Gå til innhold

Neste Nissan Leaf lanseres i september


Anbefalte innlegg

Jeg tror Tesla sin businessmodell er å melke land for statlige tilskudd. Hvis du kjøper en Tesla til en million får du en finere bil på bekostning av at staten taper inntekter på avgifter de ellers ville fått.

 

Det mest risikable med å kjøpe aksjer/bil i Tesla er at de går konkurs om de statlige støtteordningene ryker, det gjør de om politikere slutter å tro at himmelen faller ned (menneskeskapt global oppvarming) eller om de tror midlene som går med til elbil-støtte gir liten virkning i forhold til kostnad. Altså at pengene som brukes på å subsidiere Tesla vil gjøre mer for miljøet om de brukes til andre tiltak.

 

Men skulle Tesla gå konkurs tror jeg de blir kjøpt opp av et større firma så det burde likevel være mulig å få utført service og vedlikehold på bilene.

 

Jeg har elbil i dag men vurderer en til, det står egentlig mellom Tesla og den nye Jaguaren. Alle som har mulighet for å kjøre elektrisk i Norge burde egentlig skaffe seg elbil snarest, det er så mye penger å spare på det.

 

Du har fått med deg at tesla skal levere bil til 35 000 dollar i år sant? Sleng på moms og noe avgift så er det langt i fra avskrekkende.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du har fått med deg at tesla skal levere bil til 35 000 dollar i år sant? Sleng på moms og noe avgift så er det langt i fra avskrekkende.. 

 

Det vesentlige er om bilen kan måle seg med andre (fossil)biler i samme prisklasse, og der spiller statlige subsidier/rabattordninger en vesentlig rolle.

 

Men dette gjelder for elbiler generelt, ikke bare Tesla.

Lenke til kommentar

 

Eg har allereie nemnt Sveits. Prisen i Sveits er ikkje kunstig låg, og elbilar har ingen spesielle fordelar på statleg nivå. Enkelte kanton har redusert årsavgift, men det påverkar ikkje innkjøpsprisen. Kina har eg nemnt som eit anna døme. Salet vert varmare i Tyskland òg.

Er du sikker på det? Jeg sjekket opp i påstanden din og fant dette:

 

In most of Switzerland's Cantons, electric and hybrid vehicles profit from a reduction or even exemption from vehicle taxes. At the federal level there is discussion about a bonus-malus (“good-bad”) system concerning vehicle import taxes dependent upon CO2 emissions. The government also expects that the parliamentary acceptance of a bill that will limit CO2 emissions to 130 g/km for new cars starting in 2015 will likely encourage at least some adoption of hybrid and electric vehicles.

 

Det er jo nettopp det eg skreiv. Rabatten på registreringsavgift for bilar med utslepp under 130 g CO2/km reknar eg ikkje som ein elbilfordel, sidan dei fleste eksosbilar òg har lågare utslepp enn det.

 

 

Edit: Se på Danmark - når de likestiller Tesla med fossilbiler er ikke bilen lenger konkurransedyktig.

No er kanskje ikkje danskane fullt so stein stokk dumme som du latar til å tru. Avgiftsauken kom ikkje brått på. Han vart vedteken for fleire år sidan. Ca halvparten av alle Tesla som vart selde i Danmark i fjor, var selde i desember. Kan det tenkjast at danskane har tenkt litt lenger enn du tydlegvis er i stand til, og kjøpt bilen i desember, i staden for å vente på avgiftsauken ved nyttår?

 

 

Sagt på en annen måte, Tesla er bedre enn fossilbiler til 650 000 danske kroner men ikke bedre enn fossilbiler til 1 800 000 millioner danske kroner :)

Jaja. Du klarar kanskje å tenkje langt nok ein gong. I mellomtida er eg veldig glad for å ikkje ha noko ansvar for din privatøkonomi. :-D

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Jeg tror Tesla sin businessmodell er å melke land for statlige tilskudd. Hvis du kjøper en Tesla til en million får du en finere bil på bekostning av at staten taper inntekter på avgifter de ellers ville fått.

No tenkjer du som platebransjen. Dei hevdar at alle som lastar ned ein MP3, ville kjøpt heile plata til fullpris i butikken om dei ikkje hadde lasta ned. Er du sikker på at alle som kjøper Tesla ville kjøpt ein bil som var like dyr før avgifter dersom staten valde å subsidiere forureining ekstra ved å la elbilar betale same avgift? Eg veit at eg sjølv ikkje ville gjort det.

 

Hugs at Tesla ikkje får eitt øre tilskot av den norske staten. Dei mjølkar ikkje staten for eit raudt øre, og dei har nøyaktig dei same vilkåra som alle andre bilprodusentar som sel bilar i Noreg.

 

Det mest risikable med å kjøpe aksjer/bil i Tesla er at de går konkurs om de statlige støtteordningene ryker, det gjør de om politikere slutter å tro at himmelen faller ned (menneskeskapt global oppvarming) eller om de tror midlene som går med til elbil-støtte gir liten virkning i forhold til kostnad. Altså at pengene som brukes på å subsidiere Tesla vil gjøre mer for miljøet om de brukes til andre tiltak.

 

Dette oppgulpet har du null dekning for. I fylgje Miljødirektoratet finst det knapt billigare tiltak for å redusere utslepp av klimagassar, slik vi har forplikta oss til, og avgiftsfritaket har i tillegg både helsemessige og effektivitetsmessige gevinstar. Skal vi spare like mykje klimagassutslepp som vi har forplikta oss til, må vi til med langt dyrare tiltak enn elbilfordelar. Vi brukar ikkje pengar på elbilfordelane, vi sparer pengar på dei. Dersom kutt i elbilfordelane fører til lågare sal av elbilar, er det eit tap som må dekkjast inn med andre inntekter utover dei ekstra avgiftene som kanskje kjem inn. Her òg trur eg dei undervurderer kor mykje ekstra avgifter det er å hente, sidan dei fleste neppe ville kjøpt ein like dyr bil om det kom avgifter i tillegg.
Lenke til kommentar

Du har fått med deg at tesla skal levere bil til 35 000 dollar i år sant? Sleng på moms og noe avgift så er det langt i fra avskrekkende.. 

Det vil nok ta sin tid før den der kommer. Forventer ikke noen levert her til lands i år hvertfall, må nok et bra stykke ut i neste år før man kan se noen på veiene.

Og om prisen faktisk blir 35k usd vet man jo ikke, TMS skulle jo også starte under 50k usd. Base price for TMS 40kwh ble 60k usd.

Forventer ikke at det blir solgt mange Tm3 under 45-50k usd, options står så sterkt i Tesla Motors og USA generelt. Alt skal man ha ekstra for, og det til en viss pris, som forbausende mange ser ut til å gå på.

Lenke til kommentar

Dette oppgulpet har du null dekning for. I fylgje Miljødirektoratet finst det knapt billigare tiltak for å redusere utslepp av klimagassar, slik vi har forplikta oss til, og avgiftsfritaket har i tillegg både helsemessige og effektivitetsmessige gevinstar.

Dette er nok ikke helt rett. Selv om jeg støtter avgiftsfritaket for elbiler fult ut ser jeg på det mer som en dyr løsning for å få opp elbilsalget i en startfase. Et mye billigere tiltak ville f.eks. være å skru opp prisen på bompasseringer til det tidobbelte. Dersom det medførte at folk tok sykkelen i stedet ville det være et vesentlig steg i riktig retning for folkehelsa også.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

 

Du har fått med deg at tesla skal levere bil til 35 000 dollar i år sant? Sleng på moms og noe avgift så er det langt i fra avskrekkende.. 

Det vil nok ta sin tid før den der kommer. Forventer ikke noen levert her til lands i år hvertfall, må nok et bra stykke ut i neste år før man kan se noen på veiene.

Og om prisen faktisk blir 35k usd vet man jo ikke, TMS skulle jo også starte under 50k usd. Base price for TMS 40kwh ble 60k usd.

Forventer ikke at det blir solgt mange Tm3 under 45-50k usd, options står så sterkt i Tesla Motors og USA generelt. Alt skal man ha ekstra for, og det til en viss pris, som forbausende mange ser ut til å gå på.

 

 

Ja jeg er enig i at den nok blir forsinket, men jeg må bare forholde meg til det en vet pr i dag. Så jeg forventer ikke å få min i år for å si det slik, selv om jeg er godt fremme i køen. 

 

De må nok holde seg til den prisen på model 3, ellers ryker nok mange salg og konkuranse. Options står sterkt i Tesla? De er vell det bilmerket med minst options? Sjekker en bmw/volvo osv så er det jo uendelig med alternativ. Tesla kjører vell under 10 stykk. Så nei, de skal ikke ha ekstra for alt, faktisk veldig lite sett mot de andre.

 

Men at model 3 blir slik, det tror jeg absolutt. Her må nok det meste betales for.

Lenke til kommentar

Speccet en TMS nå.

Base model TMS60 rwd- 596.100

P100D fullspeccet - 1.410.200

Kan ikke se hvilke andre biler som har så stor forskjell på bunn og topp, langt over dobbelt så dyr som toppmodell.

Toppmodell TM3 blir nok fort 600-700 det også, snitt på 450 kanskje. Fortsatt relativt kostbart.

Lenke til kommentar

Speccet en TMS nå.

Base model TMS60 rwd- 596.100

P100D fullspeccet - 1.410.200

Kan ikke se hvilke andre biler som har så stor forskjell på bunn og topp, langt over dobbelt så dyr som toppmodell.

Toppmodell TM3 blir nok fort 600-700 det også, snitt på 450 kanskje. Fortsatt relativt kostbart.

 

Det var ikke det som var påstanden heller, det var mengde utstyr og ikke prisen på utstyr. Men det er 700 000 i prisforskjell, dette er inkludert utstyr. Basemodel 5 serie er på 489', 550i 1 108' og dette uten utstyr som det er ett hav å velge i mellom, og en kan gå opp til m5... Og ja jeg vet mye av det er avgifter, men når en først ruslet rundt om pris så kan en jo sammenligne. 

 

At toppmodell model 3 blir dyr tviler jeg ikke på, det er ganske normalt. Men at en kan kjøpe den for 35 000 dollar er det nok liten tvil om. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ta for ordens skyld prisene på BMW-en du snakker om uten mva og avgifter også da, så man kan sammenligne likt mot likt.

 

Det er jo likt for likt, de har avgifter det har ikke Tesla. En betaler det samme uansett. Men la gå da.

 

ok, 387 vs 719. hos tesla 602 vs 1 152 men dette er bunn og topp. Hva en flett ny M5 koster vet jeg ikke. 

 

EDIT: Dropper en P(for å gjennskape manglende M) ser en lett hvem som "leder" ang pris diff. Så Tesla tar seg godt betalt for P'en. Ingen tvil om det. 

 

Men nå var det jo ikke det som var tema heller, det var inkludert utstyr.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg tror Tesla sin businessmodell er å melke land for statlige tilskudd. Hvis du kjøper en Tesla til en million får du en finere bil på bekostning av at staten taper inntekter på avgifter de ellers ville fått.

Vekstkurven til tesla er nok større p.g.a. subsidier, men teknologikurven peker klart på at BEV vil utkonkurrere konvensjonelle (privat)biler innenfor ca 10-15 år, og kan godt være en selvgående forretning lenge før det også uten subsidier ved å selge i nisjemarkeder. Jeg ser lite grunn til å betvile at tesla har en grei rute til profitabilitet selv uten subsidier.

 

 

Er du sikker på at alle som kjøper Tesla ville kjøpt ein bil som var like dyr før avgifter dersom staten valde å subsidiere forureining ekstra ved å la elbilar betale same avgift? Eg veit at eg sjølv ikkje ville gjort det.

Du trenger ikke anta det. Med det norske avgiftsregimet får den norske stat mer inn i skatter og avgifter om du kjøper en moped enn om du kjøper en tesla.

 

I den grad elbiler kun kommer i tilegg til øvrige biler og aldri til erstatnig for andre innkjøp (inklusive andre biler) kunne man kanskje argumentert med at de ikke representerer tapte statlige inntekter, men det er neppe fullt ut tilfelle.

 

Hugs at Tesla ikkje får eitt øre tilskot av den norske staten. Dei mjølkar ikkje staten for eit raudt øre, og dei har nøyaktig dei same vilkåra som alle andre bilprodusentar som sel bilar i Noreg.

Bare så lenge du med det mener andre som selger elbiler. Andre biler er momspliktige og får ikke markedsføringshjelp av å kunne kjøres i kollektivfelt og uten bompengekostnader.

 

For statsfinansene er det ingen praktisk forskjell på utgifter og tapte inntekter. Sluttresultatet for statskassen er det samme

 

 

I fylgje Miljødirektoratet finst det knapt billigare tiltak for å redusere utslepp av klimagassar, slik vi har forplikta oss til

Kilde. Jeg finner følgende uttallelse fra miljødirektoratet (http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/Oktober-2016/Teknologiutvikling-gjor-elbilen-til-et-stadig-rimeligere-klimatiltak/):

"Den gjennomsnittlige samfunnsøkonomiske tiltakskostnaden, for innfasing av elbiler i personbilparken mot 2030, er beregnet å være mellom 600 og 1100 kr per tonn CO2-ekvivalenter redusert.Dette plasserer tiltakene i den midtre kostnadskategorien i Miljødirektoratets analyser og er i samme størrelsesorden som vi har lagt til grunn tidligere. "

 

'Midtre kostnadskategori' later ikke til å støtte din 'finst det knapt billigare'

 

(Så kan man jo ta med at kostnaden for en CO2 kvote for 2016 var ca NOK 70/tonn, så kan man sikkert diskutere hvor mye man egentlig reduserer utslipp ved å kjøpe og sanere utslippskvoter)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Dette oppgulpet har du null dekning for. I fylgje Miljødirektoratet finst det knapt billigare tiltak for å redusere utslepp av klimagassar, slik vi har forplikta oss til, og avgiftsfritaket har i tillegg både helsemessige og effektivitetsmessige gevinstar.

Dette er nok ikke helt rett. Selv om jeg støtter avgiftsfritaket for elbiler fult ut ser jeg på det mer som en dyr løsning for å få opp elbilsalget i en startfase. Et mye billigere tiltak ville f.eks. være å skru opp prisen på bompasseringer til det tidobbelte. Dersom det medførte at folk tok sykkelen i stedet ville det være et vesentlig steg i riktig retning for folkehelsa også.

Det er høfleg å be om dokumentasjon før du skuldar folk for å lyge. Sjølvsagt er det eg skriv heilt rett.

 

Miljødirektoratet om tiltakskostnadar for elbil:

http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M620/M620.pdf

 

Miljødirektoratet om både miljø og helseffektar av ulike klimatiltak:

http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M133/M133.pdf

 

Bompengar er eit dårleg klimatiltak, og har berre lokal effekt. Det har liten effekt på utslepp av klimagassar. Dei fleste vegar har ingen bompengar. Du kan evt mangedoble avgiftene på fossilt drivstoff, men det ville berre vere ein ny elbilfordel.

Lenke til kommentar

 

Hugs at Tesla ikkje får eitt øre tilskot av den norske staten. Dei mjølkar ikkje staten for eit raudt øre, og dei har nøyaktig dei same vilkåra som alle andre bilprodusentar som sel bilar i Noreg.

Bare så lenge du med det mener andre som selger elbiler.

 

Sjølvsagt. Eit bryggeri som berre produserer sterkøl, kan jo ikkje akkurat klage over at dei må ut med høgare alkoholavgifter for kvar flaske enn bryggeri som har lettøl i sortementet.

