Studenten! Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hei, Det blir sagt at 1200 kalorier om dagen er det som er "normalen" for hva kvinner bør innta. Men det er en ting jeg lurer på vedr. dette og sammenhengen med vektnedgang. Er det slik at jeg for vektnedgang må trene bort tilsvarende disse 1200 kaloriene per dag, eller er det slik at alt over 1200 kalorier er det jeg må trene bort? Kroppen trenger vel kalorier på dagligdagse gjøremål som det å stå opp, gå litt her og der, arbeide på kjøkkenet, osv. Og da går det vel noen kalorier...? Så spørsmålet er altså rett og slett at dersom jeg inntar 1200 kalorier per dag; må jeg trene vekk disse for å gå ned i vekt, eller trenger jeg ikke å trene fordi kroppen uansett vil bruke disse opp på sine funksjoner? Takker for svar! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hei, Det blir sagt at 1200 kalorier om dagen er det som er "normalen" for hva kvinner bør innta. Hvor i all verden er det du får dette ifra? Det er helt på jordet feil. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 1200 kalorier blir brent opp uten trening, altså kun gjennom vanlige dagligdagse gjøremål. Dersom du trener mye ville jeg anbefalt et høyere kalori inntak. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Regnestykket for å gå ned i vekt er veldig enkelt: Du må forbrenne flere kalorier enn du inntar. Så hvis du spiser 1200 kalorier om dagen, må kroppen din forbrenne mer enn de 1200 kaloriene for at du skal gå ned i vekt. Kroppen din forbrenner en god del kalorier på å holde kroppen i gang, og du kan bruke kalkulatorer på nettet for å finne et overslag, for eksempel: http://slanking.mattips.org/kalorikalkulator.htm Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Takk, for svar, dere! Jeg prøvde kalkulatoren din, Zash, og landet på i overkant av 1300 kalorier. Men jeg synes dette er litt merkelig, fordi jeg i flere måneder nå har spist mye mindre enn dette, altså omtrent 1000-1200 kalorier per dag, og kun LITT ekstra i helger. Men likevel har jeg ikke gått ned i vekt. Jeg har ikke trent; bare vært i nødvendig aktivitet som gå 15-20 minutter på vei til og fra jobb... Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det har også litt å si når på døgnet du inntar disse kaloriene. Vil anbefale å aldri spise etter klokka tre på dagen. Da synker forbrenningen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det har også litt å si når på døgnet du inntar disse kaloriene. Vil anbefale å aldri spise etter klokka tre på dagen. Da synker forbrenningen. Ja ikke sant. Og all karb inntatt etter klokken 19 lagres direkte som fett eller? TS: Jeg tipper den kalkulatoren du har funnet på nett er en BMR-kalkulator. Den gir deg et anslag på hvor mange kcal kroppen din trenger for å kunne utføre hverdagslige kroppsfunksjoner, som pusting, hjerteslag, regulering av kroppstemperatur osv. Se for deg at du ligger i koma - da kan det hende du er i nærheten - men jeg tipper du ikke ligger i koma. Du bør ligge 500kcal i underskudd pr. dag for optimal vektnedgang. Dette er altså IKKE 500kcal UNDER det kroppen din trenger for å utføre LIVSVIKTIGE funksjoner. For å finne ut hvor mange kalorier du bør få i deg for å redusere kroppsvekten på en sunn måte må du først finne vedlikeholdsinntaket ditt. Si du vedlikeholder kroppsvekt på 2500kcal uten å trene. Da legger du deg på 2000kcal. Hvis du trener en time pr. dag kan du legge på 500kcal = 2500kcal pr. dag. Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser, hvor mange måltider pr. dag du spiser eller hvor store måltider du spiser om gangen. 7 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det har også litt å si når på døgnet du inntar disse kaloriene. Vil anbefale å aldri spise etter klokka tre på dagen. Da synker forbrenningen.Hva baserer du dette på? Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jeg baserer det både på egen erfaring og enkel logikk. Det har ikke kun med forbrenning å gjøre, men det er en enkel måte å begrense inntaket på. Det er jo ganske enkelt svært begrenset hvor mye man klarer å få i seg fra man står opp og fram til klokka tre. Man må selvsagt basere kostholdet på minst mulig kalorier, men dette er hvertfall en måte å begrense inntaket på uten å bli helt nazi. Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Jeg baserer det både på egen erfaring og enkel logikk. Det har ikke kun med forbrenning å gjøre, men det er en enkel måte å begrense inntaket på. Det er jo ganske enkelt svært begrenset hvor mye man klarer å få i seg fra man står opp og fram til klokka tre. Man må selvsagt basere kostholdet på minst mulig kalorier, men dette er hvertfall en måte å begrense inntaket på uten å bli helt nazi. Logikk? hehe Så før klokken 3 på dagen så er kanskje 1000 kcal - 1200 kcal = -200 kcal, mens svaret blir 0 kcal etter klokken 3? x) Endret 9. mars 2017 av Dono1900 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jeg klarer fint å presse i meg altfor mange kalorier fra jeg står opp til klokka 03.00. Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Til trådstarters opplysning så er et inntak på ca 2000 kcal normalt for kvinner pr dag for å leve sunt og holde vekten. 1 kilo fett på kroppen din = 7500 kcal. Anbefalt vektnedgang er 0,5 kilo i uken som tilsvarer et underskudd på 500 kalorier pr dag. 1500 kcal burde derfor være nok til å gå ned i vekt uten å trene. Du sier du ikke går ned i vekt med så lite som 1200 kalorier. Dette er umulig med mindre du allerede er et beinrangel. Mest sannsynlig spiser du mer enn du tror. Last ned MyFitnessPal, scan maten du spiser og legg inn hvor mye den veier så vet du rimelig nøyaktig hvor mange kalorier du spiser. Endret 9. mars 2017 av Dono1900 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Kjøp deg en form for aktivitetsmåler eller bruk mobilen til dette, det er ikke perfekt men gir deg ett bilde på hva du forbrenner pr dag. Så fører du maten din på en "kaloriteller" og prøver å holde deg under hva du forbrenner om du ønsker å gå ned i vekt. Om en skal gå dypere inn på hva en bør spise når, fasting osv så er det langt mer komplekst. Start enkelt. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) SNIP - Man må selvsagt basere kostholdet på minst mulig kalorier - SNIP NEI. Du har liksom misforstått i så stor grad som det er mulig å misforstå Man kan basere kostholdet sitt på så mange kalorier som mulig ved vektnedgang. Endret 9. mars 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Så flott med kverulering. Jeg tipper det forbrenner et par kalorier i seg selv. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Oi. Er ikke rart det er et helvete å sette seg inn i disse greiene med rådene man får på nett I dette tilfellet ville jeg fulgt tipsene til country og salvesen. Beste jeg kan komme med er egentlig en kombinasjon. Ikke ha hastverk. fokus på livsstilsendring fremfor slankekur. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jo hardere du kjører på, jo lettere vil du sprekke. Jo mer fiber du spiser, jo færre kalorier vil du absorbere. Spiser du kun hele planter f.eks så kan regne med et ekstra svinn på rundt 20% i tillegg til at du vil få i deg relativt få kalorier, men føler deg mett, og får i deg mer mikronæring enn vanlig. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Så flott med kverulering. Jeg tipper det forbrenner et par kalorier i seg selv. Er det ikke like greit å bare ti stilt, når du åpenbart ikke har noe kunnskap om emnet? Til trådstarter - 1300 kalorier er veldig lite, og over tid, vil dette gjøre kroppen din både svak og mindre funksjonell. Det hadde i grunn vært enklere å gi deg fornuftige råd hvis du forklarte litt om situasjonen din, og hvordan kroppen din er. Endret 11. mars 2017 av Akse 3 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Vil anbefale å aldri spise etter klokka tre på dagen. Med Trump som president var jeg ganske sikker på at jeg ikke skulle høre/lese noe enda dummere enn hans påstander som slenges ut i hytt og pine uten noe som helst hold i virkeligheten. Men så kom denne da... 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 1200-1300 kallorier er ekstremt lite.. Man forbrenner jo nesten mer av å ligge i sofaen uten mye aktive gjøremål.. Jeg er mann på 34år ca 60kg og bruker appen Lifesum. Jeg prøver derimot å gå opp i vekt.. Og for å klare det må jeg ha i meg 3900KCAL daglig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå