Gå til innhold

Defekt sub og tv, feil på strømnettet? Tips

Anbefalte innlegg

Hei

For en stund tilbake så røyk forsterkeren i suben min, den går i rødt og skrur seg ikke ordentlig på. Noen uker seinere røyk tven også, den skrudde seg først på med svart bilde, men tilslutt ble den helt død. Siden to ting nå har røket begynner jeg å mistenke at det er noe feil på strømnettet. Jeg ser også at det ofte blunker i lysene i leiligheten.

Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Har tenkt på en skjøteledning med innebygd beskyttelse, men har generelt lite peiling her. Det er dyrt utstyr og hvis jeg ikke får igjen noe på garanti/forsikring kommer det til å koste meg over 50 000 i nytt utstyr :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Siden det blinker i lysene, så vil ikke overspenningsvern fungere, da disse tar overspenninger. Det som gjør at lysene blinker er ofte større laster som blir lagt inn, og man får da en dupp i volten, altså underspenning. Det kan like gjerne være det som gjør det.

Bor du langt unna trafo? Det enkle vil være å måle strømmen du har i stikkontaktene. Kravet er at den ligger maks 10% over eller under 230V. Å feilsøke på ustabil strøm er ett rent helv.....

Hvis du bor nære en trafo, og det ofte hender at strømmen er borte, så kan du få inn overspenninger når denne legges inn igjen. Dette ofte fordi de benytter en ny type trafo som justerer strømmen litt, og når de legger inn strømmen igjen, så får den en kjempe last som den kompanserer for ved å kjøre opp spenningen. Å legge inn en last gir ofte noe som kalles startstrøm, hvor ting bruker mye mer strøm når den starter enn når de er i drift. En motor vil bruke 5-7 ganger det den er oppgitt til å bruke i starten. En kontaktor bruker 10 gangeren når den legger inn. Når denne startstrømmen er ferdig, så tar det litt tid før trafoen kjører ned spenningen igjen, og da kan man få litt for høye spenninger.

Hvis du bor i nærheten av industri som benytter mye strøm, så kan du få duppene når disse blir lagt inn og ut.

Hvis det er andre ting som gjør at komponenter ryker, så ta kontakt med nettleverandøren, de har instrumenter som kan måle strømmen over tid for å se om de finner ett problem. Men det kan være vanskelig å finne slike feil som ikke ligger der normalt.

Hvis du har naboer rett ved, hør med disse om de har opplevd samme problemer, så er det enda lettere at "e-verket" starter målinger.

Hvis du har mye sensitivt utstyr, kan det å sette inn en online UPS fikse dette. Den gir stabil strøm ut, selv ved variasjoner i strømnettet. Men det er noen minuser med UPS, det er en dyr løsning, bråker som regel når de er av litt størrelse, tar plass. Og enkelte LED lamper/pærer osv. kan flimre litt, da de ikke helt tåler sinuskurvene som en online UPS lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...