Gå til innhold

Fettprosent fra badevekt går ikke ned?


Anbefalte innlegg

Jeg har de siste månedene gått ned ca 10 kilo, har spist bra og trent regelmessig, vektnedgangen er jeg rimelig fornøyd med men det som irriterer meg er at fettprosenten står på stedet hvil. Startet med at vekten fortalte meg 30%, så gikk den raskt ned til 28,3(en ukes tid) og så har den gått litt opp og ned men holdt seg på det samme nivået under hele perioden. 

 

Vet at slik fettprosent måling ikke er helt til å stole på, fikk en PT til å måle med klype og han fikk ett resultat på 20% men har kun tatt den ene gangen. Men selv om vekten ikke er helt perfekt finner jeg det veldig rart at den ikke går ned? Kan ikke se for meg at jeg har mistet 10kg i bare vann og muskler.

 

For ordens skyld bruker jeg en fitbit aria vekt. 

 

Burde jeg gjøre noe for å sikre meg mot at jeg ikke bare mister vann og muskler? Det er jo ikke det jeg ønsker.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vekt måler ikke masse, den måler kraft.

 

Hvis gravitasjonen trekker deg nedover med en kraft på 800 Newton, så måler vekten den kraften, og presenterer det som Kilogram masse. Det vil si den antar at det står en masse på 80 Kg oppå vekten, siden gravitasjonen er omtrent lik over hele kloden.

 

Men hva den massen består av; om det er vann, fett, stål, bly, kan vekten vite null og niks om!

Så dette fettprosentgreiene er reinspikka lureri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En vekt måler ikke masse, den måler kraft.

 

Hvis gravitasjonen trekker deg nedover med en kraft på 800 Newton, så måler vekten den kraften, og presenterer det som Kilogram masse. Det vil si den antar at det står en masse på 80 Kg oppå vekten, siden gravitasjonen er omtrent lik over hele kloden.

 

Men hva den massen består av; om det er vann, fett, stål, bly, kan vekten vite null og niks om!

Så dette fettprosentgreiene er reinspikka lureri.

 

Jeg er klar over fysikken, og målingen. Men for fettprosent måler den impedans, hvor bra dette er for fettprosent vet jeg lite om(har mest erfaring med måleteknikk fra industri, ikke helse) men det er iallefall ett annet mål en kun kraft. Så at den viser feil er en ting, men at den ikke endrer seg er det jeg finner veldig rart. 

Lenke til kommentar

Som noen nevner her - ikke bruk den vekten til annet enn å finne kroppsvekten din.

Bruk speilet (eventuelt ta et formbilde en gang i månenden) som rettesnor for om det går rett eller gal vei.

 

Fettklype er det nest beste, etter speil, men det krever mye trening å bruke det for å få så nøyaktige resultater som mulig.

Resultatet den gir er heller ikke nøyaktig, men den viser fremgang eller tilbakegang i form av et "tall" hvis målingene gjøres likt hver gang.

 

Tren styrketrening og fokuser på proteinrik mat, så KAN DET HENDE du klarer å vedlikeholde muskelmassen :)

Lenke til kommentar

Min vekt (Withings) måler fettprosent rimelig bra. Jeg vet ikke om den er presis, men den viser nedgang i perioder jeg trener og oppgang i julen osv.

Samboeren min har også en helt annen fettprosent enn meg som ser ut til å matche hennes kropp.

 

Jeg bryr meg forøvrig ikke om selve målingen er korrekt så lenge jeg kan se forandringer som virker logiske.

Lenke til kommentar

Min vekt (Withings) måler fettprosent rimelig bra. Jeg vet ikke om den er presis, men den viser nedgang i perioder jeg trener og oppgang i julen osv.

Samboeren min har også en helt annen fettprosent enn meg som ser ut til å matche hennes kropp.

 

Jeg bryr meg forøvrig ikke om selve målingen er korrekt så lenge jeg kan se forandringer som virker logiske.

 

Ja det er dette jeg savner, altså å se logikk i målingene. Om tallet stemmer betyr ikke så mye, bare en kan se en trend. Men så langt er det ikke mye å hente :S 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når du skriver det du gjør i innlegg nummer to opp her, så vet jeg ikke hvorvidt du ønsker råd om fettprosenten, eller om det nå er blitt teknisk tråd :p

 

Når det gjelder fettprosenten din, så kan du si det er 8 grunner til at du ikke får lavere fettprosent:

 

  1. Du spiser for mye. Du er ikke klar over kaloriene du får i deg, en salat som er sunt kan fort bli en kaloribombe. 40/40/20 ratio fungerer fint. 40% av maten kommer fra carbs, 40% protein og 20% fett. Ingen gyllen regel så finn ut hva som passer best.
  2. Du spiser for lite protein.
  3. Du drikker for mye sukkerholdig drikke.
  4. Du tror sunn mat er kalorifritt.
  5. Du trener ikke hardt nok. Etterhvert må du trene hardere og hardere. Du må skape et veldig høyt energinivå så kroppen kan endre seg.
  6. Du gjør for mye lav-intensitet kardio. Fullkropps-trening med kort hvileperiode er bra valg. Ved å inkludere hele kroppen i kardiotreningen og kortere hvileperioder vil du utfordre sirkulasjonssystemet i tillegg til det muskulære.
  7. Du stresser. Når du blir stresset, kroppen produsere kortisol utover normen. Kronisk forhøyet kortisol kan være ansvarlig for økt fettlagring og andre negative konsekvenser. Selv om kosthold og trening er perfekt, kan overdrevent stress holde deg fra å oppnå fettprosenten din. Prøv ut yoga!
  8. Du sover ikke nok. Minst 8 timers søvn hver natt og begrens bruken av kaffein-holdig drikke på kvelden.

 

 

Så, du får nå gå gjennom å se hva du kan forbedre! Lykke til.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når du skriver det du gjør i innlegg nummer to opp her, så vet jeg ikke hvorvidt du ønsker råd om fettprosenten, eller om det nå er blitt teknisk tråd :p

 

Når det gjelder fettprosenten din, så kan du si det er 8 grunner til at du ikke får lavere fettprosent:

 

  1. Du spiser for mye. Du er ikke klar over kaloriene du får i deg, en salat som er sunt kan fort bli en kaloribombe. 40/40/20 ratio fungerer fint. 40% av maten kommer fra carbs, 40% protein og 20% fett. Ingen gyllen regel så finn ut hva som passer best.
  2. Du spiser for lite protein.
  3. Du drikker for mye sukkerholdig drikke.
  4. Du tror sunn mat er kalorifritt.
  5. Du trener ikke hardt nok. Etterhvert må du trene hardere og hardere. Du må skape et veldig høyt energinivå så kroppen kan endre seg.
  6. Du gjør for mye lav-intensitet kardio. Fullkropps-trening med kort hvileperiode er bra valg. Ved å inkludere hele kroppen i kardiotreningen og kortere hvileperioder vil du utfordre sirkulasjonssystemet i tillegg til det muskulære.
  7. Du stresser. Når du blir stresset, kroppen produsere kortisol utover normen. Kronisk forhøyet kortisol kan være ansvarlig for økt fettlagring og andre negative konsekvenser. Selv om kosthold og trening er perfekt, kan overdrevent stress holde deg fra å oppnå fettprosenten din. Prøv ut yoga!
  8. Du sover ikke nok. Minst 8 timers søvn hver natt og begrens bruken av kaffein-holdig drikke på kvelden.

 

 

Så, du får nå gå gjennom å se hva du kan forbedre! Lykke til.

 

 

Det ble nok mer teknisk ja:P Men virker egentlig ut som vekten bare er på bærtur.Fikk PT til å måle igjen og var ca 6% ned :) Ang mat er det ikke noe problem, har orden på kostholdet :) 

 

Bilder var dog det som holdt "motet" oppe, kunne se at ting skjedde selv om vekten viste mye rart.

Lenke til kommentar

6% er nå ganske bra! Ikke tro alltid på vekten, selv tar jeg bilder slik du og gjør, det er egentlig genialt og mye lettere å se fremgangen. :wee:

 

Ja veldig fornøyd, føler han tar litt i slik at det gjerne ikke er så bra men godt å få værifisert noen tall :)

 

Forøvrig ett dagsfersk sammenlignings bilde: 

17587492_749397581908014_863282600802359

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...