Gå til innhold

Vekta står bom stille, hvordan miste de siste 10?

Anbefalte innlegg

Heisann til dere som kan vesentlig mer enn meg! :)

Tilbake i Juni 2016 så jeg meg selv i speilet og tenkte at jeg hadde jaggu blitt en feit fyr, og dette måtte det gjøres noe med. Som sagt, så gjort. Brus ble kuttet ut, godteri ble kuttet ut, ett fokus på hva jeg faktisk dytter i meg ble satt i gang, og jeg startet å trene, og det ga resultater veldig fort, noe som jo alltid er morsomt. Jeg startet på 88kg +/- 0.5kg i Juni, og satt meg som ett mål om å nå 66kg i Juni 2017.

Da årsskiftet skjedde, tok jeg meg en ny tur på vekta, den viste 76.8kg. Altså lå jeg egentlig akkurat på det jeg måtte for å faktisk nå målet mitt - noe som jo ga nok en solid motivasjonsboost. Vel, det var da. De siste 6-7 ukene har jeg veid meg inn på mellom 75.5 og 76kg, det har altså blitt en totalstans i vektnedgangen som har vart irriterende lenge, og jeg har ikke skeiet ut med mat og holdt treningsmengde og ikke minst intensitet oppe i hele perioden.

En vanlig uke med trening ser ut som dette (øvelesene kan bytte dager når det kommer til cardio, men alltid samme antall og intensivitet).
Mandag: Intervall - Løping, Pyramide + 100meters drag

Tirsdag: Styrketrening

Onsdag: Intervall - Løping, Pyramide + 100meters drag

Torsdag: Styrketrening

Fredag: Svømming, lengst mulig på 1 time.

Lørdag: Hvile - evt. styrketrening om jeg har mye energi. Uansett tur i svømmehallen og bevegelse.

Søndag: Langkjøring sykkel/spinning.

Matmessig er det ganske faste rutiner også.

Frokost: Omelett, 3 egg, ett par buketter brokkoli (altså jeg knekker av ett par fra en brokkoli), lit paprika, en halv løk, litt purreløk, chili, pepper og gurkemeie. Sammen med salat, agurk og tomat.
Lunsj: Ett bar brødskiver, grove, mye fiber, med kokt skinke, evt. skinke og ost.

Middag: Varierer mellom kylling, fisk, rent kjøtt og kjøttdeig. Med salat, grønnsaker osv. passer på kcal. Blir jeg servert noe som jeg vet er kaloririkt, pøser jeg på med salat og grønt for å ikke ende opp med å spise for mye.

Kveldsmat: 3 brødskiver, samme type som lunsj. Evt. Pannekaker, med kun grovt mel/fullkorn, uten tilsatt sukker, og med ost og skinke, evt. hjemmelaget blåbærsyltetøy, uten tilsatt sukker.

De eneste unntakene fra mat-regelen er at det kan hende lunsjen blir droppet p.g.a sen frokost, så da blir det ett par brødskiver mindre.

Så vidt jeg regner med frem til, så ligger jeg alltid mellom 1400 og 1800kcal daglig.

Human Specs: 171 lav, 76kg ish, 25 og mann!

Litt usikker på vegen fremover nå, har jo kommet inn i en, for meg, utrolig god vane. Jeg savner jo ikke brus, godteri, junkfood eller noe. Føler jeg må på trening, hvis ikke har jeg dårlig samvittighet ovenfor meg selv, og trives egentlig veldig godt med "mitt nye liv". Det er bare det at jeg veldig gjerne skulle blitt kvitt pondusen og moobsene.

Så er det noe som stikker seg ut her som ekstremt feil, som jeg er helt nødt til å endre på?

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trener bra og spiser ikke mye, så det gir ikke mening at du ikke går ned i vekt. Eneste logiske forklaring er at du faktisk spiser mer enn du tror og ikke 1400-1800 kalorier som du forteller. Forresten flott at du ser på det som en livsstilsendring. Jeg foreslår du laster ned MyFitnessPal som krever at du scanner strekkoden på maten du spiser og legger inn vekta. Da får du vite nøyaktig hvor mange kalorier du spiser :)

Det er forresten ikke sånn at du må gjøre dette resten av livet. Bruker du appen i en uke, så får du bedre forståelse for energiinnholdet i ulik mat. Dessuten spiser man ofte opp igjen det samme hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...