Gå til innhold

Nå selges det like mange biler med elektrisk fremdrift som forbrenningsmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel, da mangler vi bare at de ladbare hybridene faktisk lades. Antall ladepunkt i borettslag, sameier og hos bedrifter må også reflektere dette behovet. En ting er å rulle ut ladbare biler, men man må samtidig sørge for at bruksmulighetene for disse også er på plass.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Den enkleste (og mest teknologinøytrale) måten å få folk til å lade på, er å gradvis sette opp avgiftene på drivstoff og samtidig redusere engangsavgiftene totalt sett. Da vil folk lade, rett og slett fordi det blir for dyrt å la være.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Den enkleste (og mest teknologinøytrale) måten å få folk til å lade på, er å gradvis sette opp avgiftene på drivstoff og samtidig redusere engangsavgiftene totalt sett. Da vil folk lade, rett og slett fordi det blir for dyrt å la være.

 

Jepp..kjører "hybrid" så langt , da elbil med adekvat kapasitet for tilhenger, større enn trillbår, til en overkommelig pris ennå ikke er å oppdrive. Dvs har en elbil og en fossil ,hvorav elbilen brukes i det daglige, og fossilen de dagene behov for to biler, eller når tilhengeren skal trekkes.

Uansett, så er jeg sikker på, at trafikken i seg selv kunne reduseres kraftig, om ikke folk gjør, som mange med meg observerer; én tur til butikken for å kjøpe melk, så en ny tur for å kjøpe brød..og så en tur for å kjøpe kaffefilter, osv. Kort sagt, gjøre unna alle ærender på én tur :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javel, da mangler vi bare at de ladbare hybridene faktisk lades. Antall ladepunkt i borettslag, sameier og hos bedrifter må også reflektere dette behovet. En ting er å rulle ut ladbare biler, men man må samtidig sørge for at bruksmulighetene for disse også er på plass.

 

Er det et reellt problem? Jeg har aldri problemer med dette, men jeg befinner meg på vestlandet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lading i borettslag og sameier er definitivt et reelt problem. Dette varierer jo noe i forhold til hvor man bor. I byområder har mange leilighet i blokk el.l. med fellesgarasjer. Investering i ladepunkter er en stor utfordring i disse boformene av flere årsaker.

Noen borettslag(styrer) er rett og slett vrange. Andre er uten reell grunn redde for brann. For atter andre er det tilførselen av strøm til garasjeanlegget som blir kostbar pga. anleggsbidrag, graving osv.

 

Spesielt anleggsbidragsproblematikken må løses siden noen borettslag får store kostnader til å oppgradere felles infrastruktur som tranformatorer o.l. Det er litt tilfeldig hvem som er heldige og kan benytte ledig kapasitet i nettet og hvem som får en hinsides ekstraregning som stopper det hele.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Javel, da mangler vi bare at de ladbare hybridene faktisk lades. Antall ladepunkt i borettslag, sameier og hos bedrifter må også reflektere dette behovet. En ting er å rulle ut ladbare biler, men man må samtidig sørge for at bruksmulighetene for disse også er på plass.

 

I borettslag og sameier så har man generalforsamlinger en gang i året der forskjellige saker og ting blir bestemt. Legg frem forslag om utbygging av ladepunkt i generalforsamlingen. 

 

For å få bedriftene til å bygge ut ladepunkter så kan man snakke med ledelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp..kjører "hybrid" så langt , da elbil med adekvat kapasitet for tilhenger, større enn trillbår, til en overkommelig pris ennå ikke er å oppdrive. Dvs har en elbil og en fossil ,hvorav elbilen brukes i det daglige, og fossilen de dagene behov for to biler, eller når tilhengeren skal trekkes.

 

Uansett, så er jeg sikker på, at trafikken i seg selv kunne reduseres kraftig, om ikke folk gjør, som mange med meg observerer; én tur til butikken for å kjøpe melk, så en ny tur for å kjøpe brød..og så en tur for å kjøpe kaffefilter, osv. Kort sagt, gjøre unna alle ærender på én tur :-)

Enig i øverste avsnitt, men er det i siste avsnitt særlig vanlig? Jeg vet bare om én person som gidder å bruke fritiden sin og penger på jojo-kjøring til og fra butikken. Håpløst dårlig planlegging. Han jobber forresten i det offentlige så det kan være en uvane han har plukket opp på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så venter vi på hybrid med  batteri for 5-10 mil, og Hydrogen for nullutslipp videre, om et år eller to. Så får markedet bestemme.

