Gå til innhold

Ice setter opp prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke bytter vil det da blir dyrere med 1 GB abonnementet?

Se http://www.ice.no/eupluss

 

​Hva skjer om jeg ikke bytter abonnement?

Dersom du har abonnement uten EU inkludert vil du ikke kunne bruke telefonen i utlandet etter 1. juni. Den vil rett og slett ikke virke, og du vil ikke kunne ringe, tekste eller bruke mobildata. Du vil derimot kunne koble deg til lokale wifi-soner, slik at du kan kommuniserer via sosiale medier, tekste via Whatsapp eller ringe med Skype og Facetime. Men husk, vær forsiktig med å dele sensitiv informasjon som kredittkortnummer og personnummer dersom du er på et åpent offentlig nettverk i utlandet.                

Så svaret på ditt spørsmål er at du kan beholde det abonnementet og prisen du har i dag, men at det ikke vil virke i utlandet etter 1 juni.

 

​Ice har også oppdatert spørsmålet om bindingstid:

​Jeg har bindingstid på mitt abonnement, hva gjør jeg?

 

 

Selv om du har bindingstid kan du selvsagt bytte til de nye abonnementene. I forbindelse med at vi gjør endringer i vår abonnementsstruktur, med større abonnement og EU inkludert, justerer vi også prisene. Som følge av denne prisjusteringen kan du velge å fristilles fra din opprinnelige avtale (Standardvilkår punkt 16.2). Dersom du imidlertid velger å bytte abonnement, godtar du vilkårsendringene og din resterende avtaletid vil bli overført til ditt nye abonnement med EU inkludert.                

Endret av Ziiimba
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ikke en dum deal dette. Det gjør jo avtalen i praksis lik Telia sin, bare 50 kr rimeligere for 6GB. Telenor Yng er vinneren da, med fri musikkstreaming i tillegg. Virker som at alle satser for tida! :)

 

Tja, dersom man streamer mye da. Jeg streamer aldri en note, så for meg er et sånt abo helt uinteressant.

Lenke til kommentar

 

Ikke en dum deal dette. Det gjør jo avtalen i praksis lik Telia sin, bare 50 kr rimeligere for 6GB. Telenor Yng er vinneren da, med fri musikkstreaming i tillegg. Virker som at alle satser for tida! :)

 

Tja, dersom man streamer mye da. Jeg streamer aldri en note, så for meg er et sånt abo helt uinteressant.

 

 Jammen, helledussen.  :p Det er samme pris som Ice, så du får en gratis tjeneste. Vil du ha et mindre abonnement, så skaffer du bare det. 

Lenke til kommentar

Gratis musikkstreaming er en billig måte å trekke kunder på. Telenor har garantert data på hvor mye folk faktisk streamer musikk. Om dette hadde vært mye, ville de ikke gitt det gratis. Jeg vil og tro at de fleste som hører mye på musikk på en eller annen måte betaler. Jeg har eksempelvis Spotify Premium. Jeg hører mye på musikk, men det går ikke mange mb per mnd. Det har f.eks den fordelen at du kan bruke det på flyet problemfritt og sånt.

 

Personlig så tror jeg aldri jeg vil ha Telenor abonnement så lenge de tar betalt for BankID. Hva er det for noe? Jeg kan logge inn og betale en regning og det koster 1 kr. På de dyreste abonnementene du får. Det å drive å sette inn sånne småavgifter på alt er slik som de billigste vanligvis gjør. Bare det at Telenor gjør slike ting får meg til å ikke ha noe abonnement der. La meg bruke mobilen min mye med mitt mobilnett... neida, trekk heller frem kodebrikken når du skal bruke noe som har med bank å gjøre. Jeg hadde helt ærlig fått minst 10% høyere mobilregning om jeg ble fakturert for BankID per mnd. Mer prinsipielt enn selve pengebeløpet da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mens vi er inne på microfakturering: ICE tar betalt for den sms'en som sendes til England for å aktivere IMessage. Det var vel det ene jeg la merke til i løpet av ti kjedelige dager hos ICE.

Lenke til kommentar

 

Og for oss som ikke er i utlandet? Har ikke vert utenfor norge på 25 år

 

Du kan da bare beholde ditt nåværende Ice abonnement.

 

Men det høres ikke slik ut som det står i artikkelen:

 

Med de nye prisplanene er det slutt på selskapets populære abonnement til 99 kroner per måned inkludert 1 GB data.

...

1GB-abonnement til Ice har vunnet våre kåringer i mange måneder på rad, men den prisen kan forsvinne når prisen stiger...

Ut ifra dette hørtes det ut som 1GB-abbonementet vil automatisk øke i pris. Dette har jeg IKKE hørt noe om fra Ice selv.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på microfakturering: ICE tar betalt for den sms'en som sendes til England for å aktivere IMessage. Det var vel det ene jeg la merke til i løpet av ti kjedelige dager hos ICE.

Ja, hvorfor i alle dager skulle de ikke det?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

Mens vi er inne på microfakturering: ICE tar betalt for den sms'en som sendes til England for å aktivere IMessage. Det var vel det ene jeg la merke til i løpet av ti kjedelige dager hos ICE.

Ja, hvorfor i alle dager skulle de ikke det?

Talkmore tok ikke betalt for den meldingen mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

 

Ekomloven § 2-4 sier: Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste skal varsle sluttbruker om endring i eller opphør av avtalen. Endring i eller opphør av avtale kan tidligst tre i kraft en måned etter at varsel er sendt sluttbruker. Sluttbruker som ikke godtar nye avtalevilkår, kan uten ekstra kostnader heve avtalen med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft. I varselet til sluttbruker skal det informeres om retten til å heve avtalen.

 

Så hvis man kjøper en subsidiert mobil i dag med binding til ICE, vil man da kunne heve avtalen man har inngått i det de setter opp prisen?

 

Noen regelryttere som kan svare på dette?

Dette er sikkert skrevet om i forarbeidene til til loven. Ellers vil jeg tro man hever hele avtalen og må levere tilbake telefonen hvis man krever heving, ellers vil man jo komme ut av hevingen med en "gratis" mobil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

Og for oss som ikke er i utlandet? Har ikke vert utenfor norge på 25 år

 

Du kan da bare beholde ditt nåværende Ice abonnement.

 

Men det høres ikke slik ut som det står i artikkelen:

 

Med de nye prisplanene er det slutt på selskapets populære abonnement til 99 kroner per måned inkludert 1 GB data.

...

1GB-abonnement til Ice har vunnet våre kåringer i mange måneder på rad, men den prisen kan forsvinne når prisen stiger...

Ut ifra dette hørtes det ut som 1GB-abbonementet vil automatisk øke i pris. Dette har jeg IKKE hørt noe om fra Ice selv.

 

 

Jeg vil anta at de vil fortsette å eksistere, man kan bare ikke bestille dem lenger. Det er vanlig praksis, er det ikke?

Lenke til kommentar

 

 

Ekomloven § 2-4 sier: Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste skal varsle sluttbruker om endring i eller opphør av avtalen. Endring i eller opphør av avtale kan tidligst tre i kraft en måned etter at varsel er sendt sluttbruker. Sluttbruker som ikke godtar nye avtalevilkår, kan uten ekstra kostnader heve avtalen med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft. I varselet til sluttbruker skal det informeres om retten til å heve avtalen.

 

Så hvis man kjøper en subsidiert mobil i dag med binding til ICE, vil man da kunne heve avtalen man har inngått i det de setter opp prisen?

Noen regelryttere som kan svare på dette?

Dette er sikkert skrevet om i forarbeidene til til loven. Ellers vil jeg tro man hever hele avtalen og må levere tilbake telefonen hvis man krever heving, ellers vil man jo komme ut av hevingen med en "gratis" mobil.

 

Praksis er vel fristilling av bindingstiden, men at kunden må betale ned resterende avdrag av terminal.

Lenke til kommentar

Er det ikke lov å ta betalt for en "EU-pakke" etter den nye loven? For de fleste som kanskje reiser 0,25-2 ganger til EU per år så vil jo slike pakker lønne seg (hvis man tar utgangspunkt i at roamingen er korrekt priset)? Loven er jo lite gjennomtenkt og fordyrende. For min del ville det lønne seg å betale litt ekstra for en pakke, og ikke sponse "alle andre med mer EU-bruk enn meg". Vil tro det egentlig gjelder for de fleste. Derfor er jo loven fordyrende for forbruker.  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke lov å ta betalt for en "EU-pakke" etter den nye loven? For de fleste som kanskje reiser 0,25-2 ganger til EU per år så vil jo slike pakker lønne seg (hvis man tar utgangspunkt i at roamingen er korrekt priset)? Loven er jo lite gjennomtenkt og fordyrende. For min del ville det lønne seg å betale litt ekstra for en pakke, og ikke sponse "alle andre med mer EU-bruk enn meg". Vil tro det egentlig gjelder for de fleste. Derfor er jo loven fordyrende for forbruker.  :hmm:

Om en operatør innfører et fordyrende element i eksisterende abonnement så må kunden varsles minst en, 1 måned før endringen foretas, om endringen er ugunstig for kunden når det gjelder pris eller nedgang i tjenesten kunden får.

 

Hvis abonnementet er utenfor bindingstid kan kunden bytte abonnement eller operatør av fri vilje.

Hvis abonnementet er i bindingstid kan endringen enten utsettes, eller tvinges gjennom, men da står kunden fritt til å bryte bindingstiden uten ekstra kostnad. Prisen på eventuelle fysiske gjenstander tilknyttet abonnementet må da enten leveres tilbake eller betales ut i sin helhet.

 

Det er derfor operatørene innfører nye abonnementer og avslutter salg av eldre. Telia og Telenor har gjort det riktig i fjor da de endret på sine abonnementer for å forberede seg på nye EU regler.

 

ICE er jeg riktig nok litt mer usikker på, da dem amputerer eksisterende abonnementer ved å forhindre utenlandsbruk.

Blir spennende å se hvordan dette løses frem til siste frist.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var egentlig om ICE kunne ha valgt å selge "utenlandspakker", eller om de MÅ legge på prisene for å dekke omkostningene som den nye loven gir.

De har nok valgt å selge utenlandspakker fremfor å gi sånt gratis. Operatørene får tross alt ikke lov til å fakturere roaming direkte lenger.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat snakket med kundeservice. Jeg hadde 5gb med binding og fikk bytte til 3gb med eu uten problemer selv om det koster 50 kr mindre pr mnd. Jeg trenger kun 3gb, det er mer enn nok for min del.

 

Jeg syns ice var smidig og løsningsorientert og er meget fornøyd med behandlingen jeg fikk hos de. Så tror hvis dere tar kontakt med de så er det store muligheter for at dere finner en løsning ilag ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...