Gå til innhold

Må ta ut barna av barnehagen for å få råd til å betale eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Bostøtte er vel avhengig av ikke bare inntekt, men også formue (dvs Husets verdi) eller?

Dvs de kan utmerket ha lav inntekt, men med stor formue i ett hus som de må betale skatt på, så kvalifiserer de ikke nødvendigvis til bostøtte.

Ja og det går på ligningsverdien av huset jeg måtte gjette litt på størrelsen av huset ( tippet 150m2 bo areal ) og tok en tilfeldig adresse i Bodø med gatenavn som er identisk med området artikkelen beskriver.  Finner jeg ligningsverdi på 685000  Med litt gjeld kommer de fint under 550000 som er formuetaket for de som eier egen bolig i forbindelse med bostøtte. Overskytende vil komme til fratrekk på beregningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, men vedkommende har altså en bolig med verdi på ca 5 000 000 (21 000 i boligskatt som representerer 0.49% av boligens verdi [minus 300 000 i bunnfradrag]), så de vil nok ikke kvalifisere til noen bostøtte

...

før de er jaget fra hus og hjem av kommunen i deres iger på å få inn penger.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og det går på ligningsverdien av huset

Gjør det? Kilde?

Husbanken sine egne sider.

Formuetillegg eid bolig, borettslag og aksjeleilighet

Et fribeløp på inntil 525 000 kr. trekkes fra ligningsverdien av egen bolig. Det beregnes formuestillegg på 65 % av all annen netto formue. Dette er uavhengig av hvor mange som bor i husstanden. 

https://www.husbanken.no/bostotte/beregning-av-bostotte/formue/

Gidder du ikke å sjekke regler selv men bare anta at andre lyver til deg eller plukke ting ut av løse  luften tenker jeg vi avslutter denne. 

Endret av gulars2001
Lenke til kommentar

Gidder du ikke å sjekke regler selv men bare anta at andre lyver til deg eller plukke ting ut av løse  luften tenker jeg vi avslutter denne. 

Jeg burde ikke behøve å sjekke kildene til dine påstander, det er din jobb å legge frem kildene på dine påstander når du blir bedt om det.

Dog, jeg forstår at du nå vil "stikke ifra" en videre debatt når det viser seg at disse som tråden omhandlet ikke tilfredsstiller kravene til bostøtte som var din "løsning".

Lenke til kommentar

Du komner med tall og påstander som er direkte falsum.

Hvilke tall og påstander har jeg kommet med som er direkte falsum?

For så og betvile enkelt tilgjengelig informasjon. Du hadde brukt mindre tid på å finne din egen kilde enn å spørre om en.

Igjen, det er du som har bevisbyrden for dine påstander, ikke noen andre.

Når det gjelde mine påstander (og tall) skal jeg bære byrden ... om du bare vil si hvilke påstander (og tall) du anser er "falsum".

Klart om du bare kom med ett "ad Hominem" angrep, så kan du bare unnlate å konkretisere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstod hva du mente med ditt innlegg om 5 mill boligverdi.

Gitt 21000 i enedomsskatt, når man kjenner utregningsmodellen, gir det en verdi på ca 5Mill på boligen.

Slik jeg oppfattet det var at de ikke kvalifiserer til bostøtte siden de eier eget hus.

Det stemmer ikke.

De vil neppe kvalifisere fordi de er "rike", selv om rikdommen består av ett hus som er verdt 5 millioner, og kan dermed ikke brukes til å betale eiendomskatten.

Dog, de kan jo alltids selge huset for å klare å betale eiendomsskatten, uten å ta datteren ut av barnehagen.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstod hva du mente med ditt innlegg om 5 mill boligverdi.

Gitt 21000 i enedomsskatt, når man kjenner utregningsmodellen, gir det en verdi på ca 5Mill på boligen.

Slik jeg oppfattet det var at de ikke kvalifiserer til bostøtte siden de eier eget hus.

Det stemmer ikke.

De vil neppe kvalifisere fordi de er "rike", selv om rikdommen består av ett hus som er verdt 5 millioner, og kan dermed ikke brukes til å betale eiendomskatten.

