Redaksjonen. Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Circle K åpner Norges første bensinstasjon med solceller på taket.Nå kan elbilene hurtiglades med sol Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 "..signalisere til kunder, myndigheter og omverdenen at vi er med på den nasjonale dugnaden for å redusere strømforbruk og karbonfotavtrykk" Signalet er vel at symbolpolitikk er viktigere enn reell energisparing. Vi produserer nå nok elektrisk energi til all vår oppvarming/kjøling og transport. Ved hjelp av Norges geografiske/naturlige fordel. Nei, ikke solkraft, men vannkraft. Land lengre syd, som vi altså i stedet eksporterer vannkraften til, de har sol som sin styrke. ( I forhold til Norge) HVIS vi har like gode sol-celle fangst-muligheter i Norge som land lengre syd, kan sol-elektrisiteten i Norge holdes som et eget selskap med eget regnskap, og selges til den prisen som er mulig. Så går det ihvertfall ikke utover kraftprisen til innbyggerne i vinterlandet Norge. 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Symbolpolitikk pluss en liten innsparing. Det er jo ikke noe galt i det. 3 Lenke til kommentar
Hugo Pedersen Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 (endret) Følger vi tommelfingerregelen om 900-1000 kWh/år per installert kW(p) (sør-norge) så betyr 44 000 kWh/år at installert effekt er ca 44-49 kW(p). Dette må kunne sies å kvalifisere for å kalles hurtiglading uten batteri som mellomlager. Riktignok bare når sola skinner maksimalt og i riktig vinkel. Endret 10. mars 2017 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Hva koster det å installere et slikt anlegg? 44.000 kWh koster ca. 44.000 kr på det frie markedet. Jeg savner økonomiske vurderinger knyttet til slike symbolanlegg. Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Kan du forklare hvordan det foregår når én liter diesel inneholder ca 10 kWh og et aggregat har langt fra 100% virkningsgrad? 7 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Kan du forklare hvordan det foregår når én liter diesel inneholder ca 10 kWh og et aggregat har langt fra 100% virkningsgrad? Glem det, trollene har liten kunnskap generelt, og er generelt motstandere av teknologi som har kommet til , sånn ca rett etter kuleramma og primstaven :-D Dette er jo helt klart mye bedre enn alternativet (ikke noe) uansett. Får se om taket på heimen også får sånt på sikt. Ikke sikkert jeg greier på spare inn så mye i min levetid, men i pluss blir det nok :-) 3 Lenke til kommentar
Hugo Pedersen Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir litt mere diesel 12 liter, utnyttighetsgraden på solceller i Norge er veldig liten i forhold til område rundt ekvator! Det ville vært best og bygge ut de vannkraftverkene vi har. http://www.itromso.no/nyheter/2017/01/20/Cruiseskip-m%C3%A5-fortsatt-svi-av-diesel-ved-kai-i-Troms%C3%B8-14093372.ece Den virkelig forurensningen er båter, solcellene har ingen betydning for miljøet! Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir litt mere diesel 12 liter, utnyttighetsgraden på solceller i Norge er veldig liten i forhold til område rundt ekvator! Det ville vært best og bygge ut de vannkraftverkene vi har. Må nok gange det igjen med noe mellom 2 og 3 pga virkningsgraden til dieselmotorer. 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Ja det blir litt mere diesel 12 liter, utnyttighetsgraden på solceller i Norge er veldig liten i forhold til område rundt ekvator! Det ville vært best og bygge ut de vannkraftverkene vi har. http://www.itromso.no/nyheter/2017/01/20/Cruiseskip-m%C3%A5-fortsatt-svi-av-diesel-ved-kai-i-Troms%C3%B8-14093372.ece Den virkelig forurensningen er båter, solcellene har ingen betydning for miljøet! Alle monner drar ;-) Lenke til kommentar
Stein Ole Strand Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Ganske imponerende mtp at 1 liter diesel inneholder 10kWh energi og selv de beste aggregatene har en virkningsgrad på 50%.For å lage 122kWh må man da bruke rundt 25 liter diesel. 4 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Ganske imponerende mtp at 1 liter diesel inneholder 10kWh energi og selv de beste aggregatene har en virkningsgrad på 50%.For å lage 122kWh må man da bruke rundt 25 liter diesel. Finner du et aggregat som har 50% virkningsgrad så finner du også vann på månen. 30-35% tenker jeg er mer riktig. 5 Lenke til kommentar
