Xmir Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hei!Fikk epost fra ICE med varsel om abonnementsendringer. Viser til https://www.ice.no/eupluss/#faq og mer konkret Hva om jeg ikke bytter? Abonnement uten EU inkludert vil dessverre ikke virke i utlandet etter 1. juni 2017. Grunnen er det nye EU-direktivet knyttet til internasjonal roaming som trer i kraft 15. juni 2017. Dette direktivet vil berøre alle norske telekom-operatører. Du må med andre ord bytte til et av våre nye abonnement med EU+ for å kunne ringe, sende SMS og bruke mobildata i utlandet, både i EU og resten av verden. Du vil selvsagt kunne koble deg til lokale wifi-soner og ringe lokale nødnummer. Bruk i EU/EØS er inkludert i de nye abonnementene. For bruk i verden ellers gjelder egne priser. Mistenker at dette er i en gråsone hva lovlighet angår. Det er vel ikke helt etter intensjonen i roamingdirektivet? 16.2 Dersom ICE foretar endringer i Avtalen, herunder sine priser og/eller Abonnementsvilkår, skal det gis minst 30 dagers varsel før endringen trer i kraft. Ønsker ikke Kunden å godta endringene, har Kunden rett til å si opp Avtalen med virkning fra endringen trådte i kraft. Benytter Kunden seg av Tjenesten etter at endringen har trådt i kraft er dette å anse som et samtykke som ikke gir Kunden rett til å si opp avtalen som følge av endringen. Har Kunden inngått Avtale med bindingstid, kan Kunden bare heve Avtalen dersom endringen er til ugunst for Kunden. Ettersom jeg inngikk avtale om binding i 12 mnd fra forrige fredag, så regner jeg da også med at jeg som følge av denne endringen har rett til å si opp avtalen fra 15. juni, jfr. utsnitt fra avtalevilkårene over? 2 Lenke til kommentar
Zimba Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ja, da er det vel slutt på fri overforbruk etter oppbrukt datakvote med de nye abbonementene også?Helt klart Xmir, dette er nok i gråsonen. Vil tro at du har mulighet til å si opp abbonementet uten bruddgebyr på selve abonnementet.At det abbonementet du har i dag plutselig ikke virker i utlandet må jo være en vesentlig endring i avtalen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Men ifølge deres egen webside så er jo ikke EU inkludert i noen abonnement? https://www.ice.no/private/mobile/ Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Men ifølge deres egen webside så er jo ikke EU inkludert i noen abonnement? https://www.ice.no/private/mobile/ Lenken om de nye abonnementene: https://www.ice.no/eupluss/ Kan ikke se noen priser der enda men det ligger i hvert fall litt informasjon om endringene der. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Når det gjelder priser så har jeg fått tilbud om 6GB til 349 og 12GB til 449 med inkludert bruk i EU. Har sikkert ikke fått noen andre priser pga nåværende binding til 299 for 5GB. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Veldig kjedelig epost å få. Det gjør jo ICE temmelig ubrukelig for mange, om de ikke velger å gå for et av de nye og dyrere abonnementene. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Ny pris på billigste abonnement er 129 kr. Man må betale ekstra hver måned, for å kunne bruke mobilen i utlandet noen få ganger i løpet av året. Fiffig måte å skru opp prisen på. Spørsmålet er om resten av billigoperatørene benytter muligheten til å skru opp sine priser også. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å kunne bruke mobilen i utlandet, men ikke hver måned. Det må være for den faktiske bruken. Har ikke hørt noe fra Telipol, hvor jeg også er kunde. Har sendt dem spørsmål og venter på svar. Noen som har hørt noe fra andre operatører? Spurte Hello, og de var ikke informert om at prisene skulle opp, foreløpig ihvertfall. Endret 9. mars 2017 av bo1e Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Tja, gratis roaming må jo betales på ett vis. Det pussige her, er at Televerket har det beste tilbudet, ved å inkludere trafikk mellom EU/EØS-land. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jeg forventer noe tilsvarende som dette fra samtlige leverandører. Det er jo en helt naturlig konsekvens av at roaming blir påkrevd. Allerede for 1-2 år siden visste man at dette ville skje. Abonnementer endrer seg. Se på telebransjen ellers, bredbåndspakken eller tv-pakken din er neppe den samme den var for 2, 4, 6, eller 10 år siden. Men mange spesielt her på forumet mener at mobilbetingelser bør vare til evig tid (litt overdrevet men det er utrolig stort fokus på å beholde "dealer"). Så snart roaming er på plass overalt, så ser jeg meg om etter abonnementet som passer meg best, og stemmer med lommeboken ved å bytte, og ser meg ikke tilbake. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 @Ziff: Telia, Telenor, Talkmore og Chilimobil har allerede posisjonert seg i forhold til de nye kravene. Jeg tror ikke at disse vil legge på prisene frem til sommeren. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ja dette er nok et stort skår i gleden for mange som har ice, meg inkludert. Jeg har også binding, regner med den opphører da... Lenke til kommentar
Zimba Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hmm... Roaming med Ice kan jo være litt utfordrende. Når man kommer hjem er MMS-innstillingene borte vekk, og må da legges inn på nytt manuelt. Ice skylder på Apple for at innstillingene forsvinner.Sjekka MMS-innstilingene når jeg roamet på Telia Sverige, da ligger noen innstillinger som tilhører Vodafone NL (!) inne, så virker som de har en avtale med de om internasjonal roaming.Har lest om kunder som ikke får roaming i utlandet, og må da inn i SIM-kortinnstillingene for å endre noen innstillinger, ref. https://www.ice.no/roaming-guide/ 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Fra deres egen side, noe som ikke er aktuelt å gå med på: "Jeg har bindingstid på mitt abonnement – hva gjør jeg? Selv om du har bindingstid kan du selvsagt bytte til de nye abonnementene. Tiden du har igjen av bindingstid vil overføres til det nye abonnementet du velger." Endret 9. mars 2017 av daruu Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Da var det på tide å forlate ICE. Takk for laget... Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ble også ice kunde i januar, kjøpte en telefon til 1 kr med 5gb pakken til 299. Føler ikke jeg "har råd" til mer enn 300 i mobilregning i måneden. Det de gjør her, er vel å anse som kontraktbrudd og gir meg rett til å forlate avtalen? Eller? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ble også ice kunde i januar, kjøpte en telefon til 1 kr med 5gb pakken til 299. Føler ikke jeg "har råd" til mer enn 300 i mobilregning i måneden. Det de gjør her, er vel å anse som kontraktbrudd og gir meg rett til å forlate avtalen? Eller? Er nok litt i gråsonen, men du kan glatt beholde abonnementet, det vil bare ikke fungere i utlandet etter juni. Alternativet er et dyrere abonnement som virker i EU. Jeg skulle likt å se noen prøve jussen når det gjelder løsningen Ice har valgt. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Men den avtalen jeg har valgt, med abonnementet jeg valgte, vil etter juni ikke levere den tjenesten jeg har skrevet under på, og som Ice har lovt å forholde seg til. Jeg kan velge å beholde det, men det er jo så og si ubrukelig idet jeg passerer svenskegrensa, og da mener jeg det er å anse som at jeg betaler for noe jeg ikke kan bruke. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jeg er av samme oppfatning. Har sendt de en pm på Facebook og lagt fram problemstillingen så får vi se hva de svarer! 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Da fikk jeg svar: "Hei Daniel :-) Vi har sendt informasjon til alle våre kunder om de nye endringene av abonnementene våre i dag den 09.03.17. Du har fått varsel i god tid før evt endringen må utføres, siden dette ikke skjer før den 01.06.17. Dette er ikke en endring som vil være ugunstig for våre kunder, siden de vil ha EU+ inkludert i sitt abonnement. Du kan gjerne beholde ditt abonnement til samme prisen, men etter juni så vil ikke dette fungere i utlandet. Vi forstår at du synes det er kjedelig at prisen går opp, men vi kan love deg at du fremdeles vil få mest mobilbruk for pengene med større datapakker, inkludert bruk i EU/EØS og Data Rollover. For du vil rett og slett ikke finne abonnement med samme innhold til lavere pris hos noen av våre konkurrenter. ☺ Skulle du likevel ønske å forlate oss, står du selvsagt fritt til det. Men kostnader som startbruddavgift vil bli fakturert som normal. Ha en fortsatt fin kveld :-) Mvh Heidi" Når verken økning i pris eller tap av dekning i utlandet i deres øyne regnes som "ugunstig for kunden" kan man begynne å lure.... Jeg skal ikke gi meg ihvertfall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå