Gå til innhold

Her er elbilene med lengre rekkevidde som kan kjøpes nå og i nær fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med stadig lengre rekkevidde, begynner å bli interessant, selv om jeg egentlig ikke er elbil-fan. Men så lenge markedet for elbiler er kjemisk rensket for biler til under kr 500 000 med 4x4 og hengerfeste, er ikke dette noe for oss. Tesla til rundt 1 mill er uaktuelt. En kan jo alltids håpe at fremtidens hydrogen-biler løser dette.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig?

 

Spørsmålet er berettiget, men NEDC er den europeiske standarden definert av et EU direktiv. ( New European Driving Cycle.

Opprinnelig ble ikke NEDC testen konstruert for å fremskaffe objektiv forbruker informasjon.

I USA er det miljøvernmyndighetene, Environmental Protection Agency (EPA) som har definert sin standard. Den er mer realistisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NEDC er ikke en reell rekkevidde, men min erfaring med reel rekkevidde så avgjør det hvordan den kjøres. men du kan renge med at rekkevidden er 30- 50 km korter enn det som er oppgitt. Om den er 30 eller 50 mindre er avhengig av hvor har du er på gassen. Sammenligner du med en bensin eller diesel så opplever du det samme der. Bare det at en de er mye mindre energieffektiv enn el-bilen. Og samemerlinger du med den mengde drivstoff du har plass til så har alle forsil-biler 4-5 ganger mer energi i sin tank enn en el-bil har i sine batterier. Dersom en sammenligner kjørelengde i forhold til den energien de bruker vil EL-bilen kunne kjøre ca dobbelt så langt pr. kilowatt. Sammenligner en energien som går med til å utvinne, transpotere den energikilden som en bruker så blir regnestykket enda bedre for EL-bilen.

Lenke til kommentar

Hva med alle deise andre "spreke" EV'r, bare gubbebiler i TU eller ?

 

Fin nummer to bil. Og ultra miljøvennlig for $ 40 000 halve året.

Denne drar damer, den er jo så å si .... formet.

Men hva om man lager den asymetrisk som en sidevogn MC, bare med motsatt kjøreretning, forhjulstrekk og mulighet for å sette vinkle ned seksjonen med det 4 hjul (stepphjulstøtte) ved mer behov for plass. Dagens komposittmatrialer har uante muligheter og el er i utgangspunktet like så modulært.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Fint med stadig lengre rekkevidde, begynner å bli interessant, selv om jeg egentlig ikke er elbil-fan. Men så lenge markedet for elbiler er kjemisk rensket for biler til under kr 500 000 med 4x4 og hengerfeste, er ikke dette noe for oss. Tesla til rundt 1 mill er uaktuelt. En kan jo alltids håpe at fremtidens hydrogen-biler løser dette.

I 2018 vil Tesla Model 3 kunne fås med AWD og hengerfeste for under 500k (trolig under 400k også).

 

Håper jeg har min innen utgangen av mars 2018, altså ganske nøyaktig 12 måneder. :)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig?

Det er bare å søke opp EPA, mye mer realistiske tall.

 

Ja, men problemet er at oversikten i artikkelen bruker NEDC. Hvis man må begynne å lete selv forsvinner liksom mye av poenget med artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig?

Det er bare å søke opp EPA, mye mer realistiske tall.
Ja, men problemet er at oversikten i artikkelen bruker NEDC. Hvis man må begynne å lete selv forsvinner liksom mye av poenget med artikkelen.

Heilt einig. Autokorektur kan vere således: "NEDC" byttes ut med "NEDC (forholdstall EPA)"

At Tesla forurenser 50% mer en Nissan er mindre intresangt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta.

Det er mange det ikke er kjent på så det er nok litt vanskelig å gjøre en meningsful sammenligning.

 

De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW.

Lenke til kommentar

De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW.

Problemet antakk kilowatt trenger ikke nødvendigvis ha betydning.

Hvor mye veier hver av bilene\ hvor effektiv motor?

Så kommer vel miljø f.eks vær og hvordan bilene blir kjørt f.eks nedover\oppover etc. Eller man setter på høy varme tempratur?

 

Så det hadde vært bedre å fått en test på det, mot tesla.

 

Når det påstår 400 km er vel det med optimale forhold om sommeren.

Med aircondition slått av vil jeg tro. Eller hvis det kun er asvalt uten snø\is og uten høy tempratur.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta.

Det er mange det ikke er kjent på så det er nok litt vanskelig å gjøre en meningsful sammenligning.

 

De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW.

I praksis ligger begrensningen i tilgjengelig infrastruktur. Vi har stort sett tilgjengelig hurtigladere som kan lade med maks 125A/50KW.

 

For en BMW I3 eller Ampera-e innebærer det maks 96x4Vx125A = 48KW

For en e-golf 88x4Vx125A = 44KW

Snitthastigheten vil ligge noe lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...