Redaksjonen. Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Se oversikten.Her er elbilene med lengre rekkevidde som kan kjøpes nå og i nær fremtid Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig? 6 Lenke til kommentar
kyklos Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Fint med stadig lengre rekkevidde, begynner å bli interessant, selv om jeg egentlig ikke er elbil-fan. Men så lenge markedet for elbiler er kjemisk rensket for biler til under kr 500 000 med 4x4 og hengerfeste, er ikke dette noe for oss. Tesla til rundt 1 mill er uaktuelt. En kan jo alltids håpe at fremtidens hydrogen-biler løser dette. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig? Spørsmålet er berettiget, men NEDC er den europeiske standarden definert av et EU direktiv. ( New European Driving Cycle.Opprinnelig ble ikke NEDC testen konstruert for å fremskaffe objektiv forbruker informasjon. I USA er det miljøvernmyndighetene, Environmental Protection Agency (EPA) som har definert sin standard. Den er mer realistisk. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig? Det er bare å søke opp EPA, mye mer realistiske tall. 3 Lenke til kommentar
Knut Botnmark Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 NEDC er ikke en reell rekkevidde, men min erfaring med reel rekkevidde så avgjør det hvordan den kjøres. men du kan renge med at rekkevidden er 30- 50 km korter enn det som er oppgitt. Om den er 30 eller 50 mindre er avhengig av hvor har du er på gassen. Sammenligner du med en bensin eller diesel så opplever du det samme der. Bare det at en de er mye mindre energieffektiv enn el-bilen. Og samemerlinger du med den mengde drivstoff du har plass til så har alle forsil-biler 4-5 ganger mer energi i sin tank enn en el-bil har i sine batterier. Dersom en sammenligner kjørelengde i forhold til den energien de bruker vil EL-bilen kunne kjøre ca dobbelt så langt pr. kilowatt. Sammenligner en energien som går med til å utvinne, transpotere den energikilden som en bruker så blir regnestykket enda bedre for EL-bilen. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Hva med alle deise andre "spreke" EV'r, bare gubbebiler i TU eller ? Fin nummer to bil. Og ultra miljøvennlig for $ 40 000 halve året. Denne drar damer, den er jo så å si .... formet. Men hva om man lager den asymetrisk som en sidevogn MC, bare med motsatt kjøreretning, forhjulstrekk og mulighet for å sette vinkle ned seksjonen med det 4 hjul (stepphjulstøtte) ved mer behov for plass. Dagens komposittmatrialer har uante muligheter og el er i utgangspunktet like så modulært. Endret 11. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
asshole Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hvis ikke Zoe var så latterlig stygg kunne den vært aktuell, men den bilen er en fornærmelse mot menneskeheten. Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 11. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. mars 2017 Fint med stadig lengre rekkevidde, begynner å bli interessant, selv om jeg egentlig ikke er elbil-fan. Men så lenge markedet for elbiler er kjemisk rensket for biler til under kr 500 000 med 4x4 og hengerfeste, er ikke dette noe for oss. Tesla til rundt 1 mill er uaktuelt. En kan jo alltids håpe at fremtidens hydrogen-biler løser dette. Hvorfor ikke: "En kan jo alltids håpe at fremtidens elbiler løser dette." ? 11 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Fint med stadig lengre rekkevidde, begynner å bli interessant, selv om jeg egentlig ikke er elbil-fan. Men så lenge markedet for elbiler er kjemisk rensket for biler til under kr 500 000 med 4x4 og hengerfeste, er ikke dette noe for oss. Tesla til rundt 1 mill er uaktuelt. En kan jo alltids håpe at fremtidens hydrogen-biler løser dette. I 2018 vil Tesla Model 3 kunne fås med AWD og hengerfeste for under 500k (trolig under 400k også). Håper jeg har min innen utgangen av mars 2018, altså ganske nøyaktig 12 måneder. Endret 11. mars 2017 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig? Det er bare å søke opp EPA, mye mer realistiske tall. Ja, men problemet er at oversikten i artikkelen bruker NEDC. Hvis man må begynne å lete selv forsvinner liksom mye av poenget med artikkelen. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Hva er poenget med å bruke det fullstendig misvisende og ubrukelige NEDC til å angi rekkevidde egentlig?Det er bare å søke opp EPA, mye mer realistiske tall.Ja, men problemet er at oversikten i artikkelen bruker NEDC. Hvis man må begynne å lete selv forsvinner liksom mye av poenget med artikkelen. Heilt einig. Autokorektur kan vere således: "NEDC" byttes ut med "NEDC (forholdstall EPA)"At Tesla forurenser 50% mer en Nissan er mindre intresangt. Endret 11. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 To linker til hva NEDC testen er for noe, dens begrensninger og hvordan profilen ser ut: https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/fuel-consumption-in-nedc.html https://lwn.net/Articles/670602/ Lenke til kommentar
MRJ Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta.Det er mange det ikke er kjent på så det er nok litt vanskelig å gjøre en meningsful sammenligning. De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW. Problemet antakk kilowatt trenger ikke nødvendigvis ha betydning. Hvor mye veier hver av bilene\ hvor effektiv motor? Så kommer vel miljø f.eks vær og hvordan bilene blir kjørt f.eks nedover\oppover etc. Eller man setter på høy varme tempratur? Så det hadde vært bedre å fått en test på det, mot tesla. Når det påstår 400 km er vel det med optimale forhold om sommeren. Med aircondition slått av vil jeg tro. Eller hvis det kun er asvalt uten snø\is og uten høy tempratur. Endret 13. mars 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta. Enig. Erfarne elbileiere vet at det er ikke rekkevidden, men ladefarten som er interessant. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Det ville vært interessant om artikkelen også ga opplysninger om hvilke ladehastigheter/-effekter de ulike elbilene som kommer fremover kan motta.Det er mange det ikke er kjent på så det er nok litt vanskelig å gjøre en meningsful sammenligning. De som er i salg vet vi litt mer om, og da er det i3 med 50 kW, Ampera-e med 50 kW, e-Golf med 40 kW og Zoe med 22 kW. I praksis ligger begrensningen i tilgjengelig infrastruktur. Vi har stort sett tilgjengelig hurtigladere som kan lade med maks 125A/50KW. For en BMW I3 eller Ampera-e innebærer det maks 96x4Vx125A = 48KW For en e-golf 88x4Vx125A = 44KW Snitthastigheten vil ligge noe lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå