Nexxiana Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Hei! Jeg har trøbbel med AS, forsinkelsesgebyr som partner var ansvarlig for og en varsel om tvangsoppløsning. Partner hadde ansvar for å sende inn årsregnskapet, men vi hadde veldig vanskelig forhold etter at jeg fant ut at han misbrukte firmas penger. Så han ignorerte meg og alle varsel som vi fikk. Nylig kom brevet med over 50.000kr på inkassoregningen pga at han ikke har levert årsregnskapet (han har fått flere varsel, men reagerte ikke). Med det samme kom varsel om tvangsoppløsning for å ikke ha levert regnskapet for 2015. Jeg har bestemt meg for å komme meg ut av firma (jeg var styremedlem) og varslet han om det skriftlig 3 mars. Ingen svar fra han. Mitt hjemmeadresse står også som firmasadresset. Og jeg har ikke mulig til å endre noe uten hans underskrift. I brevet står det at kontoret kan komme på besøk og ta det som kan dekke gjeldet. Vil gjerne unngå dette. Må jeg også betale for forsinkelsesgebyret eller betaler den som er ansvarlig for regnskapet (han er styrets leder)? Hva kan man egentlig gjøre i sånn situasjon? Takk for hjelp og råd på forhånd! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Som styremedlem er du personlig ansvarlig for gebyrer som oppstår frem til fratredelse er meldt. For årsregnskapet for 2015, som skulle vært levert senest 31. juli 2016, vil du altså hefte for forsinkelsesgebyr som påløper frem til du fratrådte styrevervet 3. mars. Det får i denne saken ingen betydning, fordi det maksimale forsinkelsesgebyret påløp 31. januar. Du må betale og eventuelt kreve beløpet tilbakebetalt fra aksjeselskapet eller de andre styremedlemmene. 1 Lenke til kommentar
Nexxiana Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 Som styremedlem er du personlig ansvarlig for gebyrer som oppstår frem til fratredelse er meldt. For årsregnskapet for 2015, som skulle vært levert senest 31. juli 2016, vil du altså hefte for forsinkelsesgebyr som påløper frem til du fratrådte styrevervet 3. mars. Det får i denne saken ingen betydning, fordi det maksimale forsinkelsesgebyret påløp 31. januar. Du må betale og eventuelt kreve beløpet tilbakebetalt fra aksjeselskapet eller de andre styremedlemmene. Jeg har prøvd å oppsøke regnskapet for å ta hånd om den... før fristen utløp og gebyrer påløp (har skriftlig bevis på det), men han sendte meg aldri noen dokumentasjon. Så jeg hadde ingen fysisk tilgang til dokumentene. Kan det frigjøre meg fra denne saken? Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 samme regler for varamedlemmer også? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Varamedlemmer må antagelig ha deltatt i styremøter for å omfattes av solidaransvar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå