Gå til innhold

Neste Nissan Leaf lanseres i september


Anbefalte innlegg

Tesla selger når prisen er kunstig lav grunnet avgiftsfritak, uten statlig støtte eller hjelp går Tesla konkurs siden nesten ingen ville kjøpt bilene deres.

 

Pisspreik. Du kan vere sikker på at veldig mange hadde kjøpt bilane utan at dei hadde nokon andre fordelar enn dei som er ibuande i elektriske bilar, men dei hadde kanskje ikkje vakse like fort.

 

Alle eksosbilar har jo òg fordelar og støtte. Om eksosbilen vart funne opp i dag, trur du det ville vorte lovleg å køyre slike på offentlege område då? Det reknar eg som fullstendig usannsynleg. Eksosbilar påfører folk og natur store skader som dei ikkje betaler for. Berre det å tillate eksosbilar er ei støtteordning som aldri hadde gått gjennom i dag. Det er berre rett og rimeleg at ein bil som påfører samfunnet mindre skade betaler mindre avgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Et vedtak om å redusere skatt til en spesifikk type virksomhet...". Nå har såvidt jeg har fått med meg ingen elbiler hatt avgifter (skatter) noensinne, så her er det ikke snakk om å redusere eller fjerne, men at de ikke har lagt på skatter og avgifter fra begynnelsen.

Dette var en referanse til et spesifikt vedtak som omhandlet gasskraft.

 

Det er ikke så intressant hvordan man ender opp med en subsidie som hva den egentlig gjør med påvirkning av samfunnet. F.eks hvis vi betrakter at det at negative eksternaliteter ved bruk av fossilt brensel ikke er tilstrekkelig betalt for av brukerne av slikt brensel er en subsidie, så er det jo heller ingen vedtak som ledet til dette. Tvert i mot må man vedta å kompensere med avgifter (Noe man i.o.f.s har gjort)

 

Det er forøvrig ikke riktig at elbiler ikke har hatt skatter og avgifter i norge. Meg bekjent ble dagens avgiftsregime innført for å redde Th!nk. Før det måtte kjøpere av elbiler betale moms og engangsavgift som alle andre bilkjøpere.

Lenke til kommentar

 

Tesla selger når prisen er kunstig lav grunnet avgiftsfritak, uten statlig støtte eller hjelp går Tesla konkurs siden nesten ingen ville kjøpt bilene deres.

 

Pisspreik. Du kan vere sikker på at veldig mange hadde kjøpt bilane utan at dei hadde nokon andre fordelar enn dei som er ibuande i elektriske bilar, men dei hadde kanskje ikkje vakse like fort.

 

Alle eksosbilar har jo òg fordelar og støtte. Om eksosbilen vart funne opp i dag, trur du det ville vorte lovleg å køyre slike på offentlege område då? Det reknar eg som fullstendig usannsynleg. Eksosbilar påfører folk og natur store skader som dei ikkje betaler for. Berre det å tillate eksosbilar er ei støtteordning som aldri hadde gått gjennom i dag. Det er berre rett og rimeleg at ein bil som påfører samfunnet mindre skade betaler mindre avgifter.

 

 

Kan du nevne et eneste sted hvor Tesla er konkurransedyktig uten kunstig lav pris? :)

Lenke til kommentar

Kan du nevne et eneste sted hvor Tesla er konkurransedyktig uten kunstig lav pris? :)

 

Har du moderert deg til "konkurransedyktig" no? Først var påstanden "Tesla selger kun i land hvor staten subsidierer salgene." Deretter var det "uten statlig støtte eller hjelp går Tesla konkurs siden nesten ingen ville kjøpt bilene deres." Kva meiner du eigentleg?

 

Eg har allereie nemnt Sveits. Prisen i Sveits er ikkje kunstig låg, og elbilar har ingen spesielle fordelar på statleg nivå. Enkelte kanton har redusert årsavgift, men det påverkar ikkje innkjøpsprisen. Kina har eg nemnt som eit anna døme. Salet vert varmare i Tyskland òg.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer ikkje. Tesla sel godt i Noreg, til dømes. Tesla får ingen subsidiar her.

Åkomiegjna

 

Du driver her bare å omdefinerer hva ordene betyr. Elbiler er helt åpenbart subsidierte i norge etter alle normale betydninger av ordet. Du undergraver bare din egen troverdighet ved å være så livredd for å bruke de riktige begrepene.

 

Momsfritak, bompenge, parkerings og avgiftslettelser er åpenbare subsider målrettet mot elbiler i norge. Videre er inretningen av engangsavgiften slik at biler med spesielt lave utslipp subsidieres sammenlignet med andre biler.

 

Å bruke subsidier for å oppnå et politisk mål er i seg selv helt greit. Det har ingen hensikt å forkludre debatten ved å absolutt skulle omdefinere begreper bare fordi man tror man slår politisk mynt på å unngå 'belastede' ord for sine favorittiltak.

Ettersom du setter likhetstegn mellom subsidier og avgiftsfritak setter du også likhets- tegn mellom å spare og tjene penger? I min verden er det ene å la være å bruke penger mens det andre er inntekt. Mange gjør som du i el-bil-debatten, men det blir ikke riktigere av den grunn.

Lenke til kommentar

 

Kan du nevne et eneste sted hvor Tesla er konkurransedyktig uten kunstig lav pris? :)

Har du moderert deg til "konkurransedyktig" no? Først var påstanden "Tesla selger kun i land hvor staten subsidierer salgene." Deretter var det "uten statlig støtte eller hjelp går Tesla konkurs siden nesten ingen ville kjøpt bilene deres." Kva meiner du eigentleg?

 

Eg har allereie nemnt Sveits. Prisen i Sveits er ikkje kunstig låg, og elbilar har ingen spesielle fordelar på statleg nivå. Enkelte kanton har redusert årsavgift, men det påverkar ikkje innkjøpsprisen. Kina har eg nemnt som eit anna døme. Salet vert varmare i Tyskland òg.

 

 

Er du sikker på det? Jeg sjekket opp i påstanden din og fant dette:

 

In most of Switzerland's Cantons, electric and hybrid vehicles profit from a reduction or even exemption from vehicle taxes. At the federal level there is discussion about a bonus-malus (“good-bad”) system concerning vehicle import taxes dependent upon CO2 emissions. The government also expects that the parliamentary acceptance of a bill that will limit CO2 emissions to 130 g/km for new cars starting in 2015 will likely encourage at least some adoption of hybrid and electric vehicles.

 

http://www.ieahev.org/by-country/switzerland-policy-and-legislation/

 

 

Mener du at det finnes en kanton i Sveits uten ekstra avgifter på fossilbiler eller diverse rabatter til elbiler hvor Tesla selger bra?

 

En millionrabatt som halverer prisen på de dyreste tesla-modellene tror jeg virker gunstig på salget her i Norge, for ikke å snakke om alle de andre fordelene som følger med  :)

 

 

 

Edit: Se på Danmark - når de likestiller Tesla med fossilbiler er ikke bilen lenger konkurransedyktig.

"Phasing out tax breaks on electric cars means the price of a Tesla Model S is set to increase from about 650,000 kroner ($97,665) to around 1.8 million kroner."

"Denmark will almost triple the price of Teslas as it phases out tax breaks on electric cars."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-29/teslas-hit-by-180-tax-in-denmark-as-green-goals-get-left-behind

 

Sagt på en annen måte, Tesla er bedre enn fossilbiler til 650 000 danske kroner men ikke bedre enn fossilbiler til 1 800 000 millioner danske kroner :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

 

 

En millionrabatt som halverer prisen på de dyreste tesla-modellene tror jeg virker gunstig på salget her i Norge, for ikke å snakke om alle de andre fordelene som følger med  :)

 

 

Nå stemmer jo ikke det du sier overhode heller, det er snakk om "rabatt" fra noen hundretusen ikke million(er). Det er fortsatt dyre biler, min første Tesla kostet ca 2x det jeg betalte for den før det igjen, og den jeg kjøpte nå koster nesten 3x.. Jeg hadde kjøpt bilen med avgifter også, men da gjerne med mindre utstyr på grunn av prisen, det er ikke noe alternativ pr i dag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

En millionrabatt som halverer prisen på de dyreste tesla-modellene tror jeg virker gunstig på salget her i Norge, for ikke å snakke om alle de andre fordelene som følger med  :)

 

 

Nå stemmer jo ikke det du sier overhode heller, det er snakk om "rabatt" fra noen hundretusen ikke million(er). Det er fortsatt dyre biler, min første Tesla kostet ca 2x det jeg betalte for den før det igjen, og den jeg kjøpte nå koster nesten 3x.. Jeg hadde kjøpt bilen med avgifter også, men da gjerne med mindre utstyr på grunn av prisen, det er ikke noe alternativ pr i dag. 

 

Tesla konkurrerer mot Mercedes S-klasse, BMW 5-serie og Audi A7. Og egentlig Porche og andre merker som lager premium sedan-biler.

 

Tesla tar markedsandeler på grunn av lav pris som følge av avgiftsfritak. Uten dette avgiftsfritaket ville salget stupt :)

 

Tenk deg om Teslaen kostet 1,5 millioner kroner og betalte vanlige avgifter/bompenger, og forsikringen kostet det dobbelte pga økt verdi i bilen. Dette ville ikke økt Tesla-salget men redusert det :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

 

Tesla konkurrerer mot Mercedes S-klasse, BMW 5-serie og Audi A7. Og egentlig Porche og andre merker som lager premium sedan-biler.

 

Tesla tar markedsandeler på grunn av lav pris som følge av avgiftsfritak. Uten dette avgiftsfritaket ville salget stupt :)

 

 

Det er jo bare spekulasjoner fra din side, men du må gjerne vise til reelle tall som påviser dette. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla konkurrerer mot Mercedes S-klasse, BMW 5-serie og Audi A7. Og egentlig Porche og andre merker som lager premium sedan-biler.

 

Tesla tar markedsandeler på grunn av lav pris som følge av avgiftsfritak. Uten dette avgiftsfritaket ville salget stupt :)

 

 

Det er jo bare spekulasjoner fra din side, men du må gjerne vise til reelle tall som påviser dette. 

 

 

Spekulasjoner fra Tesla da :)

 

"If such government programs are reduced or eliminated, or the available benefits thereunder are exhausted earlier than anticipated, sales of all electric vehicles, including our Model S, could be adversely affected," Tesla said in its most recent annual report

 

http://money.cnn.com/2015/12/16/autos/tesla-tax-denmark-norway/

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tesla konkurrerer mot Mercedes S-klasse, BMW 5-serie og Audi A7. Og egentlig Porche og andre merker som lager premium sedan-biler.

 

Tesla tar markedsandeler på grunn av lav pris som følge av avgiftsfritak. Uten dette avgiftsfritaket ville salget stupt :)

 

 

Det er jo bare spekulasjoner fra din side, men du må gjerne vise til reelle tall som påviser dette. 

 

 

Spekulasjoner fra Tesla da :)

 

"If such government programs are reduced or eliminated, or the available benefits thereunder are exhausted earlier than anticipated, sales of all electric vehicles, including our Model S, could be adversely affected," Tesla said in its most recent annual report

 

http://money.cnn.com/2015/12/16/autos/tesla-tax-denmark-norway/

 

 

 

 

could be adversely affected

 

Og det er jo en åpenbar bekymring, når prisen går opp vill jo folk vegre seg for å kjøpe. Model S er i en spesiell situasjon, men e golf hadde nok død ut, da prisen hadde blitt langt høyere enn en vanlig golf. Men alt dette er altså spekulasjoner, det finnes ingen regler for dette, og derfor er det umulig å si. 

Lenke til kommentar

Ettersom du setter likhetstegn mellom subsidier og avgiftsfritak setter du også likhets- tegn mellom å spare og tjene penger? I min verden er det ene å la være å bruke penger mens det andre er inntekt. Mange gjør som du i el-bil-debatten, men det blir ikke riktigere av den grunn.

Fra engelsk wikipedia:

"Subsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates)"

 

Avgiftsfritak som er lagd med den hensikt å endre opptreden i samfunnet rettet mot spesifikke næringer beskrives i all hovedsak, og forstås greit blandt alminnelig språkføre, ikke-vrangvillige mennesker, ved bruk av ordet subsidie.

 

Se også hvordan ordet brukes som f.eks her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Svar-pa-spm-949-fra-stortingsrepresentant-Arild-Grande/id764341/

 

"[om momsfritak for papiraviser] Fritak er dermed en indirekte subsidiering via avgiftssystemet."

 

Jeg konstaterer at den alminnelige oppfatning av ordet subsidie så avgjort inkluderer skattemessige ordninger som vi har i norge for elbiler. At enkelte er så redde for å bruke dekkende ord at de føler behov for å redefinere begrepene synes jeg er fryktelig uintressant og en ren avsporing.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Tesla tar markedsandeler på grunn av lav pris som følge av avgiftsfritak. Uten dette avgiftsfritaket ville salget stupt :)

 

 

Lek litt med denne så finner du hva avgiftene ville blitt.

 

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

 

Hele avgiftssystemet er i endring fra å være en ren inntektskilde for staten som var sterkt progressiv og brukte effekt, vekt og sylindervolum som kriterier, til å bygge på prinsippet forurenser betaler. 

 

Det nye systemet som fases raskt inn bygger nesten utelukkende på utslipp av NOx og CO2 med en liten vekt komponent, motorstørrelse og og effekt er helt faset ut.

 

Skal sammenligning med andre biler gi noen mening må det nesten brukes avgiftene for ladbar hybrid. Om jeg tester med en Tesla MS P85D så får jeg følgende avgifter

 

Bilens egenvekt (kg)
2187
Bilens CO2- utslipp (g/km)
0
Bilens NOx- utslipp (mg/km)
0
Bilens motoreffekt (kW eller hk)
550 kW
 
Biltype
Ladbar hybrid
 
 
Avgifter i 2016
Vektavgift
98 297 kr
CO2-avgift
-93 776 kr
NOx-avgift
0 kr
Motoreffektavgift
342 318 kr
Vrakpantavgift
2 400 kr
Sum engangsavgift
349 239 kr

Regjeringens forslag til avgifter i 2017
Vektavgift
84 803 kr
CO2-avgift
-76 900 kr
NOx-avgift
0 kr
Motoreffektavgift
0 kr
Vrakpantavgift
2 400 kr
Sum engangsavgift
10 303 kr
 
Det endelige vedtaket hadde en veldig liten endring i fradraget for lavt CO2 utslipp slik at ifølge skatteetaten ville denne bilen endt med 11 400 kr. Siden den betaler vraktpant allerede ville prisen dermed gått opp med 9000 kr.
 
 
Denne bilen kommer imidlertid ekstra uheldig ut, hadde den vært snaue 50 kilo lettere ville den endt med kun Vrakpantavgift 2 400 kr, som for så godt som alle elbiler.
 
Den eneste forskjellen er derfor MVA. Personlig håper jeg alle bilavgifter ved kjøp forsvinner på sikt og at avgiftene legges på bruk etter hvor mye de forurenser, også for elbiler. Dette bør imidlertid gjøres gradvis over endel tid slik at det rekker å bli et bruktmarked også for lavtslippbiler i alle prisklasser.
 
 

 

Endret av Kalle K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Engangsavgiften favoriserer også elbiler og er også en indirekte subsidie.

En elbil virvler opp svevestøv fra veier og sliter på veiene som andre biler, og de er heller ikke nullutslippsbiler sålenge de går på strøm importert fra tyske kullkraftverk.

Hadde bilparken vært 100% elektrifisert ville det fremdeles vært luftforurensning, både lokalt og globalt, luften ville blitt bedre - men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

Poenget mitt er at elbiler er konkurransedyktige på grunn av statlige rabattordninger / fordeler / goder / subsidier - indirekte eller direkte. Dette har vært hele formålet med disse fordelene - å gjøre elbilene mer konkurransedyktige :)

Lenke til kommentar

Engangsavgiften favoriserer også elbiler og er også en indirekte subsidie.

En elbil virvler opp svevestøv fra veier og sliter på veiene som andre biler, og de er heller ikke nullutslippsbiler sålenge de går på strøm importert fra tyske kullkraftverk.

Hadde bilparken vært 100% elektrifisert ville det fremdeles vært luftforurensning, både lokalt og globalt, luften ville blitt bedre - men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

 

Poenget mitt er at elbiler er konkurransedyktige på grunn av statlige rabattordninger / fordeler / goder / subsidier - indirekte eller direkte. Dette har vært hele formålet med disse fordelene - å gjøre elbilene mer konkurransedyktige :)

 

Er du seriøs? Dette med importert kraft er jo slått ned så mange ganger her at jeg ikke kan forstå at folk sitter inne med dette enda. håpløst og en god grunn til å droppe diskusjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Engangsavgiften favoriserer også elbiler og er også en indirekte subsidie.

En elbil virvler opp svevestøv fra veier og sliter på veiene som andre biler, og de er heller ikke nullutslippsbiler sålenge de går på strøm importert fra tyske kullkraftverk.

Hadde bilparken vært 100% elektrifisert ville det fremdeles vært luftforurensning, både lokalt og globalt, luften ville blitt bedre - men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

 

Poenget mitt er at elbiler er konkurransedyktige på grunn av statlige rabattordninger / fordeler / goder / subsidier - indirekte eller direkte. Dette har vært hele formålet med disse fordelene - å gjøre elbilene mer konkurransedyktige :)

 

Er du seriøs? Dette med importert kraft er jo slått ned så mange ganger her at jeg ikke kan forstå at folk sitter inne med dette enda. håpløst og en god grunn til å droppe diskusjonen. 

 

"75,1 prosent av norsk strømforbruk i 2015 var fossil- og atomkraft"

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

 

 

Den andelen vil nok stige når strømforbruk og antall elbiler øker.

Lenke til kommentar

 

 

Engangsavgiften favoriserer også elbiler og er også en indirekte subsidie.

En elbil virvler opp svevestøv fra veier og sliter på veiene som andre biler, og de er heller ikke nullutslippsbiler sålenge de går på strøm importert fra tyske kullkraftverk.

Hadde bilparken vært 100% elektrifisert ville det fremdeles vært luftforurensning, både lokalt og globalt, luften ville blitt bedre - men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

 

Poenget mitt er at elbiler er konkurransedyktige på grunn av statlige rabattordninger / fordeler / goder / subsidier - indirekte eller direkte. Dette har vært hele formålet med disse fordelene - å gjøre elbilene mer konkurransedyktige :)

 

Er du seriøs? Dette med importert kraft er jo slått ned så mange ganger her at jeg ikke kan forstå at folk sitter inne med dette enda. håpløst og en god grunn til å droppe diskusjonen. 

 

"75,1 prosent av norsk strømforbruk i 2015 var fossil- og atomkraft"

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

 

 

Den andelen vil nok stige når strømforbruk og antall elbiler øker.

 

 

Også var vi der igjen, denne tåpelige diskusjonen som går om og om igjen og gjør tydeligvis ingen smartere. For det første er ikke dette snakk om faktisk kraft, det er produksjon og opprinnelsesgarantier. Du viste gjerne ikke at elbilforeningen kjøper slike for sine medlemmer? Som er ca 1 av 2 elbilførere, dvs at kraften er 100% ren i din teori. Også har vi den åpenbare reduksjonen av raffinering, dette krever jo sin energi dette også? Det glemte du vell? Og hvor tror du den kommer i fra? Jo ofte fra "dine" Tyske kraftverk... 

 

Så seriøst, tenk litt logisk før du brer om deg med dumskap. 

 

Forøvrig kjøper jeg all min kraft i fra fortum, med opprinnelsesgarantier så både maten min og drivstoffet er med din teori 100% fornybar. Jeg er ikke så kjepphøy og sier at den er det, men jeg gjør iallefall mitt.  Ja pluss at elbilforeningen handler for meg, så 200% fornybar  :rofl:  :rofl:

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en Tesla-eier i Singapore som ble bøtelagt fordi Teslaen brukte for mye energi og førte til for høye CO2-utslipp :)

 

"That means that, under Singaporean regulations, the Model S falls in the same emissions category as cars with an internal combustion engine that emits between 216 and 230 grams of CO2 per kilometer. In other words, it’s about as eco-friendly a high-performance, gasoline-burning models like the Audi RS 7, the Mercedes-AMG GT S, and the Porsche Cayenne S."

 

https://www.yahoo.com/tech/singapore-first-tesla-model-owner-145542182.html

 

Det jeg vil få frem er at prisreduksjonen til Tesla fører til økt salg. Det er ikke Tesla sine biler som er konkurransedyktige det er de statlige rabattene og fordelene. 

Jeg vet ikke om et eneste sted hvor elbiler selger bra uten forskjellsbehandling fra staten, hvis du vet om eksempler på dette så hører jeg gjerne fra deg :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Her er en Tesla-eier i Singapore som ble bøtelagt fordi Teslaen brukte for mye energi og førte til for høye CO2-utslipp :)

 

"That means that, under Singaporean regulations, the Model S falls in the same emissions category as cars with an internal combustion engine that emits between 216 and 230 grams of CO2 per kilometer. In other words, it’s about as eco-friendly a high-performance, gasoline-burning models like the Audi RS 7, the Mercedes-AMG GT S, and the Porsche Cayenne S."

 

https://www.yahoo.com/tech/singapore-first-tesla-model-owner-145542182.html

 

Det jeg vil få frem er at prisreduksjonen til Tesla fører til økt salg. Det er ikke Tesla sine biler som er konkurransedyktige det er de statlige rabattene og fordelene. 

 

Jeg vet ikke om et eneste sted hvor elbiler selger bra uten forskjellsbehandling fra staten, hvis du vet om eksempler på dette så hører jeg gjerne fra deg :)

 

Og den saken var helt på tryne og er forklart av faktiske forskere flere ganger og ikke white collars... Du kjenner nok til hvordan bilparken er i Singapore, det er håpløst uansett hvilken bil du kjører. 

 

Du klarer heller ikke å vise til at det er slik, det er bare logikk som tilsier det. Og jeg er helt enig, mange hadde ikke kjøpt bilene om de var mange hundre tusen dyrere. Men så er det ikke kjent hvordan en slik avgift ville vært heller. 

 

De fleste har jo incentiver for elbiler, men kina har vell tatt det vekk nå om jeg ikke tar helt feil(ikke helt stødig) og salget er fortsatt der. Er nok noe begrenset men fortsatt bra etter hva jeg hører, I danmark har det jo også blitt solgt biler etter innføring, men det er jo bare litt etter litt. Og salget i Norge er fortsatt bra selv om fordelene forsvinner litt etter litt, er dog veldig tidlig i fasen. 

 

Ellers er jeg sikker på at vi klarer å google oss til de samme svarene, så du får gjerne gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg tror Tesla sin businessmodell er å melke land for statlige tilskudd. Hvis du kjøper en Tesla til en million får du en finere bil på bekostning av at staten taper inntekter på avgifter de ellers ville fått.

Det mest risikable med å kjøpe aksjer/bil i Tesla er at de går konkurs om de statlige støtteordningene ryker, det gjør de om politikere slutter å tro at himmelen faller ned (menneskeskapt global oppvarming) eller om de tror midlene som går med til elbil-støtte gir liten virkning i forhold til kostnad. Altså at pengene som brukes på å subsidiere Tesla vil gjøre mer for miljøet om de brukes til andre tiltak.

Men skulle Tesla gå konkurs tror jeg de blir kjøpt opp av et større firma så det burde likevel være mulig å få utført service og vedlikehold på bilene.

 

Jeg har elbil i dag men vurderer en til, det står egentlig mellom Tesla og den nye Jaguaren. Alle som har mulighet for å kjøre elektrisk i Norge burde egentlig skaffe seg elbil snarest, det er så mye penger å spare på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...