sofiepett Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hei! Min mor har solgt huset sitt til to utenlandske statsborgere (EØS-borgere). De overtok huset 1. mars, men dro samme dag til sitt hjemland før de kommer tilbake litt ut i april. Megler skal ha fått kjøpesummen på deres konto. Min mor har skrevet kontrakt på ny bolig og skal overta denne boligen i slutten av denne måneden. Hun skal bruke pengene hun har fått for hus til egenkapital for for å få lån. Men i de siste dagene har hun fått vite at hun ikke får pengene som forventet (1-2 uker fra overtakelse). Grunnen til dette skal visst være at kjøperne ikke har anskaffet seg norsk personnummer, noe som man etter hva jeg er kjent med, må gjøre ved fysisk oppmøte på en norsk politistasjon. Man kan vel si at det virker som om min mor nå står i en knipe, og lurer på om noen kjenner til noen rettigheter hun kan ha dersom dette tar lang tid. Hun har jo kjøpt leilighet og kan få økonomiske represalier dersom hun ikke har innbetalt penger for denne på avtalt tidspunkt. Jeg er litt usikker på om det er noe mer jeg bør skrive, ettersom jeg ikke kjenner til alle detaljer ved saken, men syns det er rart at megler og kjøper ikke har fått ting i orden ila. de 3 månedene det har gått fra aksept av bud til overtakelse av hus. Håper noen kan hjelpe meg/min mor med dette problemet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Først og fremst: Hør med megler hva som har skjedd. Hvis du ikke kan få pengene utbetalt til deg, bør ikke kjøperen få overta eller få overskjøtet huset, det kan utsette deg for tapsrisiko. Gi klar beskjed til megler om at hvis ikke de finner en løsning som holder deg skadesløs, så vil du kreve erstatning for brudd på god meglerskikk. Dernest: Kontakt banken og hør om det er mulig med mellomfinansiering. Be dem eventuelt kontakte megler som kan forklare dem situasjonen. Kanskje er det mulig å ta pant i pengene på meglers klientkonto om kjøper har rett til å overta huset. Din mor må da betale renter, men dette kan i ettertid sannsynligvis kreves erstattet av kjøper, og muligens også av megler om de har trådt feil her. Det hele høres veldig rart ut, og du bør be megler forklare på nytt hva som er problemet, og hva som er grunnen til at du ikke kan få utbetalt pengene. Jeg vil anta det er hvitvaskingsregelverket som er problemet, da håper jeg meglers standardkontrakt inneholder regler om at kjøper har oppfylt kravene etter dette regelverket før de kan overta boligen, og ikke bare betalt penger inn på konto. 4 Lenke til kommentar
sofiepett Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Hei og takk for svar. Jeg skal få sjekket det opp. Vi har allerede forsøkt å få kontakt med megler, men det har vært dårlig med kommunikasjon fra meglers side. Begynner å bli salig lei av dette meglerkontoret, da de har opptrådt uprofesjonelt ved flere anledninger- og nå dette. Men det er vanskelig si hva som er "å forvente " og hva som er "brudd på god meglerskikk". Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Høres ut som det kan være snakk om mye penger hvis ting går dritt. Muligens best å bare ta kontakt med en advokat med en gang så alt går riktig for seg. Det er begrenset hvor mye man får til selv med hjelp fra advokatene her inne. 1 Lenke til kommentar
Avlatsbrev Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det er vel kun jurister her? Lenke til kommentar
sofiepett Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Høres ut som det kan være snakk om mye penger hvis ting går dritt. Muligens best å bare ta kontakt med en advokat med en gang så alt går riktig for seg. Det er begrenset hvor mye man får til selv med hjelp fra advokatene her inne. Vet ikke om det er riktig å bruke flere tusen på en advokat enda, ville bare høre om noen kjente til noen saker hvor noen har vært gjennom det samme evt hadde andre tips i saken. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Hvordan endte egentlig denne saken? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 For å utdype litt om problemstillingen: Du får ikke lov til å overskjøte grunnbokshjemmel uten fødsels- eller D-nummer på både overdrager og erverver, jf. tinglysningsforskriften § 4a. Skatteetaten vil ikke utstede fødsels- eller D-nummer uten personlig oppmøte og legitimering på et skattekontor med ID-kontrollfunksjon. Problemet her er derfor ironisk nok kjøpers rettsvern. Kjøper kan ikke få tinglyst skjøtet (få rettsvern) uten ID-nummber, og selger kan ikke få utbetalt kjøpesummen uten at kjøpers rettsvern er sikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå