Gå til innhold

problerme med compaq,alt henger

AmDguru

Anbefalte innlegg

Har problemer med en compaq 5378EA. p4-1800mhz,512 sd-ram,geforce 3ti200.

Har ikke tidligere hatt noen problemer med denne pc'n, Men i den siste tiden har alt begynt å gå treigt på den.

Når jeg spiller går spillet glatt i 5min før det begynne å hakke og etter en stund opphører hakkingen og spillet går glatt i 5min igjen.

Har samme problemet i IExplorer, når jeg har mange (10) vinduer oppe å kjøre er cpu forbruket på 100% :wow: . Har lagt inn windows på nytt, har formatert hdd men til ingen nytte. Dette problemet dukket bare opp av seg skjøl, har ikke lagt inn noe nytt på hardware fronten.

Hva kan det være?

Ps! det er ikke min pc. vet at compaq er elendig.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden maskinen brukes på Internet, har den tilstrekkelig beskyttelse med hensyn til antivirus og brannmur? Kjøreres det opprensning for å bli kvitt evt. spyware osv.? Kjør igjennom de nedenfor om du ikke er sikker:

1. Kjør først Housecall for å utelukke virus, ormer osv.

2. Kjør så Ad-aware for å renske ut spyware, dialers osv.

3. Kjør til slutt Spyboot for å se om denne finner noe som de ovenfor ikke fant.

Lenke til kommentar

Tipper at den går varm......opne STØVSUG

Støvsug ikke på vifter uten at de er festet (de kan rotere seg "ihjel" og det går fort :green: )

Hold rundt munnstykket med en hand og i chassiset med den andre for å avlede statisk elektrisitet.

Ta ut CPU - vifte så du får renset ribbene. :xmas:

Lenke til kommentar
Ps! det er ikke min pc. vet at compaq er elendig.... :thumbdown:

Amen. :xmas:

Ondsinnet gammelt rykte.

Si fra hvis det ikke helper å rense, så kan du få videre råd i morgen. :cool:

Fortell også hvilken Windows du har. Og hvor stor C: er, og hvor mye plass som er brukt. Forøvrig hva du har prøvd gjøre selv.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

problemet er at garantien ryker hvis man åpner kabinettet. Og det ønsker ikke eieren. Maskinen kjører xp-pro sp1, 120GB hdd og kun 16GB er brukt så det skal ikke ha noe å si. virus tviler jeg sterkt på fordi den er nettopp formatert og nav2004 er lagt inn og ingen av de andre maskinenen i nettverket "klager" over virus.

Jeg har prøvd å legge inn nye drivere, oppdatere bios, kjøre easycleaner.

hvis den blir overopphetet, skal cpu bli på viket ved å kjøre på 100% da?

Endret av AmDguru
Lenke til kommentar
det er en idée, bare det at hun trenger pc'n til å gjennomføre en innlevering på høyskole. kansje hun kan komme til meg å skrive litt :green:  :blush:

da får man bare sende pc'n inn....

sveinsel, takk for forsøket på å hjelpe :xmas:

Jou... bare hyggelig det.......

Det er nemlig sånn at når du presser CPU med 100%, så går den varm. De fleste av systememe (Intel P4) har lagt inn en sikkerhet som består i at CPU "girer ned" til den får avkjølt seg. Hvis maskinen ikke er spesiellt støvete inni, så hør med forhandler om de ikke kan sette in en sterkere kjølerfor å avhelpe problemet.

Lykke til og bruk tiden godt mens PC er borte :love:

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
problemet er at garantien ryker hvis man åpner kabinettet. Og det ønsker ikke eieren.

En slik ordning er ikke gyldig i Norge.

Selv om PC'en er en hjemme-PC som leies gjennom jobben for en bestemt sum i måneden er ikke en slik påstand gyldig.

Det er bare noe som enkelte produsenter sier for å skremme uvitende brukere fra å rote rundt inne i PC'en. Slik reduserer de servicekostnader ol.

Men det er fullt mulig å åpne PC'en for å f.eks. rengjøre, se etter feil eller sette i mer RAM.

Men selvfølgelig dersom du åpner opp og ødelegger noe stiller du relativt svakt i en klagesak.

Lenke til kommentar
Det er nemlig sånn at når du presser CPU med 100%, så går den varm. De fleste av systememe (Intel P4) har lagt inn en sikkerhet som består i at CPU "girer ned" til den får avkjølt seg. Hvis maskinen ikke er spesiellt støvete inni, så hør med forhandler om de ikke kan sette in en sterkere kjølerfor å avhelpe problemet.

jeg åpnet pc'n! å fy f** hvor mye støv det var inni den! ikke rart at den ble overopphetet! jeg brukte støvsugeren på den og vips! så ble alt så mye bedre

Nå kan den spille 3-d spill som ingen ting, eneste er at jeg tror skjermkortet blir litt varmt pga passiv kjøling, så nå er viften bestilt!

Det som er litt rart er at den fortsatt bruker mye cpu kraft på iexplorer!

Tror jeg skal installere windows med systemrestore i steden for i fra en annen xp cd å se hva som skjer.

Og hva jeg fikk som takk for hjelpen??

tja, en liten date :love:

så det kan lønne seg å hjelpe damene med pc'n :green:

Endret av AmDguru
Lenke til kommentar

Der er sikkert mange programmer som som kjører i bakgrunnen. Dette kan du se i nederste høgre hjørne på skjermen, ved siden av klokken. Desse kan du slå av og starte manuellt når du har bruk for dem. (Hvis du treffer en jente som leser bruksanvisning, da er det ikke helt rette sorten :green: ) Så det er ikke sikkert du får lov til dette.

Du kan dobbelklikke Min datamaskin høgreklikke hardisken C: og velge utforsk. Deretter velger du mappen Windows, PCHEALTH, Binaries. På ikonet msconfig.exe høgreklikker du og velger Send til Skrivebord. Da har du fått en snarvei på skrivebordet som du kan slette senere.

Dobbelklilkk msconfig.exe, og velg Oppstart og ta bort hakene på det meste. Du bør komme ned på ca. 5 poster som har haker.

Lykke til :xmas:

Lenke til kommentar
. (Hvis du treffer en jente som leser bruksanvisning, da er det ikke helt rette sorten :green: ) Så det er ikke sikkert du får lov til dette.

altså hun hadde fått klar beskjed i fra fattern sin om at den ikke pc'n skulle åpnes(hannes maskin) jeg så rundt kabinettet men kunne ikke se noen forseglinger så da var det bare å åpne kabinettet.

takk for hjelpen.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...