Gå til innhold

Hvordan komme inn i arbeidsmarkedet?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er relativt nyutdannet med en bachelor i HR og personalledelse. 
Har fra oktober til nå hatt en midlertidig stilling som konsulent innenfor en tiltaksbedrift.

Arbeidsmarkedet er svært vanskelig, og jeg får tilbakemeldinger om at det var mange kandidater (200+) og at jeg ikke blir tatt med til intervju. Dersom jeg kommer inn til intervju er det gjerne andre med mer erfaring som får stillingen. 

Spørsmålet er derfor, hva er deres tips til å komme inn på arbeidsmarkedet? Jeg har ikke et nettverk som kan skaffe meg arbeid. Har også registrert meg hos bemanningsselskaper, men har bare blitt kontaktet en gang og også der blir jeg utkonkurert av andre med mer erfaring. 

I tillegg lurer jeg på om dere synes det er en god ide at jeg hospiterer i et selskap i HR avdelingen,  altså arbeider gratis ca. 2-3 ganger i uken mot at jeg får erfaring? Også får jeg ta meg et annet arbeid ved siden av der igjen? 

Hilsen en fortvilt sjel! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Har fra oktober til nå hatt en midlertidig stilling som konsulent innenfor en tiltaksbedrift.

Arbeidsmarkedet er svært vanskelig, og jeg får tilbakemeldinger om at det var mange kandidater (200+) og at jeg ikke blir tatt med til intervju. Dersom jeg kommer inn til intervju er det gjerne andre med mer erfaring som får stillingen. 

Spørsmålet er derfor, hva er deres tips til å komme inn på arbeidsmarkedet? Jeg har ikke et nettverk som kan skaffe meg arbeid. Har også registrert meg hos bemanningsselskaper, men har bare blitt kontaktet en gang og også der blir jeg utkonkurert av andre med mer erfaring. 

I tillegg lurer jeg på om dere synes det er en god ide at jeg hospiterer i et selskap i HR avdelingen,  altså arbeider gratis ca. 2-3 ganger i uken mot at jeg får erfaring? Også får jeg ta meg et annet arbeid ved siden av der igjen? 

Hilsen en fortvilt sjel! 

Start for deg selv og lei ut tjenestene dine til bedrifter. Vil ingen ansette deg så starter du for deg selv.

Lenke til kommentar

Hei, 

Hilsen en fortvilt sjel! 

Hei,

Jeg deler din frustrasjon. Jeg har valgt en utdannelse med veldig gode arbeidsmuligheter, og hadde gjennomsnittlig-litt over gjennomsnittlig resultater fra univ., men har også slitt voldsomt med å finne en jobb. Nå har jeg "gitt opp" og bestemt meg for å ta et helt irrelevant arbeid, som ikke har noe med studiene min å gjøre, og fortsette med utdannelse.

Det virker som om du også har "prøvd alt" slik som meg. Hvis du finner et annet arbeid, så vil jeg anbefale deg å ta hospiteringen, hvis du klarer det i tillegg. Det er kjipt at det er gratis, men da får du, som du skriver, erfaring. Og så tror jeg det kan være positivt for fremtidige arbeidsgivere å se at du er så engasjert i dette at du har vært villig til å jobbe gratis for å få en fot inn.

Håper på det beste for deg :)

Lenke til kommentar

Hvorfor får ikke du fortsette arbeidet i tiltaksbedriften da TS?

Regjeringen har jo økt bevilgningen til tiltak betydelig pga tilbakegangen i økonomien. Så det er blitt flere tiltaksplasser. Når du jobber som konsulent i tiltaksbedrift så er jo oppgaven din å ha relasjoner med arbeidsgivere og å selge de som går på tiltak inn i andre bedrifter. Eller har du hatt andre arbeidsoppgaver? Kanskje du kan bruke samme metodologi når du skal selge deg selv inn i arbeidsmarkedet som du har brukt når du selger andre inn? 

I og med at du har arbeidserfaring tror jeg ikke gratis hospitering vil ha så mye for seg. I allefall ikke hvis det går ut over jobbsøkingen. 

Lenke til kommentar

Jeg begynte å søke jobber som 25-åring. Da hadde jeg aldri jobbet før (ikke en eneste liten sommerjobb engang) og hadde mastergrad i historie, så jeg vil påstå du er bedre stilt enn hva jeg var. Veien frem til fast jobb bestod av småoppdrag gjennom bemanningsselskaper, gratisjobbing som praktikant og flere midlertidige kontrakter. Etter 3-4 år med dette ble jeg fast ansatt der jeg jobber nå med en helt grei, gjennomsnittlig norsk lønn. Min erfaring er at alle småjobbene vil over tid bygge seg opp til noe som ser ut som en grei CV og plutselig sitter man der som en langt mer attraktiv arbeidstager enn man var for noen år siden. Min påstand er at absolutt alt er bedre enn tomrom på CVen der man mottar dagpenger, inkludert gratisjobbing.

Samboern min, som også jobber innen HR, har hatt mer hell med åpne søknader enn med vanlige jobbsøknader. Send en henvendelse med CV til arbeidsplasser du tror kan være interessante selv om de ikke har sagt at de søker folk.

Lenke til kommentar

Baardsen: Det kunne jo vært en mulighet, men så skråsikker er jeg ikke på meg selv! 

Studenten: Hva slags utdannelse har du tatt? Takk! Ja jeg vurderer det så absolutt :)

Tven: Jeg vikarierte for en annen, og nå har den personen kommet tilbake. Tiltaksbedriftene har vunnet på anbud. De har antall deltakere de skal ha i mnd, og hver konsulent skal ha et viss anstall etc. Men jeg har svært gode resultater og har fått super bra referanse.  Ja jeg har jo fått arbeidserfaring, bare ikke innenfor det jeg ønsker å arbeide med - HR. Det er en vrien situasjon :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å søke jobber som 25-åring. Da hadde jeg aldri jobbet før (ikke en eneste liten sommerjobb engang) og hadde mastergrad i historie, så jeg vil påstå du er bedre stilt enn hva jeg var. Veien frem til fast jobb bestod av småoppdrag gjennom bemanningsselskaper, gratisjobbing som praktikant og flere midlertidige kontrakter. Etter 3-4 år med dette ble jeg fast ansatt der jeg jobber nå med en helt grei, gjennomsnittlig norsk lønn. Min erfaring er at alle småjobbene vil over tid bygge seg opp til noe som ser ut som en grei CV og plutselig sitter man der som en langt mer attraktiv arbeidstager enn man var for noen år siden. Min påstand er at absolutt alt er bedre enn tomrom på CVen der man mottar dagpenger, inkludert gratisjobbing.

Samboern min, som også jobber innen HR, har hatt mer hell med åpne søknader enn med vanlige jobbsøknader. Send en henvendelse med CV til arbeidsplasser du tror kan være interessante selv om de ikke har sagt at de søker folk.

Jeg skulle bare ønske det var lett å få disse oppdragene fra bemanningsselskapene! Har vært å levert CV personlig hos selskaper også den siste tiden. Ikke så mange hittil, men fire. Kan absolutt sende henvendelse med CV til flere arbeidsplasser. Det kan da aldri skade! 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...