Gå til innhold

Kvaløya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formidabel utsikt og helt godkjent støynivvå til tross for forholdsvis høy ISO, men så er jo kameraet du benytter et av de beste når det gjelder lowlight-egenskaper.

Det jeg er litt usikker på er om det er så lurt å gjøre eksponeringen så lys at du nesten mister nattfølelsen?

Jeg har vurdert dette for og i mot og har personlig valgt å redusere lysinntaket (bl.a. ved lavere ISO). Føler at man får mere dybde (dynamikk) i fargene når lyset i bildene blir tonet noe ned.

Snakker ikke her om hva som er "riktig" eller "galt".

Det dreier seg heller om personlig smak.

Menneskapt belysning kan vel oppfattes begge veier (dekorativ/forstyrrende) i slike bilder.

Dette må vel kune kategoriseres som en vellykket skitur i fjellene.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar

Formidabel utsikt og helt godkjent støynivvå til tross for forholdsvis høy ISO, men så er jo kameraet du benytter et av de beste når det gjelder lowlight-egenskaper.

Det jeg er litt usikker på er om det er så lurt å gjøre eksponeringen så lys at du nesten mister nattfølelsen?

Jeg har vurdert dette for og i mot og har personlig valgt å redusere lysinntaket (bl.a. ved lavere ISO). Føler at man får mere dybde (dynamikk) i fargene når lyset i bildene blir tonet noe ned.

Snakker ikke her om hva som er "riktig" eller "galt".

Det dreier seg heller om personlig smak.

Menneskapt belysning kan vel oppfattes begge veier (dekorativ/forstyrrende) i slike bilder.

Dette må vel kune kategoriseres som en vellykket skitur i fjellene.

Mvh.Oddvar

Tror det har skjedd mye på sensorteknologi siden dette kamera kom, men usikker på om Canon har noe brukbar fullformat for øyeblikket som passer amatører. Alt er dessuten ikke så bra her, men for å få frem litt detaljer i nordlyset går det ut skarphet og dynamikk. Dessuten kunne man gjort mer ut av det og tatt flere eksponeringsalternativer, og det viktigste var nok selve skiopplevelsen.

Lenke til kommentar

Sjeldent flott oversiktsbilde av området ved Tromsø som Trond Olav nevner. Jeg har samme kamera og det er vel snart 10 år gammelt. Selv om jeg aldri har tatt nordlysbilder, kan jeg forstå at dette kamera overgår alle cropkamera når det gjelder nordlysfotografering. Jeg tviler på om de nyeste av 5D er noe bedre. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...