Gå til innhold

Trenger hjelp å koble til bass!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Subwoofer out" er vanligvis for en enkel ledning. Det er normalt for 5.1 surround. 

Men høyttaleren din er nok beregnet for stereobruk, siden den har to kanaler inn. Den har dessuten eget delefilter.

Antagelig vil du ikke merke forskjell på om du bruker en sub-kabel eller stereo-kabel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke det være hensiktsmessig (eller tilogmed nødvendig) å bruke en "mono" til stereo-kabel med én RCA-kontakt i ene enden (fra forsterker) til to RCA-kontakter i andre enden (inn i subwoofer)?

Det ville iallfall jeg prøvd. :p

Lenke til kommentar

Du skal ikke trenge annet enn en phono-kabel fra "Subwoofer out" på receiver til "Line in" på sub som Hårek sier. 
Dette med høytaler-signaler er hvis du ikke har subwoofer out på forsterkeren eller det gjør det enklere for deg å la høytalerkabelen gå innom subwooferen.. Men det 'normale' er det Hårek foreslår, kun en phono-phono-kabel fra sub-out til line in.

Lenke til kommentar

Ser ikke behovet. Receiver har to kontakter, å plugge en vanlig stereo kabel inn i begge vil gi nøyaktig samme kobling.

Dessuten, sub vil jo hente bass-signalet fra både venstre og høyre kanal. Om alt kommer fra den ene inngangen eller litt på begge går ut på ett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke behovet. Receiver har to kontakter, å plugge en vanlig stereo kabel inn i begge vil gi nøyaktig samme kobling.

Dessuten, sub vil jo hente bass-signalet fra både venstre og høyre kanal. Om alt kommer fra den ene inngangen eller litt på begge går ut på ett.

jeg har koblet en kabel som det står tek link på fra receiver til den rød på bassen. det kommer ingen lyd fra subwooferen, vet ikke om det kanskje kan være innstillingene på selve forsterkeren??

Lenke til kommentar

Begge kanalene? En 5.1 receiver har jo bare en kanal til bassen, det er det ett-tallet betyr.

Er muligens noen innstillinger på receiver, eller hva slags signal du hører på, som avgjør om det finnes signal på sub-utgangen. Det er ikke slik som med en stereo forsterker at det er signal uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville skaffet meg en slik m472Zf3sI8ivwJkNeZIA3HQ.jpg

Så du iallefall får kjørt begge kanalene ut til sub..  Ellers kan det jo tenkes at forsterkeren har instillinger hvor man kan faktisk velge at bare den ene sub output er i bruk..  Så da skal du slippe den :)

jeg har to kanaler L+R men jeg har en sånn kabel der det er to i begge ender hvis det funker?

Lenke til kommentar

Begge kanalene? En 5.1 receiver har jo bare en kanal til bassen, det er det ett-tallet betyr.

Er muligens noen innstillinger på receiver, eller hva slags signal du hører på, som avgjør om det finnes signal på sub-utgangen. Det er ikke slik som med en stereo forsterker at det er signal uansett.

Jeg så på bildet, viser to kanaler på Sub ut... Kanskje en ide å se hva du svarer på :)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede kommentert at det er to utganger. Men det er ikke to kanaler, det er samme signal på begge.

Eller har du en annen forståelse av hva 5.1 egentlig er?

@SebHK: hvilken signalkilde har du prøvd? Er det surround eller stereo?

Har du forsøkt test-signaler? Receivere pleier å ha en meny for å stille inn hva slags høyttalere man har, om det er store eller små. Der bør det også være en tonetest, akkurat som det er på lydkortet i Windows.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har allerede kommentert at det er to utganger. Men det er ikke to kanaler, det er samme signal på begge.

Har du forsøkt test-signaler? Receivere pleier å ha en meny for å stille inn hva slags høyttalere man har, om det er store eller små. Der bør det også være en tonetest, akkurat som det er på lydkortet i Windows.

har tonetest og sånt på meny men er usikker på om receiveren klarer å lese at det er en subwoofer koblet til

Lenke til kommentar

Sorry, jeg gikk glipp av det... Ja du har jo helt korrekt at 5,1 er jo selvsagt en kanal ut.. Derfor litt sært med to uttak..  Virker som dette er ett slags billig pakkesystem med to stk input på SUB og 2stk Output på Reciver av ukjent årsak...

Ellers bør forsterkeren ha en "tone" test som oftes lett tilgjengelig for å teste alle kanalene, som du nevner her :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Sorry, jeg gikk glipp av det... Ja du har jo helt korrekt at 5,1 er jo selvsagt en kanal ut.. Derfor litt sært med to uttak..  Virker som dette er ett slags billig pakkesystem med to stk input på SUB og 2stk Output på Reciver av ukjent årsak...

Det er da ikke uvanlig at litt dyrere forsterkere har to sub-utganger så du kan koble til 2 stk .... og så er det jo mange med to sub-kanaler, 7.2 9.2 etc - men da er det nok merket.

Uansett - i et 5.1 system og generelt på forsterkere med egen subwoofer-utgang så er som oftest begge kanaler på hvert sub-uttak.

Forøvrig så må du på mange forsterkere "slå på" sub-utgangen .... sjekk i menyen.

Lenke til kommentar

Ellers bør forsterkeren ha en "tone" test som oftes lett tilgjengelig for å teste alle kanalene, som du nevner her :)

ja det er tone test men finner ikke suben der

Lenke til kommentar

Det er da ikke uvanlig at litt dyrere forsterkere har to sub-utganger så du kan koble til 2 stk .... og så er det jo mange med to sub-kanaler, 7.2 9.2 etc - men da er det nok merket.

Uansett - i et 5.1 system og generelt på forsterkere med egen subwoofer-utgang så er som oftest begge kanaler på hvert sub-uttak.

Forøvrig så må du på mange forsterkere "slå på" sub-utgangen .... sjekk i menyen.

har du noen erfaring med sony? hvor kan jeg evt finne der jeg slår på sub i menyen? har prøvd å se i menyen men finner det ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...