Dog, de kan jo alltids selge huset for å klare å betale eiendomsskatten, uten å ta datteren ut av barnehagen.

:)

og jeg sa at det er ligningsverdi som gjelder i forbindelse med bostøtte. hvis de ikke har boliglån kan de i teorien ta opp et for å betale eindomsskatten og dermed får bostøtte, har de mer en 150K i boliglån gir ikke huset formuefratrekk.

Lenke til kommentar

og jeg sa at det er ligningsverdi som gjelder i forbindelse med bostøtte. hvis de ikke har boliglån kan de i teorien ta opp et for å betale eindomsskatten og dermed får bostøtte, har de mer en 150K i boliglån gir ikke huset formuefratrekk.

Det stemmer du sa

Ja og det går på ligningsverdien av huset jeg måtte gjette litt på størrelsen av huset ( tippet 150m2 bo areal ) og tok en tilfeldig adresse i Bodø med gatenavn som er identisk med området artikkelen beskriver.  Finner jeg ligningsverdi på 685000  Med litt gjeld kommer de fint under 550000 som er formuetaket for de som eier egen bolig i forbindelse med bostøtte. Overskytende vil komme til fratrekk på beregningsgrunnlaget.

DOg, ettersom ligningsverdien er omtrent 25% av markedsverdi, og denne har vi sett er 5 millioner, så havner de utenfor din "løsning" uansett.

Det å foreslå at noen skal ta opp lån for å betale eiendomsskatt kan jeg ikke helt se hvordan hjelper i deres situasjon, ettersom lån formodentlig må betales tilbake ... med renter.

Så om de tar lån får de "råd" til å betale eiendomsskatten, men vil miste huset senere ettersom de ikke vil å råd til å betale lånet.

Dog, da har jo det offentlige fått seg en til sosialkunde og alt er i skjønneste orden.

Lenke til kommentar

Mulig at jeg forstår litt mer av uenigheten nå. Jeg endrer punkt (1) til

(1) Naturlige ressurser = ressurser som er begrenset og som ingen har produsert, og som staten ikke har gjort utilgjengelig.

Min påstand er altså at: (3) Ulikheten i samfunnet blir mindre hvis man i større grad fordeler verdien av de naturlige ressursene (som staten ikke har gjort utilgjengelig).

Med den nye definisjonen av "Naturlige ressurser" er du kanskje ikke enig i dette. Når du snakker om å fordele de naturlige ressursene mener du at staten også skal selge og deregulere eiendom slik at folk kan bosette seg og dyrke mat på steder som staten i dag har gjort utilgjengelig.

Hvis ikke er du altså uenig i punkt (3) ?

Jeg er enig i naturlige resurser og beskatning av dette så lenge det ikke går utover menneskers naturlige rett. Å ikke tillate folk å slå seg ned og oppholde seg hvor de vil er f.eks imot menneskers naturlige rett. Å skulle betale for å bruke naturen er imot menneskers naturlige rett. Derfor er jeg enig i din drøftelse av naturlige resurser, UTENOM for individer, fordi dette strider med deres naturlige rettigheter som mennesker.

Jeg synes heller vi skal liberalisere på området, og gi folk mer frihet i forhold til å kunne bruke naturlige resurser for individuelle behov, og at ting som at staten tar monopol på land og gjør at dette ikke kan brukes av individer, er noe jeg finner for urimelig. Om jeg vil bygge meg en tømmerhytte der ingen bor, så må jeg da vel få lov til det med mine egne hender, uten å måtte betale i øst og vest for noe jeg egentlig kan gjøre gratis selv.