 

For statsfinansene er det ingen praktisk forskjell på utgifter og tapte inntekter. Sluttresultatet for statskassen er det samme

Problemet er måten dei reknar tapte inntekter på. Totalkostnadne er det viktigaste for dei fleste som kjøper elbil. Med alle avgifter er prisen mykje høgare, og dei hadde sannsynlegvis anten køyrt den 20 år gamle sot-dieselen i nokre år til, eller kjøpt ein mykje billigare bil.

 

 

I fylgje Miljødirektoratet finst det knapt billigare tiltak for å redusere utslepp av klimagassar, slik vi har forplikta oss til

Kilde. Jeg finner følgende uttallelse fra miljødirektoratet (http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/Oktober-2016/Teknologiutvikling-gjor-elbilen-til-et-stadig-rimeligere-klimatiltak/):

"Den gjennomsnittlige samfunnsøkonomiske tiltakskostnaden, for innfasing av elbiler i personbilparken mot 2030, er beregnet å være mellom 600 og 1100 kr per tonn CO2-ekvivalenter redusert.Dette plasserer tiltakene i den midtre kostnadskategorien i Miljødirektoratets analyser og er i samme størrelsesorden som vi har lagt til grunn tidligere. "

 

'Midtre kostnadskategori' later ikke til å støtte din 'finst det knapt billigare'

 

Jau, for overgang til elbilar sparer veldig store utslepp. Prøv å fjerne elbilar frå klimatiltaka, og sjå kva kostnaden då vert for å oppnå utsleppskutta Noreg har forplikta seg til. Det finst billigare tiltak, men dei har veldig liten effekt.

 

(Så kan man jo ta med at kostnaden for en CO2 kvote for 2016 var ca NOK 70/tonn, så kan man sikkert diskutere hvor mye man egentlig reduserer utslipp ved å kjøpe og sanere utslippskvoter)

Du sanerer ingen utsleppskvotar ved å køyre bil. Transport ligg utanfor kvotesystemet. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Jau, for overgang til elbilar sparer veldig store utslepp.

Jeg gjentar, miljødirektoratet later ikke til å gi deg hold for påstanden at det knapt finnes billigere tiltak enn å subsidiere elbil. De hevder dette havner ca midt i blandt tiltakene de vurderer. Ditt tilsvar har ingenting med det du siterer å gjøre.

 

Kvantiser forøvrig gjerne hva du mener med 'veldig store' og på hvilket tidsperspektiv og hvordan dette påvirkes av subsidiene.

 

 

 

(Så kan man jo ta med at kostnaden for en CO2 kvote for 2016 var ca NOK 70/tonn, så kan man sikkert diskutere hvor mye man egentlig reduserer utslipp ved å kjøpe og sanere utslippskvoter)

Du sanerer ingen utsleppskvotar ved å køyre bil. Transport ligg utanfor kvotesystemet.

 

Nei du sanerer utslippskvoter ved å å kjøpe CO2 kvoter og la være å bruke de. CO2 utslipp er CO2 utslipp uansett, det spiller ingen rolle for klimaet om de kommer fra en bil eller fra en fabrikkpipe.

Lenke til kommentar

ok, 387 vs 719. hos tesla 602 vs 1 152 men dette er bunn og topp. Hva en flett ny M5 koster vet jeg ikke. 

Jeg håper du forstår hva jeg vil frem til.

Nemlig at Tesla er svært dyre og de tar seg godt betalt i forhold til de fleste andre merker.

Lenke til kommentar

 

ok, 387 vs 719. hos tesla 602 vs 1 152 men dette er bunn og topp. Hva en flett ny M5 koster vet jeg ikke. 

Jeg håper du forstår hva jeg vil frem til.

Nemlig at Tesla er svært dyre og de tar seg godt betalt i forhold til de fleste andre merker.

 

 

Tja om du hadde lest hele kommentaren hadde du sett at det ikke er tilfellet når vi sammenligner med en modell ned(100D) da jeg ikke har tall på M5. Prisforskjellen er mye lavere. Men at de tar seg godt for P er det ingen tvil om, det er de åpne om også. 

 

Men vi diskuterte uansett utstyr inkludert, og der er de gode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...