Gå til innhold

Nå selges det like mange biler med elektrisk fremdrift som forbrenningsmotor


Anbefalte innlegg

 

Elbil fungerer helt fint i bygdene. Det er ikke slik at bygdefolk driver og kjører titalls mil hver dag. De befinner seg stort sett i bygda. Kort vei til fjells er det og.

Si det til folk som bor i Finnmark feks :)

Ein gjennomsnittleg personbil i Finnmark køyrer – hald deg fast – heile 76 kilometer meir i året enn ein gjennomsnittleg personbil i Oslo. Bilar i Akershus køyrer ein del meir. Det er ikkje i byane eller på bygda folk køyrer mest, men i omlandet rundt dei store byane.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Den enkleste (og mest teknologinøytrale) måten å få folk til å lade på, er å gradvis sette opp avgiftene på drivstoff og samtidig redusere engangsavgiftene totalt sett. Da vil folk lade, rett og slett fordi det blir for dyrt å la være.

Dette kommer (igjen) til å i hovedsak gå utover de som bor på "bygda", de som er avhengig av å bruke bilen daglig. Det er også de som elbiler passer dårligst for per i dag.
Kvifor passar elbilar dårlegare epå bygda? Det har eg alltid lurt på. Sogn og Fjordane er hovudsakleg bygd, og ligg godt under gjennomsnittet i landet for årleg køyrelengde pr bil. Det er greitt utbygd med hurtigladarar og dei aller fleste har innlagt straum. Likevel er Sogn og Fjordane nest sist på salsstatistikken. Kvifor?

 

Legger du til alle som ikke har råd til såpass ny og dyr bil så er de som i størst grad tjener på det de som uansett hadde hatt råd til det....

Det argumentet heng ikkje på greip. Sparer du 1000 kroner i månaden på drivstoff, kan du betale 1000 kroner i månaden i renter på eit billån i staden. Då får du mykje meir pengar å kjøpe bil for.

 

Man burde gjøre det dyrere for de som VELGER bort kollektivtransport for bil, ikke de som MÅ kjøre bil

Søknadar med individuell handsaming, altso. Med klagerett til Fylkesmannen og Sivilombodsmannen. La det vere opp til NAV å bestemme?

 

Mange kan nok "greie seg" med en elbil, men det å måtte vente på at bilen skal lade seg opp igjen etter jobb før man kan dra å besøke bestemor er nok et stort ankepunkt. At man ikke kan dra henger er et annet

 

Om man ikke baserer seg på å låne penger for å kjøpe bil (noe som helt klart lønner seg rent økonomisk) og er et ganske reelt alternativ for mange - er det rent tap.

 

Man kunne feks skru opp avgiftene på drivstoff der hvor det finnes kollektivtilbud - og ned der det mangler

 

Og jeg mener absolutt at elbilen er kommet for å bli - jeg kunne ha tenkt meg en elbil selv. Men den er ikke der ennå at alle i hele landet bare kan bytte ut fossilbilen de har med elbil nå - og da mener jeg at å øke drivstoffprisene absolutt ikke er veien å gå!

Lenke til kommentar

 

Hvor miljøvennlig det er å klemme alle inn i en by kan også diskuteres...

Jeg har ikke mye sans for politikere som mener desentralisering er miljøvennlig. Transportbehovet til de som bor i byer er dramatisk lavere enn de som bor utenfor. En ting er at mens man i bygda gjerne kjører bil til barnehage, skole og fritidsaktiviteter der man i byene bruker t-banen. En annen ting er varetransport. Og det faktum at en leilighet på Frogner med vannbåren bare har et vesentlig lavere energibehov enn en enebolig på Hamar.

 

Det er flere ting som må tas med i beregningen enn bare transportbehovet.

En leilighet på Frogner har ikke lavere oppvarmingsbehov enn en tilsvarende leilighet på Hamar. Såvidt jeg vet så fyres vel fjernvarmeannleggene i Oslo på olje (!) og ren strøm... 

En enebolig bygget etter tek10 standard med bergvarme eller luft/vann varmepumpe feks er jo mer energieffektiv enn en bygård i Oslo fra etterkrigsårene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Elbil fungerer helt fint i bygdene. Det er ikke slik at bygdefolk driver og kjører titalls mil hver dag. De befinner seg stort sett i bygda. Kort vei til fjells er det og.

Si det til folk som bor i Finnmark feks :)
Ein gjennomsnittleg personbil i Finnmark køyrer – hald deg fast – heile 76 kilometer meir i året enn ein gjennomsnittleg personbil i Oslo. Bilar i Akershus køyrer ein del meir. Det er ikkje i byane eller på bygda folk køyrer mest, men i omlandet rundt dei store byane.

 

Problemet i Finnmark da spesielt er jo de store avstandene. Hva gjør du om du har vært ute å kjørt nesten tomt batteriet, også noen minutter etter du er hjemme skjer det noe som gjør at du må hive deg i bilen å kjøre nye 40 mil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kan nok "greie seg" med en elbil, men det å måtte vente på at bilen skal lade seg opp igjen etter jobb før man kan dra å besøke bestemor er nok et stort ankepunkt.

Det problemet har eg aldri hatt, men det vil i so fall gjelde minst like mykje i byane. Då har du kanskje kjøpt ein bil med litt for lite batteri. Evt kan du vurdere nokre minutt hurtiglading undervegs til bestemor.

 

At man ikke kan dra henger er et annet

Det er berre eit spørsmål om å kjøpe rett elbil. Ikkje alle bensinbilar kan dra hengar heller.

 

Om man ikke baserer seg på å låne penger for å kjøpe bil (noe som helt klart lønner seg rent økonomisk) og er et ganske reelt alternativ for mange - er det rent tap.

Meiner du at det ikkje løner seg å låne pengar for å spare meir pengar? Då bør du nok rekne ein gong til. Om du betaler 1000 kroner i renteutgifter kvar månad, kan trekkje frå 250 av dei på skatten og samstundes sparer 1000 kroner månaden i bensin, er det ei god investering.

 

Man kunne feks skru opp avgiftene på drivstoff der hvor det finnes kollektivtilbud - og ned der det mangler

Der det ikkje er kollektivtilbod, er det normalt ikkje mange bensinstasjonar heller, og det vil i alle fall ikkje hjelpe å lokke alle eksosbilane ut av byen på smale vegar til dei få stasjonane det vil vere snakk om for å fylle tanken kvar helg. So har du alle dei som må køyre bil trass i eit kollektivtilbod som er godt for andre. Er du ferdig på vakt klokka 4, er det ikkje sikkert at det går ein buss heim då.

 

Og jeg mener absolutt at elbilen er kommet for å bli - jeg kunne ha tenkt meg en elbil selv. Men den er ikke der ennå at alle i hele landet bare kan bytte ut fossilbilen de har med elbil nå - og da mener jeg at å øke drivstoffprisene absolutt ikke er veien å gå!

Korleis skal vi få det til, då? Eg trur dei aller fleste kan byte ut eksosbilen sin med ein elbil når som helst, berre dei tenkjer litt realistisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet i Finnmark da spesielt er jo de store avstandene. Hva gjør du om du har vært ute å kjørt nesten tomt batteriet, også noen minutter etter du er hjemme skjer det noe som gjør at du må hive deg i bilen å kjøre nye 40 mil?

 

Dersom du har køyrt so mykje at du har tømt batteriet, er det nok ikkje lurt å leggje rett ut på ein ny tur på 40 mil med ein gong. Dersom du må, tek du kvilepauser og hurtigladar. Og det er problemet i Finnmark – det finst ikkje hurtigladarar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange kan nok "greie seg" med en elbil, men det å måtte vente på at bilen skal lade seg opp igjen etter jobb før man kan dra å besøke bestemor er nok et stort ankepunkt.

Det problemet har eg aldri hatt, men det vil i so fall gjelde minst like mykje i byane. Då har du kanskje kjøpt ein bil med litt for lite batteri. Evt kan du vurdere nokre minutt hurtiglading undervegs til bestemor.

 

At man ikke kan dra henger er et annet

Det er berre eit spørsmål om å kjøpe rett elbil. Ikkje alle bensinbilar kan dra hengar heller.

 

Om man ikke baserer seg på å låne penger for å kjøpe bil (noe som helt klart lønner seg rent økonomisk) og er et ganske reelt alternativ for mange - er det rent tap.

Meiner du at det ikkje løner seg å låne pengar for å spare meir pengar? Då bør du nok rekne ein gong til. Om du betaler 1000 kroner i renteutgifter kvar månad, kan trekkje frå 250 av dei på skatten og samstundes sparer 1000 kroner månaden i bensin, er det ei god investering.

 

Man kunne feks skru opp avgiftene på drivstoff der hvor det finnes kollektivtilbud - og ned der det mangler

Der det ikkje er kollektivtilbod, er det normalt ikkje mange bensinstasjonar heller, og det vil i alle fall ikkje hjelpe å lokke alle eksosbilane ut av byen på smale vegar til dei få stasjonane det vil vere snakk om for å fylle tanken kvar helg. So har du alle dei som må køyre bil trass i eit kollektivtilbod som er godt for andre. Er du ferdig på vakt klokka 4, er det ikkje sikkert at det går ein buss heim då.

 

Og jeg mener absolutt at elbilen er kommet for å bli - jeg kunne ha tenkt meg en elbil selv. Men den er ikke der ennå at alle i hele landet bare kan bytte ut fossilbilen de har med elbil nå - og da mener jeg at å øke drivstoffprisene absolutt ikke er veien å gå!

Korleis skal vi få det til, då? Eg trur dei aller fleste kan byte ut eksosbilen sin med ein elbil når som helst, berre dei tenkjer litt realistisk.

 

Det å bruke ekstra tid på å lade når er på tur er en ekstra ulempe, hva om ladestasjonen er opptatt? Når det ikke lenger er ett problem DA kan man bytte ut "fossilbilen"

 

Finn gjerne en elbil som kan dra 3.5t med henger :)

 

Om man kjøper en bil som er noen år så har jeg veldig vondt for å se at det "lønner seg" å ta opp lån. For en nybil kanskje, men når man er i klassen under 100k og over 10 år så får jeg ikke det regnestykket til å stemme (der finnes det forøvrig ingen elbiler heller). For min egen del kjøper jeg bare biler hvor bruksverdien overstiger salgsverdien, å da er uaktuelt å låne for å kjøpe. Men jeg skjønner at andre bruker bil på en annen måte. Man kan også diskutere hvor miljøvennlig det er å bytte bil "hele tiden", før ble bilene bygget for å vare 20-25 år, nå er det vel langt under halvparten... 

 

Det er jo bensinstasjoner "overalt", selv på bygda. Når det eneste kollektivtilbudet er skolebussen som drar 07.30 og kommer tilbake 14.30 så er jo det helt utelukket å bruke for andre enn nettopp de på skolen. I byene er ihvertfall forutsetningene tilstede for å kunne basere seg på kollektivtrafikk (eller sykkel for den del)

 

Hvordan vi skal få det til er jo det store spørsmålet - Jeg mener vi må vente litt på teknologien og da er ikke løsningen å "straffe" de som ikke per i dag har mulighet til å velge elbil.

Lenke til kommentar

 

Problemet i Finnmark da spesielt er jo de store avstandene. Hva gjør du om du har vært ute å kjørt nesten tomt batteriet, også noen minutter etter du er hjemme skjer det noe som gjør at du må hive deg i bilen å kjøre nye 40 mil?

Dersom du har køyrt so mykje at du har tømt batteriet, er det nok ikkje lurt å leggje rett ut på ein ny tur på 40 mil med ein gong. Dersom du må, tek du kvilepauser og hurtigladar. Og det er problemet i Finnmark – det finst ikkje hurtigladarar.

 

For å bygge videre på et eksempel lenger opp - Om din gamle bestemor lå for døden, hadde du da syntes det var OK å måtte ta "ladepauser" på tur til å treffe henne en siste gang? (Makabert eksempel, men likevel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet i Finnmark da spesielt er jo de store avstandene. Hva gjør du om du har vært ute å kjørt nesten tomt batteriet, også noen minutter etter du er hjemme skjer det noe som gjør at du må hive deg i bilen å kjøre nye 40 mil?

Dersom du har køyrt so mykje at du har tømt batteriet, er det nok ikkje lurt å leggje rett ut på ein ny tur på 40 mil med ein gong. Dersom du må, tek du kvilepauser og hurtigladar. Og det er problemet i Finnmark – det finst ikkje hurtigladarar.