Å måtte betale for land og eiendom f.eks, akkurat som eiendomsskatt og "formueskatt" er å påtvinge folk å delta i et system som de ikke nødvendigvis er enige med og som de ikke nødvendigvis vil være del av, uten at det betyr at hvis de ikke bidrar til dette system at systemet alikevel kan overleve og ta vare på dem. Hvis de f.eks deltar i dette systemet gjennom lønnet arbeid eller andre ting som er en naturlig del av dette systemet, vil de ha de pliktene folk flest er kjent med idag. Men de vil ha en mulighet til å være fri for dette systemet om de ønsker det, men alikevel ha samme rettigheter som andre i dette systemet, fordi systemet tar vare på seg selv av de som deltar i systemet, noe som vil være de aller fleste. Jeg ser ikke noe problem at en person som IKKE vil delta i dette systemet og bo i skauen i en hytte ikke skal kunne få f.eks helsebehandling, når den alikevel er tilgjengelig. At denne ene personen melder seg ut av systemet vil ikke ha noe konsekvens, og det er svært tvilsomt at dette vil nå en kritisk masse som vil gjøre at det vil få en konsekvens.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bostøtte er vel avhengig av ikke bare inntekt, men også formue (dvs Husets verdi) eller?

Dvs de kan utmerket ha lav inntekt, men med stor formue i ett hus som de må betale skatt på, så kvalifiserer de ikke nødvendigvis til bostøtte.

Det er tåpelig å diskutere dette, for det er åpenbart at det er urimelig at mennesker skal måtte få en trang privatøkonomi fordi de må betale til staten for å ha en plass å bo, som de allerede har betalt for.

Hvis du fortsatt må betale for noe du eier, eier du det virkelig da?

Lenke til kommentar

Ja og det går på ligningsverdien av huset

Gjør det? Kilde?

Husbanken sine egne sider.

Formuetillegg eid bolig, borettslag og aksjeleilighet

Et fribeløp på inntil 525 000 kr. trekkes fra ligningsverdien av egen bolig. Det beregnes formuestillegg på 65 % av all annen netto formue. Dette er uavhengig av hvor mange som bor i husstanden. 

https://www.husbanken.no/bostotte/beregning-av-bostotte/formue/

Du er tydeligvis helt urealistisk i hvor trang privatøkonomi folk har i Norge. Veldig mange har en trang privatøkonomi og kan ikke hoste opp 10-20 tusen kroner uten videre og gi bort disse. Veldig mange i Norge har tom konto på slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Jeg trodde poenget med å eie er at da slipper du å betale leie. EIendomsskatten er jo i praksis en leie du betaler til staten selv om du bor i din egen bolig.

Bodø har 0,59% eiendomsskatt og et bunnfradrag på kun 300 000. Det betyr at hvis du arver denne boligen så må du betale over 50 000 kroner i eiendomsskatt hvert år. Det er 20% av lønnen til mange, det! 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91006622

Lenke til kommentar

Ja, du har rett. Det er nok best å bare si fra seg arven med en gang. Herregud, vet du hva? Jeg husket nettopp at hvis du tjener mer penger, så må du betale mer skatt! Og ikke bare det, men hvis du KJØPER flere VARER, så må du betale mer moms! 

Bare en løsning her: umiddelbart selvmord!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du har rett. Det er nok best å bare si fra seg arven med en gang. Herregud, vet du hva? Jeg husket nettopp at hvis du tjener mer penger, så må du betale mer skatt! Og ikke bare det, men hvis du KJØPER flere VARER, så må du betale mer moms! 

Vi får løse det ved at folk skal betale skatt på sko de allerede har kjøpt. La oss si 10-20% årlig.

Lenke til kommentar

Vi får løse det ved at folk skal betale skatt på sko de allerede har kjøpt. La oss si 10-20% årlig.

Ja, hvis alle skoene dine økte i verdi år for år, så ville det faktisk vært en grei ide. Du vet at du må betale formueskatt på verdigjenstander, ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, hvis alle skoene dine økte i verdi år for år, så ville det faktisk vært en grei ide. Du vet at du må betale formueskatt på verdigjenstander, ikke sant?

Det er ingen overraskelse at man må det i et tyranni. Ei heller at boliger blir dyrere og dyrere hvert år i et samfunn som er ment å utvikle seg og effektiviseres.

Vi får gjøre momsen årlig, heller enn til en engangsgreie. Ifølge deg så "eier" jo folk fortsatt sine ting i et slikt samfunn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...