Gå til innhold

Nå selges det like mange biler med elektrisk fremdrift som forbrenningsmotor


Anbefalte innlegg

Vent til avgiftene kommer, da vil nok trenden snu. Eneste grunn til at folk kjøper elektrisk i dag er pris. Se bare hva som skjedde i danmark.

 

Elbilpolitikken i Danmark tener som døme på korleis ein IKKJE skal gjere der. Eg reknar med at norske politikarar har fått med seg konsekvensen av avgiftsauken i Danmark, og det gjer nok at det er mindre politisk vilje til å innføre avgifter på elbilar no.

 

Det ser også ut til at fleire av dei partia som var med på det danske vedtaket, no er i ferd med å snu. For det var nemleg ikkje meininga av elbilsalet skulle minke.

 

"Radikale Venstre har meddelt regeringen, at partiet agter at træde ud af aftalen, »hvis der ikke snart kommer nye boller på suppen. Og vi taler om uger, ikke om måneder,« som Martin Lidegaard formulerer det."

 

"Jesper Petersen (S) mener i tråd med Radikale Venstres Martin Lidegaard, at afgiftsniveauet på 20 procent skal fastholdes, »indtil der er så meget gang i elbilmarkedet, som vi er blevet stillet i udsigt af Skatteministeriet, da vi lavede aftalen."

 

https://www.information.dk/indland/2017/02/falder-antallet-elbiler-danmark-0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent til avgiftene kommer, da vil nok trenden snu. Eneste grunn til at folk kjøper elektrisk i dag er pris. Se bare hva som skjedde i danmark.

 

Ok, så jeg kjøpte en Tesla til 900 000 for å spare penger? Særlig. Selv om avgiftene går opp, Lasses de over på fossilt også slik at en uansett har en fordel. Det er ikke en lang vits det her, det er ett forsøk på å få transport over på noe som faktisk er bærekraftig. En kan spare masse penger ved å kjøre elbil, med eller uten avgifter men det betyr ikke at alle som kjører elbil er gniere. Det er dog deilig å kunne fylle bilen billig, i tillegg til at man kan produsere dette "drivstoffet" selv. Det er en fin ting. 

Lenke til kommentar

 

Det finnes for tiden en eneste ren elektrisk personbil som kan dra henger; Tesla model X til over 800 000 kroner. Billigste på Finn koster 836 000.

Dinn Finn-fu er dårleg. Billigaste elbilen med hengarfeste eg fann på finn no var ein Ford Focus til 145.000 kroner. Både Kewet og Buddy kan du òg få med hengarfeste. Nei, dei kan sikkert ikkje trekkje ein veldig tung hengar, men kor ofte har du bruk for det? Køyrer du med hengar til og frå jobb? Det kostar ikkje all verda å leige ein bil med hengarfeste. Hengarfeste høyrest ut som eit spørsmål om liv eller død for mange, men neimen om eg ser mange personbilar med hengar når eg er ute og køyrer eller går.

 

Du gløymde forresten årsavgift og eventuelle bom- og ferjekostnadar i reknestykkjet ditt.

Jeg visste ikke at Focus kom i en elektrisk utgave med mulighet for tilhengerfeste, og etter å ha sjekket bilen i annonsen mot vegvesenets tilhengerkalkulator for å sjekke om den kan dra min tilhenger hvor jeg får til svar at "Denne bilen er ikke registrert for å trekke tilhenger." er jeg fortsatt ikke så sikker på at det stemmer. Det er tydeligvis et ulovlig montert hengerfeste. Jeg har nylig blitt stoppet av politi, og selv om det var promillekontroll sjekket de også reg.nr. på bil og henger, så om jeg hadde hatt den bilen hadde jeg blitt tatt.

 

Nei, jeg kjører ikke med tilhenger til jobb. Jeg kjører heller ikke uten tilhenger til jobb. Ja, jeg glemte årsavgift, men ettersom jeg regnet verditap som om bilen skulle vrakes i nærmeste framtid blir 30 000 uansett høyt for kostnader. Hvis jeg regner mer realistisk levetid på minst 3 år til kommer jeg til 25 000 per år. Hvis jeg skulle leid bil for de turene jeg tar med henger kommer jeg til 40 000 per år og 30-40 timer for å hente og levere leiebil. Da er det mer aktuelt med en ekstra liten el-bil for de andre turene jeg kjører, men så lite som jeg kjører er det også vanskelig å forsvare. Kanskje når det kommer bompenger her om et par år.

 

Jeg får jo et visst inntrykk av debattene her at mange mener el-bil bare skal brukes som erstatning for kollektivtrafikk, og ikke i de tilfellene hvor kollektivtrafikk ikke vil fungere. Spesielt i debattfeltene om selvkjørende biler. Når jeg kan tar jeg toget, deilig å slappe av med en bok i stedet for å stresse i trafikken. Når jeg bruker bil har jeg nesten alltid med meg ett eller annet som er vanskelig å få med på tog. Eller jeg skal til et sted det ikke går kollektivtransport, men det er ikke så veldig ofte.

Lenke til kommentar

Vent til avgiftene kommer, da vil nok trenden snu. Eneste grunn til at folk kjøper elektrisk i dag er pris. Se bare hva som skjedde i danmark.

Nei, det er feil. Det er mangefaktorer som spiller inn, og pris er selvsagt viktig, men eneste grunn?

 

Miljø spiller ikke så stor rolle, men driftskostnader, støy, følelsen av renhet, trendy/fremtidsrettet osv. Dessuten så slipper man en mellommann og blir mindre avhengig med el-bil.

Lenke til kommentar

Synes selv det blir meningsløst å ha to biler bare for å ha en fossilbil de få gangene en skal på langtur. Kjøpte derfor en ladbar hybrid da jeg kan kjøre elektrisk på all lokalkjøring som tross alt er 80 - 90 % (turer, ikke km) av det bilen blir brukt til, men likevel ønsker å ha muligheten til å kunne dra på langtur når som helst uten rekkeviddeangst.

 

Problemet er som Stevse beskriver: Først satte sameiet seg på bakbeina og tillot ikke lading i fellesgarasjen. Deretter blei det stop på jobben fordi elbil parkering/lading var kun ment for rene elbiler!

 

Så da er en tilbake til å vurdere to biler. En for daglig bruk, og et gammelt eksospyende vrak for langturer. Hvor er miljøet i det regnestykket?

 

Og før Elon's tilbedere hiver seg på: Det er ikke alle som har råd til å kjøpe seg ny bil til 700 000 - 1 000 000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som Stevse beskriver: Først satte sameiet seg på bakbeina og tillot ikke lading i fellesgarasjen. Deretter blei det stop på jobben fordi elbil parkering/lading var kun ment for rene elbiler!

Kjenner meg igjen i den siste. Jobben var veldig entusiastisk ovenfor elbiler inntil folk faktisk begynte å kjøpe dem. Nå har de plutselig begynt å bli et problem. Hybridbiler er bannlyst fra å lade på elbilplassene.

Lenke til kommentar

Snakker om "fake news" i overskriften. Leser en artikkelen så ser en at salget av el-biler har stoppet opp på ca 16,7% og at salget av biler med forbrenningsmotor er konstant ca. 83,3%, kun ned med 0,3%. Fakta er jo at alle hybridene har forbrenningsmotor. Når en ladbar hybrid drar ut med fulle batterier og full tank så kan den kjøre 30-40 km på strøm og 500 -700 km på bensin/ diesel. Så å telle denne kategorien som el-bil er noe drøyt. Nå dette er sagt så er hybrid konseptet sympatisk og min neste bil blir antagelig en diesel hybrid, spesielt om de fordelaktive skattefordelene fortsetter.

Lenke til kommentar

Snakker om "fake news" i overskriften.

 

Overskriftene i TU har tapt seg veldig. I dag, til dømes, har vi den her: "Borregaard er først i verden til å sette nytt produkt i produksjon"

 

Det er like falskt. Mange andre firma har vore først i verda til å setje nytt produkt i produksjon.

Lenke til kommentar

Når en ladbar hybrid drar ut med fulle batterier og full tank så kan den kjøre 30-40 km på strøm og 500 -700 km på bensin/ diesel. Så å telle denne kategorien som el-bil er noe drøyt.

En ladbar hybrid bruker den elektriske rekkevidden først.

De fleste turer er under 15km*, så ladbare hybrider greier de typiske daglige turene like miljøvennlig som helelektriske biler.

 

*) Kilde: TØIs reisevaneundersøkelse

Lenke til kommentar

 

Når en ladbar hybrid drar ut med fulle batterier og full tank så kan den kjøre 30-40 km på strøm og 500 -700 km på bensin/ diesel. Så å telle denne kategorien som el-bil er noe drøyt.

En ladbar hybrid bruker den elektriske rekkevidden først.

De fleste turer er under 15km*, så ladbare hybrider greier de typiske daglige turene like miljøvennlig som helelektriske biler.

 

*) Kilde: TØIs reisevaneundersøkelse

Du har helt rett. All småkjøring til jobb, barnehage eller butikken i går på strøm. Slik kan en redusere forurensningen i byen. , men en har fremdeles en "fullverdig" bil til langturer med fullastet bil og tilhenger kjøring. Nå er jeg redd for at mange av skattefordelene vil forsvinne ved revidert nasjonalbudsjett. de ladbare hybridene er rett og slett for populære, og ikke "rene nok" for "for de sanne troende".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...