 

For å bygge videre på et eksempel lenger opp - Om din gamle bestemor lå for døden, hadde du da syntes det var OK å måtte ta "ladepauser" på tur til å treffe henne en siste gang? (Makabert eksempel, men likevel)

Da ville jeg også angret på at jeg ikke tok flysertifikatet og kjøpte fly, for det går enda raskere enn fossilbil også ;-)

Lenke til kommentar

For å bygge videre på et eksempel lenger opp - Om din gamle bestemor lå for døden, hadde du da syntes det var OK å måtte ta "ladepauser" på tur til å treffe henne en siste gang? (Makabert eksempel, men likevel)

 

Betre å ta ladepauser enn å somne bak rattet. Når du legg ut på ein køyretur på 6 timar rett etter å ha køyrt 6 timar, er du ikkje heilt opplagt. Betre då med eit par ladepauser undervegs, enn dobbelt gravferd. (Ville du faktisk køyrt den siste turen i eitt strekk, eller har du berre ikkje tenkt deg om?) Vegtrafikklova seier: "Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."
Lenke til kommentar

Det å bruke ekstra tid på å lade når er på tur er en ekstra ulempe, hva om ladestasjonen er opptatt? Når det ikke lenger er ett problem DA kan man bytte ut "fossilbilen"

Eg har berre opplevd kø ved ein ladestasjon ein gong, men det gjekk ganske fort. Eg sendte kona og ungane ut av bilen og inn for å bestille mat, og var parkert og tilkopla før maten var ferdig. For eit par år sidan var det eit problem at CHAdeMO-ladestasjonar braut saman, at det berre var ein av dei kvar stad og det var langt mellom dei. No er ikkje det som to eller fleire, dei står tettare og dei har mykje betre oppetid.

 

Finn gjerne en elbil som kan dra 3.5t med henger :)

https://www.daimler.com/products/trucks/mercedes-benz/urban-etruck.html

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0209606EN/quiet-and-environmentally-friendly:-first-40-ton-electric-truck-for-transport-on-city-roads-bmw-group-and-scherm-group-launch-pilot-project-in-munich?language=en

 

:-) 

 

Om man kjøper en bil som er noen år så har jeg veldig vondt for å se at det "lønner seg" å ta opp lån. For en nybil kanskje, men når man er i klassen under 100k og over 10 år så får jeg ikke det regnestykket til å stemme (der finnes det forøvrig ingen elbiler heller).

Reknestykkjet stemmer uansett alder, men på grunn av betre bruksøkonomi vil alltid ein brukt elbil vere dyrare enn ein tilsvarande brukt eksosbil. Ein 10 år gammal eksosbil har ofte høgare vedlikehaldsutgifter i tilleg, på delar som ikkje finst i elektriske bilar. Nei, du finn ikkje mange 10 år gamle elbilar, men for prisen av ein 10 år gammal eksosbil + drivstoff + vedlikehald har du råd til ein mykje nyare elbil. Nokon Tesla har du nok ikkje råd til førebels, so rekkjevidda vil vere avgrensa.

 

For min egen del kjøper jeg bare biler hvor bruksverdien overstiger salgsverdien, å da er uaktuelt å låne for å kjøpe. Men jeg skjønner at andre bruker bil på en annen måte. Man kan også diskutere hvor miljøvennlig det er å bytte bil "hele tiden", før ble bilene bygget for å vare 20-25 år, nå er det vel langt under halvparten... 

Gjennomsnittleg levetid på bilar i Noreg er 18,4 år, sovidt eg hugsar, og det talet er ganske stabilt. Ingen krev at du skal byte bil heile tida. Ta med brukskostnadane når du reknar. Dei kjem til å halde fram med å gå opp for eksosbilar, spesielt pga kravet om innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel.

 

Hvordan vi skal få det til er jo det store spørsmålet - Jeg mener vi må vente litt på teknologien og da er ikke løsningen å "straffe" de som ikke per i dag har mulighet til å velge elbil.

