Gå til innhold

Svensk togekspert mener man kan halvere jernbanekostnadene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan spare enda mer om man legger sporelementene nedfelt i bakken. Alle sparte fundamenter kan av midlene brukes viltgjerder og veiunderganger. Mindre vedlikehold pga førre bropilarer, samt av snørydding ikke dropper snø og isklumper ukontrollert fra høyden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror man kan få alle fordelene ved å bygge en lav bro, f.eks. 1 meter over bakken. Viltunderganger og

veiunderganger må graves litt ned, men her kan man sikkert utnytte at terrenget ikke er helt flatt uansett. Da bortfaller "monstermast"-argumentet får man håpe. Samtidig blir det litt billigere å produsere betongelementer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man _MÅ_ ikke bygge en bro 250 meter høy.

 

Nei, men den må nødvendigvis bygges flere mil lang. Brobenet er ikke engang del av problemet her. Den enorme langsgående konstruksjonen derimot. Slike høytliggende bruer er jo også effektive til å spre støyen langt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Temmelig åpenbart at å løfte opp fra marken vil gi gode effekter for så mangt. Norge med mye fjell og svært så kupert vil gi mindre inngripen på alle mulige måter. Høyden over marken kan sikkert varieres mye, og se seg blind på det ene eller andre har vel heller ikke noe for seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Jeg synes dette er veldig interessant. Vi må tørre å tenke nye tanker og finne nye måter å gjøre ting på, sier hun."

 

Ja, dette har jeg tro på!

Ved å masseprodusere elementer kan en spare mye penger og dersom banen ligger så høyt i terrenget at den ikke hindrer trafikk i å krysse, får vi noe som fungerer i praksis.

En bandlegger ikke areal i samme grad og der hvor jernbanen går og vilt får passere uhindret, samtidig som snørydding blir enklere og faren for ras blir redusert.

Skulle ønske vi kunne tenke utenom boksen når det kommer til fjordkryssinger også, hvor flytebroer med tunnelmoduler hvor skipstrafikken kan passere, burde utredes.

Her kan det også være mange milliarder å spare.

Masseproduksjon av elementer er måten å gjøre det på for å få både mer vei og jernbane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette har vel Kina gjort i lang tid og sagt flere ganger at vi burde gjøre her hjemme.

 

 

 

Jeg er ingen jernbaneekspert, men har latt meg fascinere av hvordan kineserne bygger jernbane, og forsåvidt også vei. Selvom landskapet er helt flatt, bygger de på stylter. Skikkelig fascinerende å se hvordan de gjør det:

https://www.youtube.com/watch?v=vKGYs71N72c

Forstår jo at det er potensiale for å bygge raskt, så lenge man får fundamentert beina skikkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette har vel Kina gjort i lang tid og sagt flere ganger at vi burde gjøre her hjemme.

Jeg er ingen jernbaneekspert, men har latt meg fascinere av hvordan kineserne bygger jernbane, og forsåvidt også vei. Selvom landskapet er helt flatt, bygger de på stylter. Skikkelig fascinerende å se hvordan de gjør det:

https://www.youtube.com/watch?v=vKGYs71N72c

Forstår jo at det er potensiale for å bygge raskt, så lenge man får fundamentert beina skikkelig.

 

"Forstår jo at det er potensiale for å bygge raskt, så lenge man får fundamentert beina skikkelig."

 

Ja, som ingeniører er det ofte slike praktiske ting som interesserer.

Ser at loddrette stylter er avbildet, men en skulle tro dette medfører kostbar fundamentering for ikke å få forskyving sidevegs.

Hvorfor ikke bruke bøylelignende søyler på rette strekninger og rette søyler når det er bue?

Standardisering sparer penger, så kurvene burde også ha en standardløsning så sant det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man _MÅ_ ikke bygge en bro 250 meter høy.

 

Nei, men den må nødvendigvis bygges flere mil lang. Brobenet er ikke engang del av problemet her. Den enorme langsgående konstruksjonen derimot. Slike høytliggende bruer er jo også effektive til å spre støyen langt.

Støyskjerming kan ta støyen som kommer sideveis fra broen, og nedoverrettet støy fra en bro, vil være vesentlig mindre, enn fra en oppoverrettet støy, fra lavtliggende spor i terrrenget :-)

Lenke til kommentar

Flere som har vært inne på samme om å heve banelegemet (og forsåvidt også veibanen!) Rart at planleggerne absolutt skal tilrettelegge for grave- og sprengningsentreprenørene? Jeg sendte inn et lignende forslag til Transportkomiteen på Stortinget i fjor. Inngrepet langs Mjøsa kunne vært vesentlig mindre, kanskje billigere og vesentlig mer miljøvennlig ved å bygge over terrenget. Så ville vi ha sluppet å dimensjonere for telehiving også!

Lenke til kommentar

Hver gang jeg kjører nedover i Sverige tenker jeg på hvor vanlig det er der og i andre land at de også legger motorveiene på bruer i stedet for tunneler. Det må vel lønne seg bedre med veibruer i Norge også? Og så mye bedre å kjøre i høyden enn i de lange mørke tunnellene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...