Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Min lillebror og meg leier leilighet sammen, begge to er over 25 år.

Vi er vokst opp med såkalte helikopterforeldre, der vi ikke hadde noen rettigheter, og vi lærte aldri de nødvendigste tingene for å klare oss. Noe som formet oss begge til tiltaksløse, usikre personer uten egne meninger.

Jeg selv er klar over problemet, og går til psykolog, og jobber daglig med meg selv for å bli en bedre person og bygge opp selvtilliten min igjen, men min lillebror... Når han ikke jobber, sitter han inne hele dagen foran pc'en og spiser junkfood og godteri.

Han betaler sin del av den månedlige husleien, men han betaler ikke regninger fra tidligere krav (lånekassen). Han er allergisk mot postkassa, for han henter aldri posten som kommer til han.

For et par uker siden åpnet jeg ett av brevene hans ute i mørket, fordi jeg trodde det var til meg. Leste at hele lånekassebeløpet var blitt overdratt til namsmannen.

Jeg tror han har godt av å bo borte fra foreldrene våre som vi gjør nå, men jeg tror ikke han vet selv hvordan han skal klare seg alene, og de gangene jeg har prøvd å ta det opp med han, så avfeier han det bare.

Så hvordan kan jeg hjelpe en tydeligvis deprimert og lat lillebror som ikke vil ha hjelp?

Anonymous poster hash: c1894...3e4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hjelper ham ved å ikke hjelpe ham. Han må få kjenne konsekvenser på kroppen. Det er det dataspill er for mange unge - en flukt fra virkeligheten.

Når han spiller så tenker han ikke på gjelda han misligholder. Jo lenger dette går uten at han tar tak i det desto verre vil det bli.

Hvis han ikke vil høre på fornuft mener jeg du burde forberede ham på at du flytter ut, gi han tlf nr til økonomisk rådgiver og la ham selv få ta ansvar når økonomien smeller. Resultatet kan bli trekk i lønn og lusen leilighet fordi han rett og slett ikke har råd til noe når han må jobbe med å tilbakebetale mislighold.

Jeg har selv bodd sammen med noen uten økonomisk ansvarsfølelse som druknet seg i gjeld. De drar deg med i dragsuget og blir en belastning for alle rundt seg.

Desto snarere virkeligheten går opp for ham jo lettere blir problemene å håndtere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

(...)Det er det dataspill er for mange unge - en flukt fra virkeligheten.(...)

Trådstarter sa ingenting om spill, projiserer du?

Så til tema så er det jo ganske mange tegn på alvorlig depresjon der, da synes jeg at det skal være prioritert. Gjør hva du kan for å få han til profesjonell hjelp som kan hjelpe å få hodet på riktig plass.

Hadde jeg vært deg hadde jeg også tilbydd han hjelp med å få økonomisk oversikt og ta den biten for han til han har fått orden på tankene. Som påpekt før i tråden skal du ikke betale for han med dine penger, men bare hjelpe til å administrere hans penger. Hvis han bare sitter inne kan det umulig være snakk om så mange hundre tusner i gjeld(med mindre det er gambling problemer også) og det er relativt enkelt å få i balanse når han er i jobb. Men det krever jo samarbeidsvilje fra han sin side, og hvis han er deprimert kan nok det være like vanskelig.

Jeg har mindre tro på Invader Zim sin teori om at depresjon forsvinner hvis man bare mister alt man har, så håper du går inn for en litt mer proaktiv framgangsmåte.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Det er det dataspill er for mange unge - en flukt fra virkeligheten.(...)

Trådstarter sa ingenting om spill, projiserer du?

TS sa nok til å kunne danne et bilde.

Du tror dette egentlig er Albert Einstein som sitter på pcn hele dagen og utvikler neste generasjon operativsystem?

Isåfall er jeg meget sikker på at du bommer kraftig.

Folk er ganske enkle, og folk flest er like.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var også lat, med regninger og null inntekt, over en periode på 4 år.

For å være helt ærlig, så var det en av de beste periodene av livet mitt. Det å være arbeidsledig passet meg helt perfekt. Men, det var jo ikke levelig i lengden, og jeg måtte til slutt få meg jobb. Jeg levde veldig billig i de 4 årene, så det tok meg bare noen måneder å bli gjeldfri i min nye jobb. Nå veit jeg jo ikke hvor mye din bror er skyldig, det kan jo være veldig mye.