Teknologien er her. Det er ikkje snakk om å straffe nokon. Hugs at eksos påfører både menneske og natur store skader, og kostar staten veldig mykje på m.a. helsebudsjettet. Til no har ikkje avgiftene vore høge nok til å dekkje utgiftene. Det kan forsvarast med at effektiv transport er bra for økonomien generelt, og det får staten høgare inntekter av. No kan den transporten utførast meir effektivt med elektriske bilar, og då kan vi ikkje lenger forsvare at avgiftene på bensin og diesel ikkje dekkjer utgiftene dei påfører staten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet i Finnmark da spesielt er jo de store avstandene. Hva gjør du om du har vært ute å kjørt nesten tomt batteriet, også noen minutter etter du er hjemme skjer det noe som gjør at du må hive deg i bilen å kjøre nye 40 mil?

 

Hva gjør du i samme situasjon når oljelampa lyser rødt i fossilbilen din?

Man kan ikke planlegge for uforutsette ting. I ditt tenkte scenario ville det vært naturlig å lånt en bil eller ringt taxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Javel, da mangler vi bare at de ladbare hybridene faktisk lades. Antall ladepunkt i borettslag, sameier og hos bedrifter må også reflektere dette behovet. En ting er å rulle ut ladbare biler, men man må samtidig sørge for at bruksmulighetene for disse også er på plass.

 

Er det et reellt problem? Jeg har aldri problemer med dette, men jeg befinner meg på vestlandet. 

JA! Bor selv i et borettslag med anti-elbil-petrol-heads i styret, og det er et f**** mareritt å få etablert lading. Blir snart valgt inn i styret selv, og da skal det bli andre boller!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

At man ikke kan dra henger er et annet

Det er berre eit spørsmål om å kjøpe rett elbil. Ikkje alle bensinbilar kan dra hengar heller.

Det finnes for tiden en eneste ren elektrisk personbil som kan dra henger; Tesla model X til over 800 000 kroner. Billigste på Finn koster 836 000. Av bensin og diesel-biler som kan dra henger finnes hundrevis av modeller i enhver prisklasse. Den jeg har nå kostet 70 000 for 4 år siden og jeg bruker ca 5 000 i diesel og omtrent det samme på verksted per år. Da snakker vi om en totalkostnad på max 30 000 per år. Tviler på at renter av 800 000 pluss verdifall på en så dyr bil vil bli under det.

 

Men det er faktisk det eneste hinderet for meg til å bytte til el-bil, så når modell 3 begynner å dukke opp brukt til under ca 200 000 kommer jeg nok til å bytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes for tiden en eneste ren elektrisk personbil som kan dra henger; Tesla model X til over 800 000 kroner. Billigste på Finn koster 836 000.

Dinn Finn-fu er dårleg. Billigaste elbilen med hengarfeste eg fann på finn no var ein Ford Focus til 145.000 kroner. Både Kewet og Buddy kan du òg få med hengarfeste. Nei, dei kan sikkert ikkje trekkje ein veldig tung hengar, men kor ofte har du bruk for det? Køyrer du med hengar til og frå jobb? Det kostar ikkje all verda å leige ein bil med hengarfeste. Hengarfeste høyrest ut som eit spørsmål om liv eller død for mange, men neimen om eg ser mange personbilar med hengar når eg er ute og køyrer eller går.

 

Du gløymde forresten årsavgift og eventuelle bom- og ferjekostnadar i reknestykkjet ditt.

Lenke til kommentar

 

 

Javel, da mangler vi bare at de ladbare hybridene faktisk lades. Antall ladepunkt i borettslag, sameier og hos bedrifter må også reflektere dette behovet. En ting er å rulle ut ladbare biler, men man må samtidig sørge for at bruksmulighetene for disse også er på plass.

 

Er det et reellt problem? Jeg har aldri problemer med dette, men jeg befinner meg på vestlandet. 

JA! Bor selv i et borettslag med anti-elbil-petrol-heads i styret, og det er et f**** mareritt å få etablert lading. Blir snart valgt inn i styret selv, og da skal det bli andre boller!

 

 

Ja det er ett problem, men det er kun på grunn av mangel av kunnskap, som du selv sier må en enten ta tak i det selv eller finne seg i det. Evt flytte. Vi skal selv ha dette oppe til diskusjon denne måneden, tror jeg. Spent på resultatet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...