Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blærekatarr, konsekvenser?

Anbefalte innlegg

For nesten en måned siden fikk jeg en penicilin kur fra legen. Etter at jeg hadde levert blodprøver, urinprøve og sånn, og fått bekreftet at jeg hadde fått blære katarr.

Men kuren varte bare i noen få dager, og i løpet av kanskje en ukes tid etter at medisinene tok slutt så begynte jeg å føle meg dårlig igjen. Så jeg stakk innom samme lege (med en ny urin prøve) men den gangen klarte de visst ikke å oppdage noe som var galt. Så jeg ble sendt hjem, uten noen ting.

Men jeg har fremdeles smerter liksom på høyre side av korsryggen. Venstre side er ikke like ubehagelig. I tillegg må jeg tisse oftere enn tidligere. Selv om det ikke svir noe særlig lenger, etter den korte medisin-kuren jeg fikk.

Kan blærekatarr kanskje ha utviklet seg til noe annet, som ikke dukker opp dersom legekontoret bare sjekker for blærekatarr?

Anonymous poster hash: 98a7d...bf5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyppig urinering er typisk for blærekatarr. Smerter på siden av korsrygg kan være en indikasjon på at infeksjonen har "klatret" opp til nyren, men det kan man ikke si her over nettet. Anbefaler deg å ringe legevakten (116117) og forklare situasjonen din akkurat slik du har gjort her på forumet og få profesjonell veiledning. Dette kan du gjøre nå, ingen grunn til å vente.

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Men jeg var jo innom legekontoret for annen gang, en stund etter å ha avsluttet de første medisinene jeg fikk. Men når jeg var innom der den andre gangen, så fant dem ikke ut noe på den andre urinprøven de undersøkte....

Men de bruker kanskje en form for undersøkelse for å teste etter f.eks. blærekatarr, og så bruker de helt andre undersøkelser for å sjekke etter nyrebekken-betennelse - evemtuelt andre ting?

Anonymous poster hash: 98a7d...bf5

Lenke til kommentar

Det høres ut som om blæren din ble vandt til å tisse hyppig. Hvis du blir testet for blærekatarr mens du har antibiotika i deg så kan prøven gi ett falskt negativt svar, men siden du sier du gikk tilbake etter 'en stund' så tror jeg ikke at du fremdeles har en infeksjon, hvis det ikke svir heller. Blæren er ett vanedyr og må læres opp til å holde på urinen lengre. Siden du har vondt i korsryggen hadde jeg fremdeles gått til legen og sagt at du mistenker noe verre.

Lenke til kommentar

Hvis man stikker innom ett legekontor med en urinprøve.

Kan de sjekke etter både urinveisinfeksjon og betennelse i nyrene (pluss eventuelle andre ting?) ut fra samme urinprøve da?

Anonymous poster hash: ef950...9de

Ja. Også om du er gravid f.eks.

Lenke til kommentar

Så hvor mye kan egentlig oppdages bare ved å undersøke en urin prøve ved legekontoret? Varierer det kanskje fra legekontor til legekontor?

Blærekatarr / urinveisinfeksjon.

Nyrebekken-betennelse?

Eventuell graviditet?

.....Noe mer?

Anonymous poster hash: 060b1...c8c

Lenke til kommentar

Så hvor mye kan egentlig oppdages bare ved å undersøke en urin prøve ved legekontoret? Varierer det kanskje fra legekontor til legekontor?

Blærekatarr / urinveisinfeksjon.

Nyrebekken-betennelse?

Eventuell graviditet?

.....Noe mer?

En urin-stix kan blant annet måle dette:

• Protein (glomerulonefritis - mange subtyper)
  • Leukocytter (UVI, cystitt (blørekatarr), pyelonefritt)
  • Nitritt (UVI, cystitt)
  • Blod/Hb (nyreskade, UVI, cystitt, rabdomyolyse, blødning fra blære og prostata mm)
  • Glukose (diabetes)
  • Ph og ketoner måles også, men har ikke nødvendighvis så stor diagnostisk betydning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...