Veit ikke helt hva jeg vil med denne posten, sånn bortsett fra at jeg synes det er gøy å skrive om meg selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så var det en av de beste periodene av livet mitt. Det å være arbeidsledig passet meg helt perfekt. Men, det var jo ikke levelig i lengden, og jeg måtte til slutt få meg jobb. Jeg levde veldig billig i de 4 årene, så det tok meg bare noen måneder å bli gjeldfri i min nye jobb. Nå veit jeg jo ikke hvor mye din bror er skyldig, det kan jo være veldig mye.

Veit ikke helt hva jeg vil med denne posten, sånn bortsett fra at jeg synes det er gøy å skrive om meg selv.

Jeg synes iallefall det er interessant, angrer du på tiden du har 'sløst'? 

Jeg har også 2 kompiser som hver for seg har gjort dette i snart 5 år nå. Føler jeg har gjort mitt for å fasilitere studie eller jobb. De pådrar seg ikke stor gjeld siden de jobber her og der, samt. om sommeren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Veeeent litt, kan man bli holdt økonomisk ansvarlig for gjelden til folk man overfører penger til??

Jepp og man får samma sykdommene som folk man betaler legeregningen for.

Morsom du. Not.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Dumme spørsmål krever dumme svar.

Skrevet 9. mars 2017 - 12:47

Du sørger først og fremst for å ikke låne han penger du ikke har råd til å miste og sørger og for klart adskilte økonomier slik at ingen kan fremme økonomiske krav overfor deg, som han har utestående. 

Anonymous poster hash: abcea...524 

Lenke til kommentar

Dumme spørsmål krever dumme svar.

Skrevet 9. mars 2017 - 12:47

Du sørger først og fremst for å ikke låne han penger du ikke har råd til å miste og sørger og for klart adskilte økonomier slik at ingen kan fremme økonomiske krav overfor deg, som han har utestående. 

Anonymous poster hash: abcea...524 

Det er langt ifra det du spurte om, her menes det 'ikke ha felles økonomi ie: ikke kjøp bolig eller invester i noe i fellesskap.

Lenke til kommentar

Jeg har også 2 kompiser som hver for seg har gjort dette i snart 5 år nå. Føler jeg har gjort mitt for å fasilitere studie eller jobb. De pådrar seg ikke stor gjeld siden de jobber her og der, samt. om sommeren.

Angrer ikke overhodet. Karriere og penger interesserer meg ikke. Det å kalle det sløsing av tid ser jeg bare rart på, egentlig. Jeg brukte jo all min tid på å ha det moro og leve livet. Ser på jobb som et nødvendig onde. Hadde aldri jobbet en dag til i mitt liv om jeg hadde hatt råd til å opprettholde en minimal standard. Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Angrer ikke overhodet. Karriere og penger interesserer meg ikke. Det å kalle det sløsing av tid ser jeg bare rart på, egentlig. Jeg brukte jo all min tid på å ha det moro og leve livet. Ser på jobb som et nødvendig onde. Hadde aldri jobbet en dag til i mitt liv om jeg hadde hatt råd til å opprettholde en minimal standard.

Folk er forskjellige, jeg finner nok mest lykke i ting som dessverre koster en del penger og er totalavhengig av å tjene godt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Veeeent litt, kan man bli holdt økonomisk ansvarlig for gjelden til folk man overfører penger til??

Nei, og det har heller ingen påstått. Anonymous poster hash: abcea...524

så du benekter å ha skrevet det du skrev og som jeg siterte deg på. kreativt!!

Lenke til kommentar

Han benekter jo ikke å ha skrevet det du siterer han på. Men det du siterer han på sier jo absolutt ingenting om at man kan bli holdt økonomisk ansvarlig for gjelden til folk man overfører penger til.

Endret av sp3c
Lenke til kommentar

Nei, og det har heller ingen påstått. Anonymous poster hash: abcea...524
så du benekter å ha skrevet det du skrev og som jeg siterte deg på. kreativt!!

Nei, jeg påstår at du ikke skjønte det du har sitert.

Anonymous poster hash: abcea...524

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

så det at han sier folk må passe seg for å betale for folk fordi de kan bli holdt ansvarlige står ikke likevel?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...