 

Haha! Marknaden har allereie takka eit rungande nei til hydrogen. Berre sjå til Danmark, der elbilar har fått avgifter og hydrogenbilar er avgiftsfrie. Tesla selde dobbelt so mange bilar med 40 mil og meir i rekkjevidde i desember i fjor, som det finst hydrogenbilar totalt i heile Danmark. I 2017 er det ikkje selt ein einaste hydrogenbil i Danmark.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jepp..kjører "hybrid" så langt , da elbil med adekvat kapasitet for tilhenger, større enn trillbår, til en overkommelig pris ennå ikke er å oppdrive. Dvs har en elbil og en fossil ,hvorav elbilen brukes i det daglige, og fossilen de dagene behov for to biler, eller når tilhengeren skal trekkes.

 

Uansett, så er jeg sikker på, at trafikken i seg selv kunne reduseres kraftig, om ikke folk gjør, som mange med meg observerer; én tur til butikken for å kjøpe melk, så en ny tur for å kjøpe brød..og så en tur for å kjøpe kaffefilter, osv. Kort sagt, gjøre unna alle ærender på én tur :-)

Enig i øverste avsnitt, men er det i siste avsnitt særlig vanlig? Jeg vet bare om én person som gidder å bruke fritiden sin og penger på jojo-kjøring til og fra butikken. Håpløst dårlig planlegging. Han jobber forresten i det offentlige så det kan være en uvane han har plukket opp på jobb.

Når en ser hvordan trafikken har eksplodert ,til tross for noenlunde jevnt folketall i regioenen jeg bor i ,så er det lite andre forklaringer på den eksplosivt store økningen i trafikkmengden, utenom rushtiden.

Lenke til kommentar

Den enkleste (og mest teknologinøytrale) måten å få folk til å lade på, er å gradvis sette opp avgiftene på drivstoff og samtidig redusere engangsavgiftene totalt sett. Da vil folk lade, rett og slett fordi det blir for dyrt å la være.

Dette kommer (igjen) til å i hovedsak gå utover de som bor på "bygda", de som er avhengig av å bruke bilen daglig. Det er også de som elbiler passer dårligst for per i dag. Legger du til alle som ikke har råd til såpass ny og dyr bil så er de som i størst grad tjener på det de som uansett hadde hatt råd til det....

 

Man burde gjøre det dyrere for de som VELGER bort kollektivtransport for bil, ikke de som MÅ kjøre bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den enkleste (og mest teknologinøytrale) måten å få folk til å lade på, er å gradvis sette opp avgiftene på drivstoff og samtidig redusere engangsavgiftene totalt sett. Da vil folk lade, rett og slett fordi det blir for dyrt å la være.

Dette kommer (igjen) til å i hovedsak gå utover de som bor på "bygda", de som er avhengig av å bruke bilen daglig. Det er også de som elbiler passer dårligst for per i dag.
Kvifor passar elbilar dårlegare epå bygda? Det har eg alltid lurt på. Sogn og Fjordane er hovudsakleg bygd, og ligg godt under gjennomsnittet i landet for årleg køyrelengde pr bil. Det er greitt utbygd med hurtigladarar og dei aller fleste har innlagt straum. Likevel er Sogn og Fjordane nest sist på salsstatistikken. Kvifor?

 

Legger du til alle som ikke har råd til såpass ny og dyr bil så er de som i størst grad tjener på det de som uansett hadde hatt råd til det....

Det argumentet heng ikkje på greip. Sparer du 1000 kroner i månaden på drivstoff, kan du betale 1000 kroner i månaden i renter på eit billån i staden. Då får du mykje meir pengar å kjøpe bil for.

 

Man burde gjøre det dyrere for de som VELGER bort kollektivtransport for bil, ikke de som MÅ kjøre bil

 

Søknadar med individuell handsaming, altso. Med klagerett til Fylkesmannen og Sivilombodsmannen. La det vere opp til NAV å bestemme?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbil fungerer helt fint i bygdene. Det er ikke slik at bygdefolk driver og kjører titalls mil hver dag. De befinner seg stort sett i bygda. Kort vei til fjells er det og.

Si det til folk som bor i Finnmark feks :)

 

Hvor miljøvennlig det er å klemme alle inn i en by kan også diskuteres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor miljøvennlig det er å klemme alle inn i en by kan også diskuteres...

Jeg har ikke mye sans for politikere som mener desentralisering er miljøvennlig. Transportbehovet til de som bor i byer er dramatisk lavere enn de som bor utenfor. En ting er at mens man i bygda gjerne kjører bil til barnehage, skole og fritidsaktiviteter der man i byene bruker t-banen. En annen ting er varetransport. Og det faktum at en leilighet på Frogner med vannbåren bare har et vesentlig lavere energibehov enn en enebolig på Hamar.

Lenke til kommentar

Poenget er nok politisk å sentralisere også.

Hvorfor tror du det? Samferdselspolitikken styres i stor grad av partiet som tidligere het bondepartiet både på statlig og fylkeskommunalt nivå. Pengestrømmen går kraftig i byenes disfavør. Ta f.eks antall meter vei per innbygger, brøytebudsjett per innbygger, rassikringskroner per innbygger osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...