Gå til innhold

Trenger forsterker til Dali 700, biwire

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et par Dali 700 som jeg antar er ca. 20 år gammel. Disse har bi-wire. Har vært drevet en av like gammel Denon PMA-725R. Sistnevnte har nå tatt kvelden. 

Jeg trenger en forsterker som kan drive Dali-høyttalerne, men ser at på markedet i dag er det lite som er lagd for bi-wiring. Skjønner ikke om jeg f.eks. kan drive disse med nyere 7.1-forsterkere m.m. Eller hvor stor forsterker jeg trenger til å drive disse godt.

Vi bruker den hovedsakelig til musikk (relativt lavt), og som TV/film-høyttalere. Skjønner at det siste sikkert ikke er optimalt, men det har funket i alle i de år for oss. Elers; har ikke lyst til å blakke meg hvis jeg ikke må. 

Trenger råd, hva kan drive disse høyttalerne? Går det an å kjøpe noe bra, brukt? Kan man drive disse i bi-wire med en surroundforsterker? 

Endret av Maroder_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem biwiring. Det gir ingen som helst mening med mindre du har dedikert forsterker til hvert par kabler. 

Gamle Denon forsterkere fungerer finfint til Dali 700. De dukker stadig opp på bruktmarkedet til overkommelige priser.

Andre merker som Yamaha, Pioneer kan også være fine alternativer som stadig dukker opp på bruktmarkedet.  

Lenke til kommentar

PMA-725R'en du hadde er vel på 2x65 watt, så alt i det området vil fungerer fint så lenge du ikke skal skremme naboer. 

Du får også ny Denon PMA-520 på 2x45 watt for ca. kr. 2200,- som også vil fungerer helt utmerket til bruken du skisserer. 

Lenke til kommentar

PMA-725R'en du hadde er vel på 2x65 watt, så alt i det området vil fungerer fint så lenge du ikke skal skremme naboer. 

Du får også ny Denon PMA-520 på 2x45 watt for ca. kr. 2200,- som også vil fungerer helt utmerket til bruken du skisserer. 

Takk!

Lenke til kommentar

Til gamle Dali hadde jeg helt klart valgt en noe varm og forsiktig forsterker. F.eks Marantz kan være midt i blinken, Yamaha likeså. Pioneer laaaangt unna. Denon kan være både og, veldig bra om du finner PMA-20xx til fornuftig pris. Kommer an på hvor mye du vil legge i dette.

Som nevnt over, i bry deg om bi-wire så lenge du har jumperne som knytter sammen terminalene bakpå høyttaleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...