Stein Ole Strand Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva koster det å installere et slikt anlegg? 44.000 kWh koster ca. 44.000 kr på det frie markedet. Jeg savner økonomiske vurderinger knyttet til slike symbolanlegg. 44.000kWh mindre strøm gjør at de kan spare mere penger enn som så.Storforbrukere av strøm betaler mye mere pr kWh enn vi gjør hjemme takket være et fordyrende effektledd. Lenke til kommentar
Stein Ole Strand Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Ganske imponerende mtp at 1 liter diesel inneholder 10kWh energi og selv de beste aggregatene har en virkningsgrad på 50%.For å lage 122kWh må man da bruke rundt 25 liter diesel. Finner du et aggregat som har 50% virkningsgrad så finner du også vann på månen. 30-35% tenker jeg er mer riktig. Godt mulig. Ble fortalt av en som jobber offshore at de brukte aggregater med rundt 50% virkningsgrad.Om det skyldes bruk av kjølevann til oppvarming eller om det er ren elektrisk virkningsgrad. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Kan hente endel energi av eksosvarmen og kjølevann, men at de klarer å hente 50% av energien i dieseldrevne aggregat -ja da er de gode. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 44.000kWh mindre strøm gjør at de kan spare mere penger enn som så.Storforbrukere av strøm betaler mye mere pr kWh enn vi gjør hjemme takket være et fordyrende effektledd. Akkurat den gevinsten kan de nok se langt etter. Om vinteren når sola bidrar minst og elbilene suger mest energi per km på grunn av tining av bilen og kortere rekkevidde, samt at øvrig forbruk på bensinstasjonen antagelig er høyest på vinteren, så vil nok toppeffekten bli like høy som før. Kanskje til og med høyere hvis stasjonen trekker til seg flere ladekunder enn før. Lenke til kommentar
Lewis Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva koster det å installere et slikt anlegg? 44.000 kWh koster ca. 44.000 kr på det frie markedet. Jeg savner økonomiske vurderinger knyttet til slike symbolanlegg. Jeg skal installere solceller på hus og garasje nå, med totalt 5,3 kWp. Kostnaden blir ca 88.000 og Vestfold fylkeskommune river i 50% av investeringen. Om jeg deler investeringen over 30 år, anlegget produserer som lovet, og ikke korrigerer for at effekten vil synke litt så er det 28 øre pr kWh produsert. 25 år blir da 33/34 øre. Nå er det selvfølgelig spørsmål knyttet til mengde produksjon i året osv, men om sommeren 2016 kistet kWh meg ca 70 øre. Og prisene skal bare en vei. 2 Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Ja det blir knapt 122 kilowattimer daglig, tviler på at det vil produsere dette, litt støv snø alt dette vil redusere effekten. Man kan vel garantert hver dag få samme effekt ut av et diesel aggrigat og 3-4 liter diesel. Tror du har en kommafeil. Man får ikke mer enn 3 KWh per liter. 2 Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Hva koster det å installere et slikt anlegg? 44.000 kWh koster ca. 44.000 kr på det frie markedet. Jeg savner økonomiske vurderinger knyttet til slike symbolanlegg. Jeg skal installere solceller på hus og garasje nå, med totalt 5,3 kWp. Kostnaden blir ca 88.000 og Vestfold fylkeskommune river i 50% av investeringen. Om jeg deler investeringen over 30 år, anlegget produserer som lovet, og ikke korrigerer for at effekten vil synke litt så er det 28 øre pr kWh produsert. 25 år blir da 33/34 øre. Nå er det selvfølgelig spørsmål knyttet til mengde produksjon i året osv, men om sommeren 2016 kistet kWh meg ca 70 øre. Og prisene skal bare en vei. Trodde prisene fortsatt var dyrere enn dette du nevner her...Er prisen din inkl solpaneler, omformere og montasje ? Har du mer infomasjon ? - dette begynte å bli aktuelt her hos meg også må.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå