt opp noen gulrøtter, en purre, litt kålrabi, noen poteter, løk, persillerot og/eller sellerirot. Hiv det oppi kraften sammen med noe kjøtt. Alt fra svineknoke til høyrygg eller pinnekjøtt. Det kjøttet du har for hånden rett og slett. Kok det et par timer. La det avkjøle seg og frys ned i porsjonspakninger. Dritsunt og dritgodt. Smak til med salt og pepper.

Per porsjon er ikke prisen så ille heller.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Findus, Fjordland, Toro og disse ferdigmåltidene som du bare kan varme opp er nok sånn midt på treet hva gjelder smaksopplevelse kontra næringsverdi, tenker jeg. Smaker helt greit, og er relativt godt balansert næringsmessig (så lenge du ikke velger den samme hver eneste gang). Muligens litt i salteste laget, kanskje?

Det stemmer for så vidt at du kan få det bedre og billigere ved å lage alt fra bunnen av selv, men det er ikke til å komme unna at det krever en viss interesse og vilje til å bruke tid på det. Spesielt hvis det begynner å bli snakk om å beine ut vanskelige kjøttstykker, stå og koke kraft i timesvis og styre og herje - med mindre man har interesse for matlaging spørs det om ikke det blir lettere å ta seg en ekstrajobb man trives med noen timer i måneden og heller kjøpe inn ferdigmaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først kjøper du inn noen kraftbein. Disse koker du i et par timer. Få ut all krafta og reduser det på lav varme til du har sånn passe med væske igjen.

Kutt opp noen gulrøtter, en purre, litt kålrabi, noen poteter, løk, persillerot og/eller sellerirot. Hiv det oppi kraften sammen med noe kjøtt. Alt fra svineknoke til høyrygg eller pinnekjøtt. Det kjøttet du har for hånden rett og slett. Kok det et par timer. La det avkjøle seg og frys ned i porsjonspakninger. Dritsunt og dritgodt. Smak til med salt og pepper.

Eg skjønar ikkje korleis dykk som held på slik får energien til å gidde å gjere dette i frå. Når eg kjem heim frå arbeid so er det knapt eg gidd å hive fiskegratengen frå Findus i steikeomnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De fryste ferdiggreiene fra Sverige er litt annerledes en de i Norge (selv om du får noe av det samme så klart).

På grensebutikkene får man med jevne mellomrom 5stk til 100,- og det er billigere enn ihvertfall jeg greier å lage det. Hvor sunt det er kan nok diskuteres, men er milevis foran grandis og big Mac vil jeg tro. Noen av de smaker helt ok også :p

Edit: 2 for 40,- nå http://hypermat.se/erbjudanden/

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Eg skjønar ikkje korleis dykk som held på slik får energien til å gidde å gjere dette i frå. Når eg kjem heim frå arbeid so er det knapt eg gidd å hive fiskegratengen frå Findus i steikeomnen.

Lapskaus og liknende krever ikke stort mer enn 5 minutters arbeid for å kappe opp grønnsaker. Du kan ligge på sofaen og se på TV mens det koker, og så har du middag til flere dager som smaker tusen ganger bedre enn all mulig ferdigmat. 

Skjønner ikke at folk orker å spise så mye smaksløs ferdigmat når du kan lage så mye god mat som er mye billigere på under 30 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kone lager alt fra bunnen. Eneste ferdig greier er Krydder, Mel, Pasta,Tomatpuree, Kokossmelk og Vin. Begge digger vi å lage mat sammen.

Ikke bare billigere, men uendelig mye bedre smak!

Klart at hermetikk, ferdig pizza og fri-tyr fisk er raskere, men så dårlig tid er det ingen som har.

En interesse for mat vil ingen noensinne angre på!

Edit: Ost kjøpes også ferdig, og grønnsaker om vinteren.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Fiskegratengen koster 70 kroner? Hadde du lagd den selv kosta det sikkert halvparten.

70kr? Nei ikke så mye, jeg som er alene er det ok å få kjøpt fjordland/toro osv. Har en fryseboks med plass til fire brød. Spise lapskaus i dagevis er trist. Har prøvd før fjordland/toro kom.

Lenke til kommentar

Findus, Fjordland, Toro og disse ferdigmåltidene som du bare kan varme opp er nok sånn midt på treet hva gjelder smaksopplevelse kontra næringsverdi, tenker jeg. Smaker helt greit, og er relativt godt balansert næringsmessig (så lenge du ikke velger den samme hver eneste gang). Muligens litt i salteste laget, kanskje?

Det stemmer for så vidt at du kan få det bedre og billigere ved å lage alt fra bunnen av selv, men det er ikke til å komme unna at det krever en viss interesse og vilje til å bruke tid på det. Spesielt hvis det begynner å bli snakk om å beine ut vanskelige kjøttstykker, stå og koke kraft i timesvis og styre og herje - med mindre man har interesse for matlaging spørs det om ikke det blir lettere å ta seg en ekstrajobb man trives med noen timer i måneden og heller kjøpe inn ferdigmaten.

Man må ikke gå til slakteren og kjøpe bein. Det jeg gjør er å ta nakkekoteletter (de andre er for salte så jeg dropper dem rett og slett), kutter av all kjøtt og setter til siden, og koker kraft av beina. Du bare lar dem koke i en time eller to, ha i en grønnsaksbuljongterning eller to for å gi mer smak, ha i kjøtt, grønnsaker. lapskausblanding er faktisk ganske bra! Bruker den konstant, finnes i frysedisken. Ved dette punktet så kan du ikke skylde på latskap, for lapskaus er en latmannsrett å lage rett og slett.

Lenke til kommentar

Er ikke mye jobb å ta en porsjonspakning med lapskaus/betasuppe i fra fryseren og varme den. ;)

Men, ja, du må jo lage den først. Du kutter grønnsakene mens du sitter og ser en serie eller noe. Koke gjør den for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...