Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkasse ødelagt noen dager etter verksted sa den var fin?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ett familiemedlem har vært veldig uheldig med sitt bruktbilkjøp, og for et par uker siden fant vi ut at den lakk girolje. Hun sluttet umiddelbart å bruke bilen, og fikk den på verksted hvor hun fikk beskjed om at det var en pakning som lakk og betalte 6 tusen for å få dette fikset. Hun fikk da beskjed om at det hadde vært lite olje i girkassa men at de hadde byttet pakningen og "friskmeldte" girkassa.

 

Noen dager etter merket hun igjen oljelukt og så at nå lakk girkassa MYE.

"Nå renner olja ut" var det hun beskrev det som, kontra dryppingen som var før "reparasjonen". Det skal nå lekke ett annet sted, men jeg har ikke fått alle detaljene enda.

Hun leverte selvsagt bilen tilbake, og nå er svaret at girkassen er defekt... Slik jeg forstod det har verkstedet allerede tilbudt seg å betale halve reparasjonen, men jeg mener da at verkstedet skal ta dette på sin kappe da de friskmeldte bilen, og antakeligvis har gjort noe galt i monteringen en plass?

 

Skal prate med det aktuelle verkstedet til lødag og ønsker å være forberedt. Noen kloke hoder som har noen argumenter eller meninger til meg?
 

Alle innspill settes stor pris på da dette blir et kjempe økonomisk problem for eieren..

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge de har hatt opp kassa, bytta pakning og "friskmeldt" den så vil jeg si verkstedet har en dårlig sak.

Åssen bil, km stand osv?

Det er det jeg tenkte også.. Og siden de allerede har tilbydd seg å betale halve greia så må de vel ha innsett at de har gjort en feil?

 

Det er en Scoda Octavia 2010 modell, gått 130 000 KM.

Lenke til kommentar

Det er gjort hos Grenland Autotech, som er under Bilxtra tror jeg? 

Den er dessverre ikke kjøpt der..

 

Ja, om de har sagt seg villig til å betale halve reparasjon av kassa eller sette inn en "ny" en vet jeg ikke, da søsteren min bare sier hun ikke har peiling men jeg ville nesten tro de fant en brukt en? Får mer info på lørdag, bare så fryktelig kjedelig å komme ditt å stå på krava også viser det seg at hun egentlig ikke har rett på noe i det hele tatt  :hmm:

Lenke til kommentar

Ja er jo vanskelig dette her iogmed at det gjelder ting som er noen år gamle.

Hva som står på faktura og i papirene kan være utslagsgivende for åssen det ender.  I utgangspunktet mener jeg at verkstedet har en dårlig sak om de har "friskmeldt" girkassa, men har de skrevet noe sånt som "girkasse har blitt kjørt  uten olje - tilstand kan ikke garanteres" så har de en bedre sak.

Lenke til kommentar

Et verksted er ikke automatisk ansvarlig bare fordi de har tatt i en bil.

Om de friskmelder kassa så er det basert på visuell kontroll og funksjon da bilen er inne. 

De demonterer ikke en girkasse for å være sikre på at alt inne i kasse er 100%, det koster langt mer enn 6000,-

 

Om den nye lekasjen er relatert til jobben verkstedet har gjort på kassa så er det en reklamasjon. Er den nye lekasjen årsaken til girkassehavari så er det også en reklamasjon.

 

Om feilen allerede var tilstede og er relatert til noe annet enn den første og den andre lekasjen har ikke kunden noe sak. Om verkstedet friskmelder den eller ikke gir ikke kunden full garanti på girkassa.

 

Først må det avklares hva som egentlig har skjedd, så kan man begynne å dele ut skyld om det er grunnlag for det.

Endret av Revox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...