Gå til innhold

Neste Nissan Leaf lanseres i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen.

 

Verden er større enn Norge, og i resten av Europa er størrelsen til Zoe og Leaf det som virkelig selger. Størrelsen er også ypperlig til å kjøre til og fra jobb. Tesla S er en størrelse som er tilpasset annen kjøring, og den blir veldig dyr i andre land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

 

Etablerte merker lager elbiler fordi de må, ikke fordi de vil. Å lage en elbil som tar andeler fra andre modeller de lager (kannibalisme) er ikke god butikk. Dessuten er det lavere inntjening på en elbil ift service. De må lage en elbil som går langt nok til at den selger, men ikke langt nok til at den konkurrerer ut egne biler. For at den skal selge må den naturligvis gå minst like langt som konkurrenten sin sammenlignbare elbil. Siden alle merker (utenom rene elbilprodusenter) har samme «problem» ift kannibalisme og inntjening på service, blir generasjons-stega i rekkevidde forholdsvis små. Lager man bare elbil, har man ikke noe å tape på å gå for max rekkevidde, tilhengerfeste osv

Når man på et tidspunkt har fått opp batteri energitetthet, kommet langt nok ned i kr/KWh, samt at utslippskrava umuliggjør ren fossil drift, skrus nok tempo opp litt. Det må også avklares om det blir hydrogen eller batteri. Muligens en kombinasjon på tyngre kjøretøy. Selv om vi kan se trender, er det ikke helt avklart. Det er også en del som gjenstår på ladeinfrastruktur, ex ladestandard, tetthet ladestasjoner, ladehastighet, betaling, regularitet/pålitelighet, krav til hjemmelading osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen.

Verden er større enn Norge, og i resten av Europa er størrelsen til Zoe og Leaf det som virkelig selger. Størrelsen er også ypperlig til å kjøre til og fra jobb. Tesla S er en størrelse som er tilpasset annen kjøring, og den blir veldig dyr i andre land.

 

 

Jeg er klar over dette, og det spiller fortsatt liten rolle for meg. Det er åpenbart ett marked for sedaner/stasjonsvogn både her og i utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

 

En Tesla, både Model S og X ER svært store biler, se på bagasjeplasstallene opp konkurrentene. Er det seteantallet eller bagasjeromplassen du er misfornøyd med?

 

Hvor stor bil tenker du på, egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

En Tesla, både Model S og X ER svært store biler, se på bagasjeplasstallene opp konkurrentene. Er det seteantallet eller bagasjeromplassen du er misfornøyd med?

 

Hvor stor bil tenker du på, egentlig?

 

 

Jeg tenker på biler som er store nok til å fungere som hovedbil for en "normal" famile. Så en A4 størrelse og oppover er vell det som trengs. Tesla er vell nærmest i dag, sett bort i fra ioniq og soul pga kort rekkevidde. Forhåpentligvis kommer det flere større biler med god rekkevidde etterhvert, men virker som det er mye vegring ute å går. Tjener vell for godt på fossilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

 

Det har med pris å gjøre, bilen er ikke konkurransedyktig uten betydelig statlig subsidiering.

 

Danmark fjernet fordelene og Tesla-salget stupte ned til 0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

 

Det har med pris å gjøre, bilen er ikke konkurransedyktig uten betydelig statlig subsidiering.

 

Danmark fjernet fordelene og Tesla-salget stupte ned til 0.

 

 

Tull og vas, ja salget har dabbet av men det er ikke gitt at det har forsvunnet. Det blir nok solgt noen Tesla'er ila året der borte skal du se. I tillegg trenger ikke kostnaden for å lage en litt større bil være så stor. Dobbelt batteri i ioniq feks, ikke store forskjellen i det hele. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

En Tesla, både Model S og X ER svært store biler, se på bagasjeplasstallene opp konkurrentene. Er det seteantallet eller bagasjeromplassen du er misfornøyd med?

 

Hvor stor bil tenker du på, egentlig?

 

Tillat meg korrigere grammatikken til Salvesen en smule, til hva jeg antar Salvesen mente si:

 

   "Hvorfor er det ingen andre som Tesla som får seg til å lage store noe større biler enn Tesla?"

 

Straks et mer betimelig spørsmål. Tesla Modell S er allerede på størrelse med en lastebil. Hva vi etterspør er en annen karosseriform - fra sportsbil til stasjonsvogn. En lastebil for folket...

 

En sak til Salvesen - Vi har vel ikke et vell av valgmuligheter i elektriske stasjonsvogner, eller hva? (Beklager, greide ikke la være.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Straks et mer betimelig spørsmål. Tesla Modell S er allerede på størrelse med en lastebil. Hva vi etterspør er en annen karosseriform - fra sportsbil til stasjonsvogn. En lastebil for folket...

Noe a la VW Transporter eller folkevognbuss? Sånne biler er på vei så vidt jeg vet fra flere leverandører. Også har jo Nissan en e-NV200 med 7 seter som koster fra veil 270 000. Riktignok med lav batterikapasitet, men det er jo lov å håpe den får en batteri-oppgradering som sin lillebror Leaf.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første.. 

 

En Tesla, både Model S og X ER svært store biler, se på bagasjeplasstallene opp konkurrentene. Er det seteantallet eller bagasjeromplassen du er misfornøyd med?

 

Hvor stor bil tenker du på, egentlig?

Om ikke større enn Tesla, sånn vekt- og lengdemessig, så i allefall mer romslig, a la Nissan E-NV-200. Den trenger kanskje litt lenger rekkevidde og tilhengerfeste ,så er den god.

En suv , på størrelse med f,eks en Suzuki Vitara, med tilhengerfeste, hadde vært fint også.

Lenke til kommentar

 

Straks et mer betimelig spørsmål. Tesla Modell S er allerede på størrelse med en lastebil. Hva vi etterspør er en annen karosseriform - fra sportsbil til stasjonsvogn. En lastebil for folket...

Noe a la VW Transporter eller folkevognbuss? Sånne biler er på vei så vidt jeg vet fra flere leverandører. Også har jo Nissan en e-NV200 med 7 seter som koster fra veil 270 000. Riktignok med lav batterikapasitet, men det er jo lov å håpe den får en batteri-oppgradering som sin lillebror Leaf.

 

 

 

Siden du spør; Nja....

 

Sliter forresten litt med å finne forskjellen - om noen - mellom VW Budd-eI.D. Buzz og Camper som du refererte til. Eller Sedric, for den saks skyld. På meg ser det ut som tre forskjellig generasjoner av samme konseptbilen. At noen av dem settes i produksjon i 2017 kan vi se langt etter. Spesielt siden alle bilfabrikkene nå til dags insisterer på at alle deres kommende modeller skal være selvkjørende

 

Disse antatte trillingene sliter forøvrig med det samme som e-NV200 - et stooort vindfang. Er villig til å ofre noe luftmotstand for lasteplass, men ingen av disse bilene blir morsom å ta med seg i 100km/t soner og over. For Oslofolket er det nettopp slike motorveier hytteturen kommer til å foregå på, som jo er den typiske reisen den etterspurte biltypen er tenkt betjene. Har også begrenset med plass i garasjen. 

 

Nei, med stor fare for å gjenta meg selv - gi meg en e-Golf stasjonsvogn med 40kWt++ batteri og gjerne med firehjulstrekk i from av doble motorer, hver med moderat effekt. Som demonstrert av eg. GKN Twinster (minus den hydrauliske koblingen) [bMW 225xe] eller Zytec IDT 120-55 [Daimler Smart.]

 

[EDIT:] Der finnes et gyldig argument mot å benytte to motorer, og det er effektivitet. En stor motor er alltid mer effektiv som to små. Bare se på flybransjen - ikke mange tre- og firemotors fly tilbake nå. 

 

Denne I.D. Buzz synes benytte to av e-Golfen sin motor, satt på steroider. Morsomt det, men den leken skal også betales. Spesielt med tanke på at motoreffekt må følges opp av batteristørrelsen (med referanse til Tesla sine rettssaker over oppgitt vs. samtidig tilgjengelig motoreffekt.) Vekt er dertil fortsatt et tema. 

 

Vi trenger ikke en ny Tesla til Tesla prislapp. Vi trenger et alternativt karrosseri til det vi allerede har. Nødvendigvis til en moderat høyere pris. Men denne forespørselen nekter fabrikantene å ta i med ildtang. Noe som sier mye om økonomien i elbilproduksjon. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første..

Kanskje pris?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ingen som får seg til å lage noe større biler enn Tesla? Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen. Utover det tror jeg denne kommer til å gjøre det veldig bra, men blir nok ikke hovedbilen til familier med det første..

Kanskje pris?

 

tviler sterkt på at det er avgjørende, ioniq har grei størrelse. Sleng på ett "dobbelt" batteri og prisen vill ikke  endre seg så mye. Tror egentlig bare "de andre" er redd for å tape marked på fossilene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[EDIT:] Der finnes et gyldig argument mot å benytte to motorer, og det er effektivitet. En stor motor er alltid mer effektiv som to små. Bare se på flybransjen - ikke mange tre- og firemotors fly tilbake nå.

+ for mange gode tanker der, men akkurat dette sitatet må jeg protestere på. Flymotorer har en betydelig fordel av å bli større og færre, blant annet på grunn av vekt, kompleksitet og kostnader, men det er en helt annen situasjon for elbilmotorer. Kjøling av motoren er en begrensning som gjør at motoreffekt og vekt ikke kan skaleres lineært. Kort forklart er det mer effekt i to motorer på 30 kg hver enn i en motor a 60 kg. Litt mer kabling og kraftelektronikk motvirker vektfordelen sånn at det er omtrent lineært.

 

En annen, men relatert ting, er batterieffekt (kW). Tar vi utgangspunkt i én batteritype så er maks effekt lineært med antall battericeller, altså lineært med batterikapasiteten i kWh. Det er en av årsakene til at Tesla har mulighet for høyere motoreffekt og ladeeffekt enn det konkurrenter med mindre batterier har. Med andre ord trenger vi modeller med høy batterikapasitet for å få høy ladeeffekt og motoreffekt. En ting som forrykker denne lineære sammenhengen er utvikling av nye batterityper som har høyere effekt per kapasitet. Batterikjøling flytter også på den sammenhengen.

Lenke til kommentar

 

Hver gang det kommer gode nyheter om elbiler med lang rekkevidde er de latterlige i størrelsen.

 

Verden er større enn Norge, og i resten av Europa er størrelsen til Zoe og Leaf det som virkelig selger. Størrelsen er også ypperlig til å kjøre til og fra jobb. Tesla S er en størrelse som er tilpasset annen kjøring, og den blir veldig dyr i andre land.

Sett i lys av at det er dumt åha flere biler for å fylle flere behov er dumt, så burde én, som kan fylle flere være best.

Det er greit med små mopedbiler i en by, der alle bor i blokk, og ikke har tilhenger og stor familie. De kan jo strengt tatt nøye seg med å ta buss, trikk eller tog også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...